
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
Enkelte biler er mer elsket og hatet enn andre. Møt Motors tre, nei, syv førsteelskere til den geniale raringen Fiat Multipla.
Et visuelt sjokk.
Et frontparti med slapp ølmage.
En bolledeig som har hevet på overtid.
Da Fiat i 1998 stolt lanserte sin modige Multipla, kalte mange den stygg, mest fordi den var friskt og freidig annerledes enn den grå massen av ekstremt nitriste biler som 1990-tallet inntil da hadde frambrakt.
Multipla er fortsatt en bil mange nyter å hate: Jyplingen har klippekort på lister over «verdens fuleste biler». Designløsningen med fjernlysene mellom frontrute og panser, populært kalt «pølsa», fyrer kraftig opp under den krigerske kranglingen – for eller imot – raringen.
Uansett om du vil ha den i garasjen eller ikke: Både Museum of Modern Art (MoMA) i New York og London Design Museum har lukeparkert skapningen i sine prestisjefylte utstillingssaler.
Les de varme argumentene til Motors utvalgte Multipla-førsteelskere: Sarpingen Knut Fossum, Skien-mannen Gisle Valen og hele Eidsvoll-hurven til familiefar Brede Høgseth Wardrum:

I Eidsvoll i Akershus hopper, spretter, kryper, krafser, kravler og skravler en familie rundt et nyvasket eksemplar av Fiat Multipla: Det er far og bilredaktør Brede Høgseth Wardrum, mor og pedagog Silje Wikstad Sutterud, Karsten på ett og et halvt og Live Oline på fire.
For et par år siden trengte flokken på fire en smart familiebil nummer to, mest til barnehagelogistikk og annen lokalkjøring.
– Snusfornuften sier jo «brukt elbil», men i smug hadde jeg i lengre tid holdt øye med Multipla-seksjonen på finn.no. Så dukket denne grønne, velholdte skatten opp, eid av samme mann i Torino de første 20 årene og hentet til Norge av en Multipla-entusiast, jubler redaktøren for magasinene BilAutofil og YrkesBil – og legger til at vidunderet ble familiens favoritt på rekordtid.
– Den opprinnelige nummer én-bilen – en 2018-modell Ford Mondeo stasjonsvogn – ble raskt nummer to-bil, rapporterer Wardrum.

Familien liker å handle ting og tang på finn.no, og i bruktbutikker.
– Flere vi har hentet ting hos, har måttet svelge ordene «du får nok ikke plass».
Designeren bak Multipla, Roberto Giolito, har uttalt at bilen innvendig skal føles som en stue.
– Og italieneren har jammen rett. Å sette seg inn i bilen er som å komme til Italia, et land vi trives godt i. I likhet med de innfødte vi kjenner, er bilen inkluderende og gjestfri, analyserer Wardrum, og nevner at han bortsett fra Multipla har få sære interesser.
– Når det gjelder bil, tiltrekkes jeg likevel av det litt spesielle som ikke nødvendigvis appellerer til massene. Ingen er likegyldige til utseendet, og det synes jeg er et kvalitetsstempel.
Han poengterer at han vokste opp i en familie som fra 1970-tallet har hatt flere Lanciaer.
– Merket har kun unntaksvis laget biler for folk flest, så dette har nok påvirket meg, skratter han.

Brede har hatt Multipla på hjernen helt siden han tidlig på 2000-tallet var med sine foreldre på ferie i Italia.
– I Ferraris hjemby Maranello observerte vi seks rødkledde Ferrari-teknikere kjørende sammen i en Multipla ut fra hovedporten til fabrikkområdet, noe vi syntes var et skikkelig kult syn.
Senere, hjemme i Norge, prøvekjørte familien en Multipla:
– Av ulike grunner ble det likevel ingen handel. Den gangen var jeg nok innerst inne glad for det, fordi jeg som mange andre tenåringer var litt for opptatt av hva omgivelsene ville tenke, ler Wardrum.
– Mange som for første gang ser Multipla nå i 2022, tror bilen er langt nyere enn den er.
Datteren Live Oline var nylig gråten nær da Brede spurte om hun og han heller skulle kjøre en gul, ny Porsche 911 – som han tilfeldigvis hadde til låns.
– Folk får selvsagt mene akkurat hva de vil om Multipla, og jeg har ingen ambisjon om å få noen til å like den. De som har bestemt seg for ikke å like bilen, vet knapt hva de går glipp av. Heldigvis, vil jeg si, for jeg synes fortsatt det er gøy med biler som du ikke møter maken til på hvert gatehjørne, ler Wardrum.

