HØYT KLATRER DEN, OG DYR ER DEN: Når dette navnet står i grillen, forventes særskilte egenskaper. Som bilen definitivt har.
HØYT KLATRER DEN, OG DYR ER DEN: Når dette navnet står i grillen, forventes særskilte egenskaper. Som bilen definitivt har.

Bronco til Norge:

Dette Ford-ikonet er en rullende reklameplakat

Bronco er for deg som har høye offroadkrav, dype lommer og en romantisk drøm om USA. Men først og fremst kommer bilen til Norge for å gi Ford oppmerksomhet.

Publisert

– Det er viktig å kunne tilby ikoner, sier Fords produktsjef Lars Fredrik Fløymo. 

Og navnet Ford Bronco klinger godt hos mange. Ti nordmenn har forhåndsbestilt den, og vi tror samtlige har et positivt forhold til americana, rotamerikansk kultur. 

Ford Bronco

  • Varianter i Norge: Badlands og Outer Banks
  • Motor: 2,7 V6 bensin, 335 hk
  • Toppfart og 0–100: 161 km/t og 7,2 s
  • Hengervekt: 1 tonn

Kanskje blir det ikke så mange flere enn disse ti som setter seg bak rattet på en ny Bronco her til lands. 

Det er nemlig et begrenset antall som er tilgjengelig, både i Norge og Europa som sådan. 

Også var det den lille detaljen med prislappen. 

De to variantene som tilbys i Norge, koster fra henholdsvis 1.547.400 og 1.768.400 kroner. Konkurrentene er dermed biler som personbilutgavene av Toyota Land Cruiser og Land Rover Defender. 

I SITT RETTE ELEMENT: Håndtakene foran? Tja, kanskje man har lyst til å surre noe fast der? Ikke noe for bykjøring, kanskje.
I SITT RETTE ELEMENT: Håndtakene foran? Tja, kanskje man har lyst til å surre noe fast der? Ikke noe for bykjøring, kanskje.

Et Mustang-«søsken»

– Det handler mest om følelser, og om merkevarebygging, sier Fløymo i Ford.

Han viser til hvordan Ford importerte Mustang – her snakker vi ikke om Mach-E – til Norge fra 2015. 

Sammenlikningen gir mening. 

Mustang har en unik posisjon i bilentusiasters bevissthet, men Bronco er  også et sterkt merkenavn, særlig i USA – selv om modellen ikke ble laget mellom 1996 og 2021. Dessuten ble begge bilene unnfanget av den samme designeren, smått legendariske Donald N. Frey. 

Dette har antakelig Ford tenkt litt på, det er i hvert fall lett å anta at noen har jobbet bevisst for å knytte modellene sammen. Se for eksempel på deres symboler – hestelogoene.

For Broncos del begynte det relativt diskré, på siden av bilene:  

På den nye utgaven derimot, finner du den nydesignede hesten – som det ifølge flere kilder tok et halvt år å lande på – i maksimalistiske versjoner overalt.  

På rattet, på girspaken, under nakkestøttene, mellom setene bak, i bagasjerommet. 

Pluss selvsagt her:

Ford Bronco

Fra jaktbil til biljakt

Da den første Broncoen ble lansert i 1966, var det med et uttalt mål om å levere en glimrende offroader og  fullverdig personbil, i ett. 

● Det begynte slik:

Med generasjon 2 gikk Bronco fra å være en mellomstørrelse-SUV til en stor-SUV og delte plattform med pickupen F-100. 

● Og det var med denne, fra 1977, at salget virkelig skjøt fart:

Generasjon tre til fem delte plattform med Ford F-150. Bilene ble stadig mer komfortable og terrengegenskapene mindre viktige.

Mot slutten av modellnavnets første levetid var Bronco-assosiasjon nummer én det du ser i bildet under – verdens­historiens grundigst TV-dekkede biljakt. 

● Det var nemlig i en slik bil den da drapsmistenkte O.J. Simpson befant seg i en junidag i 1994, med rundt 20 politibiler og ni nyhetshelikoptre på slep.

ALL PR ER GOD PR? O.J. Simpson i sin Ford Bronco. Bortimot 100 millioner mennesker fulgte jakten på TV.
ALL PR ER GOD PR? O.J. Simpson i sin Ford Bronco. Bortimot 100 millioner mennesker fulgte jakten på TV.

Ford har konsekvent og bestemt avvist at kanselleringen i 1996 hadde noe som helst med Simpson-saken å gjøre. Salget var visstnok allerede på hell.

Jakten på røttene

Modellen som nå kommer til Norge, ble lansert i USA i 2021, noe covid-forsinket. 

Akkurat som Toyota nettopp erklærte om nye Land Cruiser, dreier det seg om å gå tilbake til røttene – helt til starten. Det polerte 90-tallsdesignet er bestemt skjøvet til side, den amerikanske stor-SUV-tankegangen likeså. 

