LEKEROMMET: Far Brede Høgseth Wardrum, mor Silje Wikstad Sutterud og Live Oline og Karsten omfavnet alle Multipla – straks etter å ha blitt kjent med det uhyggelige monsteret, unnskyld: den smakfulle espressomaskinen. Nå har italieneren endatil rykket opp i førstedivisjon, som familiens bil nummer én.
LEKEROMMET: Far Brede Høgseth Wardrum, mor Silje Wikstad Sutterud og Live Oline og Karsten omfavnet alle Multipla – straks etter å ha blitt kjent med det uhyggelige monsteret, unnskyld: den smakfulle espressomaskinen. Nå har italieneren endatil rykket opp i førstedivisjon, som familiens bil nummer én.

Vi som liker biler andre synes er stygge:

Er dette Norges peneste eller styggeste bil?

Enkelte biler er mer elsket og hatet enn andre. Møt Motors tre, nei, syv førsteelskere til den geniale raringen Fiat Multipla.

Et visuelt sjokk.

Et frontparti med slapp ølmage.

Stygge biler

  • En rekke bilpublikasjoner på nett og papir kårer stadig vekk «The world’s most ugly cars».
  • Listene inneholder gjerne design som skiller seg fra mengden.
  • Følgende bilmodeller er hyppig inkludert på slike «ugly»-lister:
    AMC Pacer, AMC Gremlin, Nissan Juke, Chrysler PT Cruiser, Pontiac Aztek, Aston Martin Lagonda, Citroën Ami6, SsangYong Rodius, Subaru Tribeca, Toyota Yaris Verso, Trabant, VW 411, Tatra 603, Skoda 1000MB, Lada 1200, Acura ZDX, Yugo, Ford Edsel, Ford Scorpio (2. gen), Jeep Compass, Pontiac Trans Sport, Zundapp Janus og Hummer.

En bolledeig som har hevet på overtid.

Da Fiat i 1998 stolt lanserte sin modige Multipla, kalte mange den stygg, mest fordi den var friskt og freidig annerledes enn den grå massen av ekstremt nitriste biler som 1990-tallet inntil da hadde frambrakt.

Multipla er fortsatt en bil mange nyter å hate: Jyplingen har klippekort på lister over «verdens fuleste biler». Designløsningen med fjernlysene mellom frontrute og panser, populært kalt «pølsa», fyrer kraftig opp under den krigerske kranglingen – for eller imot – raringen.

Uansett om du vil ha den i garasjen eller ikke: Både Museum of Modern Art (MoMA) i New York og London Design Museum har lukeparkert skapningen i sine prestisjefylte utstillingssaler.

Les de varme argumentene til Motors utvalgte Multipla-førsteelskere: Sarpingen Knut Fossum, Skien-mannen Gisle Valen og hele Eidsvoll-hurven til familiefar Brede Høgseth Wardrum:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FAMILIEFORMAT:</span> Fiat Multipla er av menigheten beskrevet som den perfekte familiebuss med tre seter foran og hele seks sitteplasser totalt. Ombord: Far Brede Høgseth Wardrum, barna Live Oline og Karsten og mor Silje Wikstad Sutterud.
FAMILIEFORMAT: Fiat Multipla er av menigheten beskrevet som den perfekte familiebuss med tre seter foran og hele seks sitteplasser totalt. Ombord: Far Brede Høgseth Wardrum, barna Live Oline og Karsten og mor Silje Wikstad Sutterud.

I Eidsvoll i Akershus hopper, spretter, kryper, krafser, kravler og skravler en familie rundt et nyvasket eksemplar av Fiat Multipla: Det er far og bilredaktør Brede Høgseth Wardrum, mor og pedagog Silje Wikstad Sutterud, Karsten på ett og et halvt og Live Oline på fire.

For et par år siden trengte flokken på fire en smart familiebil nummer to, mest til barnehagelogistikk og annen lokalkjøring.

– Snusfornuften sier jo «brukt elbil», men i smug hadde jeg i lengre tid holdt øye med Multipla-seksjonen på finn.no. Så dukket denne grønne, velholdte skatten opp, eid av samme mann i Torino de første 20 årene og hentet til Norge av en Multipla-entusiast, jubler redaktøren for magasinene BilAutofil og YrkesBil – og legger til at vidunderet ble familiens favoritt på rekordtid.

– Den opprinnelige nummer én-bilen – en 2018-modell Ford Mondeo stasjonsvogn – ble raskt nummer to-bil, rapporterer Wardrum.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MULTIPLE MULIGHETER:</span> Brede Høgseth Wardrum, Karsten (på armen) og resten av familien på fire har valgt å abdisere Ford Mondeo som bil nummer én til fordel for frekke og freidige Fiat Multipla.
MULTIPLE MULIGHETER: Brede Høgseth Wardrum, Karsten (på armen) og resten av familien på fire har valgt å abdisere Ford Mondeo som bil nummer én til fordel for frekke og freidige Fiat Multipla.

Familien liker å handle ting og tang på finn.no, og i bruktbutikker.

– Flere vi har hentet ting hos, har måttet svelge ordene «du får nok ikke plass».

Designeren bak Multipla, Roberto Giolito, har uttalt at bilen innvendig skal føles som en stue.

– Og italieneren har jammen rett. Å sette seg inn i bilen er som å komme til Italia, et land vi trives godt i. I likhet med de innfødte vi kjenner, er bilen inkluderende og gjestfri, analyserer Wardrum, og nevner at han bortsett fra Multipla har få sære interesser.

– Når det gjelder bil, tiltrekkes jeg likevel av det litt spesielle som ikke nødvendigvis appellerer til massene. Ingen er likegyldige til utseendet, og det synes jeg er et kvalitetsstempel.

Han poengterer at han vokste opp i en familie som fra 1970-tallet har hatt flere Lanciaer.

– Merket har kun unntaksvis laget biler for folk flest, så dette har nok påvirket meg, skratter han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FAMILIESLEDE: </span>Fiat Multipla er det perfekte kjøretøyet for en familie som er bosatt i de trivelige Eidsvoll-traktene, ifølge far Brede Høgseth Wardrum, Live Oline (stående), Karsten (på armen) og mor Silje Wikstad Sutterud.
FAMILIESLEDE: Fiat Multipla er det perfekte kjøretøyet for en familie som er bosatt i de trivelige Eidsvoll-traktene, ifølge far Brede Høgseth Wardrum, Live Oline (stående), Karsten (på armen) og mor Silje Wikstad Sutterud.

Brede har hatt Multipla på hjernen helt siden han tidlig på 2000-tallet var med sine foreldre på ferie i Italia.

– I Ferraris hjemby Maranello observerte vi seks rødkledde Ferrari-teknikere kjørende sammen i en Multipla ut fra hovedporten til fabrikkområdet, noe vi syntes var et skikkelig kult syn.

Senere, hjemme i Norge, prøvekjørte familien en Multipla:

– Av ulike grunner ble det likevel ingen handel. Den gangen var jeg nok innerst inne glad for det, fordi jeg som mange andre tenåringer var litt for opptatt av hva omgivelsene ville tenke, ler Wardrum.

– Mange som for første gang ser Multipla nå i 2022, tror bilen er langt nyere enn den er.

Datteren Live Oline var nylig gråten nær da Brede spurte om hun og han heller skulle kjøre en gul, ny Porsche 911 – som han tilfeldigvis hadde til låns.

– Folk får selvsagt mene akkurat hva de vil om Multipla, og jeg har ingen ambisjon om å få noen til å like den. De som har bestemt seg for ikke å like bilen, vet knapt hva de går glipp av. Heldigvis, vil jeg si, for jeg synes fortsatt det er gøy med biler som du ikke møter maken til på hvert gatehjørne, ler Wardrum.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIGGANDES KAR:</span> Knut Fossum skjøtter to stykk Fiat Multipla – med første og andre generasjon design – som ved en tilfeldighet har påfølgende registreringsnummer.
LIGGANDES KAR: Knut Fossum skjøtter to stykk Fiat Multipla – med første og andre generasjon design – som ved en tilfeldighet har påfølgende registreringsnummer.

Knut Fossum i Sarpsborg i Østfold er kjent som alt fra altmuligmann, sjef og kundekompis i egen bedrift, Fossum Bil, med adresse Rakkestad – hvor han ved siden av salg av nyere bruktbiler også har funnet plass til hyggelige veteraner i sitt Classic Corner.

– Multipla – og eierne – er nok rake motsetningen til folk som kjører grå Prius, bor i en nøktern toroms leilighet og har alle regningene på autotrekk, ler Fossum.

Han kjøpte sine to eksemplarer av arten da modellen sto som lavest i verdi – «da ingen egentlig ville ha dem».

– Nå har etterspørselen økt, og Multiplaen kommer til å bli en klassiker. Eller vent: Det er den jo allerede!

Med Multiplaene som bruksbiler får han mange reaksjoner – rett i fleisen:

– Du ser nøyaktig hva folk tenker, og det er ikke pene tanker. Ansiktsuttrykkene er ubetalelige, og når de da i tillegg ser på oss som sitter inni bilen – og blir klar over at vi ser på dem – det er medisin for sjela, skratter han, og iler til med å klargjøre at han selv ikke synes Multipla er stygg.

– Tja, den er litt u-pen, men det tar den igjen med sjarmen sin, fastslår Fossum.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SØSTERBILER:</span> Knut Fossum driver Fossum Bil, med eget Classic Corner, i Rakkestad. Den erfarne bilselgeren kjører selv Fiat Multipla – i flertall.
SØSTERBILER: Knut Fossum driver Fossum Bil, med eget Classic Corner, i Rakkestad. Den erfarne bilselgeren kjører selv Fiat Multipla – i flertall.

Han husker godt da modellen var ny i 1998:

– Mange journalister skrev nesten bare om hvor ful den var – mens jeg skrev til Fiat i Tyskland og spurte om å få tilsendt brosjyre, ettersom Fiat i starten ikke markedsførte den i Norge.

Han innrømmer at kvaliteten har et noe frynsete rykte:

– Men, slikt glemmer du helt når du eier en, for å kjøre Multipla er pur moro.

– Flere burde ha kjøretur med Multipla på sin liste over ting å gjøre før man dør, sier han alvorlig, og legger til at Multipla nummer tre ble innkjøpt på et tidspunkt «med lav impulskontroll».

– Jeg oppdaget at den hadde registreringsnummer før den jeg allerede hadde, så da var saken klar. Sjansen til å eie to Multiplaer registrert etter hverandre får man neppe igjen, skratter Fossum.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELT PANSER:</span> Gisle Valen i Autostrada kan velge og vrake i mange ulike typer biler – og blant hans førstevalg er den snurrige snålingen Fiat Multipla.
HELT PANSER: Gisle Valen i Autostrada kan velge og vrake i mange ulike typer biler – og blant hans førstevalg er den snurrige snålingen Fiat Multipla.

Gisle Valen i Skien er en kjent og gladlynt figur i miljøet som tar bilentusiasme på blodig alvor, og til daglig er han bilforhandler gjennom Autostrada, med filialer i Vestfold, Telemark, Agder og Stor-Oslo.

Hittil har han holdt seg med fire – nei, fem – påfølgende eksemplarer av Fiats mest omdiskuterte skapning noensinne.

– Multipla er noe så sjeldent som et ikon som også er superfamilievennlig. Designet er litt odd, men selv ser jeg på det som innovativt. Jeg digget den før, og jeg digger den nå, forklarer han.

Første Multipla var knalloransje, som en passe kremet pastasaus, og resten har vært sølv og grå.

– Kona mente italienerne var mer komfortable enn vår BMW X3 – som kom i familiens eie etter at fire bunnpanner var skiftet på vår seneste Multipla.

Selv om han for øyeblikket ikke lenger ratter Multipla, fortsetter han å tenke i de baner:

– Nå vurderer jeg å kjøpe et godt brukt, rustent objekt – som oppussingobjekt. Det blir i tilfelle Multipla nummer fem, eller seks, her i gården, ler Valen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!