Knut Fossum i Sarpsborg i Østfold er kjent som alt fra altmuligmann, sjef og kundekompis i egen bedrift, Fossum Bil, med adresse Rakkestad – hvor han ved siden av salg av nyere bruktbiler også har funnet plass til hyggelige veteraner i sitt Classic Corner.
– Multipla – og eierne – er nok rake motsetningen til folk som kjører grå Prius, bor i en nøktern toroms leilighet og har alle regningene på autotrekk, ler Fossum.
Han kjøpte sine to eksemplarer av arten da modellen sto som lavest i verdi – «da ingen egentlig ville ha dem».
– Nå har etterspørselen økt, og Multiplaen kommer til å bli en klassiker. Eller vent: Det er den jo allerede!
Med Multiplaene som bruksbiler får han mange reaksjoner – rett i fleisen:
– Du ser nøyaktig hva folk tenker, og det er ikke pene tanker. Ansiktsuttrykkene er ubetalelige, og når de da i tillegg ser på oss som sitter inni bilen – og blir klar over at vi ser på dem – det er medisin for sjela, skratter han, og iler til med å klargjøre at han selv ikke synes Multipla er stygg.
– Tja, den er litt u-pen, men det tar den igjen med sjarmen sin, fastslår Fossum.

Han husker godt da modellen var ny i 1998:
– Mange journalister skrev nesten bare om hvor ful den var – mens jeg skrev til Fiat i Tyskland og spurte om å få tilsendt brosjyre, ettersom Fiat i starten ikke markedsførte den i Norge.
Han innrømmer at kvaliteten har et noe frynsete rykte:
Les om andre bilentusiaster her!
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
– Men, slikt glemmer du helt når du eier en, for å kjøre Multipla er pur moro.
– Flere burde ha kjøretur med Multipla på sin liste over ting å gjøre før man dør, sier han alvorlig, og legger til at Multipla nummer tre ble innkjøpt på et tidspunkt «med lav impulskontroll».
– Jeg oppdaget at den hadde registreringsnummer før den jeg allerede hadde, så da var saken klar. Sjansen til å eie to Multiplaer registrert etter hverandre får man neppe igjen, skratter Fossum.

Gisle Valen i Skien er en kjent og gladlynt figur i miljøet som tar bilentusiasme på blodig alvor, og til daglig er han bilforhandler gjennom Autostrada, med filialer i Vestfold, Telemark, Agder og Stor-Oslo.
Hittil har han holdt seg med fire – nei, fem – påfølgende eksemplarer av Fiats mest omdiskuterte skapning noensinne.
– Multipla er noe så sjeldent som et ikon som også er superfamilievennlig. Designet er litt odd, men selv ser jeg på det som innovativt. Jeg digget den før, og jeg digger den nå, forklarer han.
Første Multipla var knalloransje, som en passe kremet pastasaus, og resten har vært sølv og grå.
– Kona mente italienerne var mer komfortable enn vår BMW X3 – som kom i familiens eie etter at fire bunnpanner var skiftet på vår seneste Multipla.
Selv om han for øyeblikket ikke lenger ratter Multipla, fortsetter han å tenke i de baner:
– Nå vurderer jeg å kjøpe et godt brukt, rustent objekt – som oppussingobjekt. Det blir i tilfelle Multipla nummer fem, eller seks, her i gården, ler Valen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere