STOR OG DYR: Flaggskipet Ford F-150 Lightning er mer imponerende enn innbringende, om vi skal tro Fords toppsjef.
STOR OG DYR: Flaggskipet Ford F-150 Lightning er mer imponerende enn innbringende, om vi skal tro Fords toppsjef.

Ford tar grep:

Taper penger på elbilene – planlegger billigbil

Ford skal legge om elbilstategien og utvikle billigere biler. I tillegg skal vekst i fossibilsalget hjelpe konsernets økonomi.

Publisert

Ford ser seg nødt til å endre på sin elbilstrategi. Årsaken er at høy pris er den største barrieren for å få kjøperne fra fossile til elektriske biler, ifølge konsernsjef Jim Farley.

Til Automotive News sier Farley at de har satt sammen en liten gruppe som skal jobbe med dette, ledet av Alan Clarke, som kom til Ford for to år siden etter å ha vært med på å utvikle Tesla i 12 år.

Den nye plattformen skal brukes på «flere typer kjøretøy», og de skal generere profitt.

Tesla og Kina er utfordringen

- Vi er ikke i nærheten av vårt inntjeningspotensial. Alle våre elbil-team er ekstremt opptatt av kostnader og effektivitet, dette fordi den virkelige utfordringen kommer til å bli rimelige Tesla-modeller og kinesiske elbiler, sier Farley.

ØKER PRODUKSJONEN: Ford øker produksjonen av Bronco-modellen, som går på bensin.
ØKER PRODUKSJONEN: Ford øker produksjonen av Bronco-modellen, som går på bensin.

Problemet til Ford så langt har vært de selger elbilene med tap. 

Elbilsatsingen gikk 4,7 milliarder dollar (tilsvarende 49,7 milliarder kroner) i minus i 2023, og forventningene i år er enda verre, med opp mot 5,5 milliarder dollar (58 milliarder kroner) i tap.

Ifølge Automotive News betyr dette at Ford taper 28.000 dollar, 297.000 kroner, på hver eneste elbil de selger, noe som ikke er «bærekraftig.»

Et av tiltakene blir å skalere ned elbilproduksjonen, men samtidig oppjustere fossilbilproduksjonen som de tjener penger på, for å sikre framtidig vekst.

I desember halverte Ford produksjonen av elektriske F-150 Lightning, mens de økte den for Bronco og Ranger, begge går på bensin, som de tjener gode penger på.

Hybridbiler

Også hybridmodellene gir penger i kassa, og Ford forventer en salgsvekst på 40 prosent i år for disse bilene.

- Fords fortjeneste henger i en tynn tråd fordi overgangen til elbiler tar lengre tid enn de forventet. Vårt scenario er at elbilsalget vil vokse ni prosent i år, etter at det samlet sett har vokst 65 prosent de foregående tre årene, sier to analytikere til Automotive News.

Samtidig planlegger Ford flere elbillanseringer i 2024.

Ny elbil

Til sommeren kommer Explorer, en SUV som er basert på Volkswagens MEB-plattform, det vil si at bilen er en mellomstor SUV, trolig med spesifikasjoner som man kjenner igjen fra Volkswagen ID.4.

Mot slutten av året er det klart for to modeller til. En de sier er «en ny helelektrisk sportslig crossover» og en elektrisk Puma. 

I tillegg meldes det om nye versjoner av E-Tourneo Courier og E-Tourneo Custom.