
På jakt etter elbil?
Her er guiden som gir deg svarene du trenger.
Rundt 60 håndverkere bruker 400 timer på å bygge én enkelt Rolls-Royce.
Karosseriet alene sluker 45 kilo maling, unnskyld lakk – som tar syv dager å spraye utover. Interiøret krever flere alen edeltre og adskillige håndplukkede kuer.
Skulle du kjøpe én slik bil, og noe går galt, kommer «Flying doctors» diskret fra fabrikken og fikser i stillhet – for at folk ikke skal prate.
Du kan bli medlem av Rolls-Royce Enthusiasts’ Club Norwegian Section og kalle din for «Råls Røys», «Rolf Rolls», «Rolls Toys» eller hva pokker du vil: Nå som klassikernes utropspriser er på nivå med en pent brukt Tesla, har flere nordmenn fått øynene opp for Great Britains V8-motoriserte kulturskatt.
Ta plass i de Chesterfield-sofa-myke, svært ulike eksemplarene til Tonje Heimdal og Lars Thomasrud:
Tonje Heimdal presses mildt tilbake i det høyt plasserte førersetet – trukket i tjukt lær – mens V8-motoren akselererer friskt, og den edelstensorte, britiske skapningen skjærer gjennom det massivt hvite vinterlandskapet.
Scenen kunne vært åpningssekvensen til enda en tv-serie om den britiske overklassen, men vi er istedet vitne til en vanvittig vanlig, norsk lørdag formiddag i Aurskog i Akershus.
Heimdals lodd i livet er nemlig å skjøtte en sjelden Rolls-Royce «Two Door Saloon», den ettertraktede varianten av den langt mer kjente firedørssedanen, med det småpoetiske modellnavnet Silver Shadow – «en skygge av sølv».
For 16 år siden overtok hun farkosten etter sin svært bilinteresserte far, som kjøpte 1969-modellen som en spontan, følelsesmessig reaksjon: En kreftdiagnose ga han knapp tid igjen å leve. Han rakk å eie briten i to måneder før han døde.
– Jeg trives godt på lokale landeveier med bilen, med våre slake jorder i horisonten – kanskje fordi jeg er litt introvert i en ekstrovert bil?
– I Rollsen blir jeg en tålmodig sjåfør med god tid. Kjørestilen endrer seg med biltypen, sier Heimdal, som ellers kjører Skoda.
Hva slags type folk kler en Rolls-Royce?
– Hvorfor ikke ei husmor fra Aurskog? spør hun.
– Den passer vel egentlig folk med tykkere lommebok enn meg, men alt er jo en prioritering. I bunn og grunn holder det å ha et bankende hjerte for gammel bil.
Husholdningen på tre bilentusiaster bruker antikviteten til familieturer, treff – eller bare til butikken.
– Den er håndlaget, verdig og elegant, med tredetaljer, sort skinn, pianosort lakk og blank krom. Alt er veltilpasset og avbalansert. Den er et kunstverk og en glede å kjøre, rapporterer hun.
Høsten 2021 skaffet Heimdal en kamerat til Rollsen – en Ford Anglia – som i sin tid var lukeparkert i folks bevissthet helt på den andre enden av den sosiale rangstigen.
– Nå kjører vi til treff etter hverandre, gutta foran i Anglia – gjerne også med en kompis – og jeg etter i Rollsen.
Gamle biler er vakre fordi de er «fulle av liv», analyserer hun.
– De får hjertet mitt til å banke fortere. Gjerne med litt patina – det gjør ingenting. Slitasje viser at noen har vært glad i dem og brukt dem.
Heimdals oppvokst med bilkultur handlet om farens mange spennende kjøretøy, men også om at morfaren var bilmekaniker.
– Jeg likte svært godt å være med morfar på verkstedet. Når det gjelder Rolls-Roycen, ville jeg imidlertid aldri ha kjøpt en slik selv, men har den bare fordi den er en arv etter pappa – og at jeg tenker han liker at jeg tar vare på den, understreker Heimdal.
Lars Thomasrud fra Nakkerud ved Tyrifjorden i Buskerud har en 1982-modell Rolls-Royce Silver Spirit som pynter opp enhver lokalvei med sitt brede oppsyn, blåblanke lakk og steile grill.
Når han glir over Sollihøgda – som med sine 340 metere over havet er høyeste punkt langs E16 mellom Sandvika og Hønefoss – funkler og skinner bilen, uansett vær.
Rolls-Royce-kjøpet kom i stand via en prat med en trivelig utenlandsk hytteeier og hans norske kone.
Flere somre på rad hadde hans venn, skuespiller Peter Bourke og kona kjørt bilen fra London til Norge og hytta – som ligger i nærheten av Thomasruds hjem.
– En dag nevnte Bourke at han vurderte å selge Rollsen. Jeg svarte at jeg kunne kjøpe den – hvis prisen var grei – og til gjengjeld kunne han få disponere den noen uker hver sommer, når paret ferierer i Norge.
Bourke slo til på tilbudet, vennskapet fortsatte og «bildelingen» ble en suksess i praksis.
– Bilen er i grei stand og lett å vedlikeholde – i hvert fall det som trengs for noen sommerturer. Mindre bra er at de elektriske vinduene av og til krangler litt – da blir det en tur til verkstedet Auto Askim, rapporterer Thomasrud, som ikke vil putte Rolls-Royce-eiere i en bestemt kategori:
– Prismessig er veteranene nå tilgjengelige for ganske vanlige folk som ønsker en trivelig bil, som ikke er for kostbar i daglig drift, foreslår Thomasrud.
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!