Inn kommer i stedet et design som nesten inviterer til noen kledelige småbulker. Ekte eventyrere bærer tross alt på et par arr.

– Bilen skal få folk til å vende på hodet. Det er poenget, sier Fløymo i Ford.

G.O.A.T.! Eller geit?

«Badlands» og «Outer Banks» heter de to firedørsvariantene du kan finne på Fords nettsider i Norge. Det er ingen tilfeldigheter i markedsføringen her, heller. 

Badlands, den røffeste av dem, er kanskje et bittelite nikk til Springsteen-låten, men navnet viser først og fremst til en type ufremkommelig terreng vi ikke har så mye av i Norge.

Outer Banks, den allsidige modellen, har fått navnet sitt fra en mange mil lang strandstripe på USAs østkyst – litt terreng, bevares, men det handler først og fremst om sol, sommer, litt luksus og mye fritid.

BADLANDS: Dette er i Utah.
BADLANDS: Dette er i Utah.
OUTER BANKS: North-Carolina.
OUTER BANKS: North-Carolina.

Begge variantene kommer med G.O.A.T.-moduser, henholdsvis seks og sju. Mange, særlig de yngre, vil umiddelbart tenke at forkortelsen står for «greatest of all time» ... sikkert ingen ulempe. En eventuell assosiasjon til fjellgeit er også forståelig. 

«OVER ANY TERRAIN»: Husk at «hvilket som helst terreng» også inkluderer vanlige veier ... der bilen også er god å kjøre.
«OVER ANY TERRAIN»: Husk at «hvilket som helst terreng» også inkluderer vanlige veier ... der bilen også er god å kjøre.

Men på Ford-språk står det for «goes over any terrain»

Outer Banks er utstyrt med «sport»-modus, mens Badlands selvfølgelig har «steinete» – samt  «Baja». Les litt mer om det siste valget i Raptor-saken nederst på siden.

Fellesnevneren, uansett: Her skal man kunne ta seg frem. 

GEIT PÅ TUR: Det er knapt mulig å begripe hvor bratt dette er ved å se på bilder, i hvert fall ikke det øverste. Her står likevel bilen i 25 graders helning, én grad mindre enn Fløibanen i Bergen på sitt bratteste.
GEIT PÅ TUR: Det er knapt mulig å begripe hvor bratt dette er ved å se på bilder, i hvert fall ikke det øverste. Her står likevel bilen i 25 graders helning, én grad mindre enn Fløibanen i Bergen på sitt bratteste.

Vadedybden for begge modeller er 80 centimeter, mens bakkeklaringen er på henholdsvis 23,7 (Outer Banks) og hele 26,1 (Badlands). Det siste var nok til å gli pent over en topp som gjorde Raptoren møkkete under midten, da vi kjørte modellene i samme løype på Rudskogen.

Hiv dørene i bagasjerommet

Det holder jo ikke å komme fram, man skal også ha det gøy underveis. 

Bronco skulle opprinnelig konkurrere med Jeep CJ-5 (Willys CJ-5), i dag er Wrangler en åpenbar rival, i hvert fall i USA. 

UTEN DØR OG TAK: Bildet viser riktignok en prototype, men du tar tegningen.
UTEN DØR OG TAK: Bildet viser riktignok en prototype, men du tar tegningen.

Dermed må bilen ha denne muligheten, nå som i 1966:

To skruer tas ut per dør, i tillegg til én ledning. 

Som du ser på bildet: Etter demontering kan de plasseres i egne trekk bak i bilen, hvis beslutningen tas mens du allerede er på veien. 

Avgiftstaper

Spørsmålet blir likevel hva du har lyst til å betale for moroa. 

Bronco har aldri vært en ekstremt dyr bil i USA. Bilen du ser på bildene her, koster rundt 50.000 dollar på hjemme­markedet. 

I Norge kan du i praksis dele summen på bortimot 1,8 millioner i to – cirka halvparten er avgifter.

Men de som punger ut likevel, vet nok nøyaktig hva de gjør. Vi unner dem all gleden de får med bilene, og litt til. 

FORD-I DU FORTJENER DET: Hendig bord bakerst, og mer enn nok plass til bagasje. Innerst finner du en 40-60-splitt i baksetene. Dette er en Outer Banks.
FORD-I DU FORTJENER DET: Hendig bord bakerst, og mer enn nok plass til bagasje. Innerst finner du en 40-60-splitt i baksetene. Dette er en Outer Banks.
KLASSISK: Følelsen er ganske amerikansk. Ingen seter som direkte omfavner deg, men robust og realt.
KLASSISK: Følelsen er ganske amerikansk. Ingen seter som direkte omfavner deg, men robust og realt.
... SAMT MODERNE: Det finnes en god del elbiler med mindre skjermflate enn Bronco.
... SAMT MODERNE: Det finnes en god del elbiler med mindre skjermflate enn Bronco.