BEST: BMW iX kommer øverst på testlistene, med elbiler på rekke og rad.

ADAC testet 95 biler i 2022:

Ni elbiler blant de 10 beste

Elbilene knuser diesel- og bensinbilene i testene til Europas største bileierorganisasjon. Men også nummer 94 av 95 er elektrisk.

Publisert

ADAC har summert teståret 2022.

95 biler ble testet.

37 bensin, 15 Diesel, 15 ladehybrider, to hydrogenbiler og 26 helelektriske biler.

Nybilstatistikken i Norge for 2022 viser at det stort sett er de siste vi er interessert i.

Kort oppsummert:

  • De fire beste bilene er elbiler – med lik poengsum.
  • Fem av de fem første er elbiler.
  • Ni av de ti beste på listen er elbiler.
  • 20 av de 27 beste bilene er elbiler.

Her er rangeringen av elbilene i testene. Tallet i parentes angir totalplasseringen. På enkelte av bilene har vi tatt bort pluss- eller minusfaktorer som ikke er relevante for Norge.

Trykk på de blå mellomtitlene for å lese hva Motor mener om bilene:

1 (1): BMW iX

Pluss: Romslig, komfortabel, energieffektiv, kvalitetsfølelse.

Minus: Pris, utvendig størrelse, ikke frunk.

2 (2): Mercedes EQS 450+

IMPONERER: EQS, den store elektriske modellen som ser ut som en sedan, men som har en stor og praktisk bakluker, imponerte ADAC-testerne.

Pluss: Romslighet, vendesirkel, komfort, sikkerhet.

Minus: Sikt, bremsepedalfølelse, skjermbetjeningen kan distrahere.

3 (3): Mercedes EQE 350

Pluss: Kjørekomfort, smidighet, sikkerhet.

Minus: Uoversiktlig, bremsedosering, dørhåndtak, bagasje/hengervekt.

4 (4): Skoda Enyaq Coupe RS iV

Pluss: Standardutstyr, plass, kjørekomfort, rekkevidde.

Minus: Hengervekt, energidekk som sliter med bilens vekt.

5 (5): BMW i4 eDrive40

Pluss: Høy kvalitetsfølelse, rekkevidde, bagasjeromsdør.

Minus: Takhøyde bak.

6 (7): Porsche Taycan Turismo

Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, ladetid.

Minus: Tilhengervekt, skjermbetjeningen kan distrahere.

7 (8): Volvo C40 Single Motor

POPULÆR SVENSKE: Volvo C40 med forhjulstrekk, rangeres som den sjuende beste elbilen.

Pluss: Sikkerhet, gjennomarbeidet, praktiske detaljer.

Minus: Pris.

8 (9): VW ID.5

Pluss: Komfort, vendesirkel, lys, sikkerhet.

Minus: Materialkvalitet, ikke frunk, betjening, svakheter i unnamanøvertest.

9 (10): Audi Q4 Sportback

Pluss: Komfort, lys, vendesirkel, sikkerhet.

Minus: Materialkvalitet, ikke frunk, svakheter i unnamanøvertest.

10 (12): Hyundai Ioniq 5 RWD

ETABLERT: De nye elbilene fra Hyundai-konsernet, som også inkluderer Kia, markerer seg bra også i tyskernes tester. Hyndai Ioniq 5 (bildet) legger seg på plassen foran tre Kia.

Pluss: Innvendig plass, utstyr, komfortabel, lading.

Minus: Ikke bakrutevisker, fotjengerbeskyttelsen.

11 (13): Kia EV6 (58 kWt)

Pluss: Lading, praktisk frunk, sikkerhets- og komfortfunksjoner.

Minus: Fjæringskomfort, lys.

12 (14): Kia EV6 (77,4 kWt)

Pluss: Brukervennlig, praktisk frunk, lading, rekkevidde, komfort- og sikkerhetsfunsjoner.

Minus: Fjæringskomfort, lys.

13 (15): Kia Niro EV

Pluss: Plass foran, brukrvennlighet, balanserte kjøreegenskaper, garanti.

Minus: Interiørmaterialer, vindstøy.

14 (16): Mercedes EQB 350 4Matic

BLANDING: EQB er basert på diesel- og bensinversjonen, men duger bra med høy komfort og muligheten til sju seter.

Pluss: Komfort, innvendig plass med opptil sju seter.

Minus: Ikke henger, høy vekt, ikke frunk.

15 (18): Genesis GV 60

Pluss: Sporty, kvalitetsfølse, lading.

Minus: Plassutnyttelse, forhandlernettverk, pris.

16. (20): Polestar 2 Long Range

Pluss: Interiørkvalitet, smidig, komfortabel.

Minus: Garantier, pris.

17 (21): Tesla Model 3

Pluss: Forbruk, kjøregenskaper.

Minus: Fjæringskomfort, skjermbetjening som kan distrahere.

18 (25): Ford Mustang Mach-E

Pluss: Plass, frunk, rekkevidde, komfort- og sikkerhetsfunksjoner.

Minus: Fjæringskomfort.

19 (26): Mazda MX-30

KVALITET: Interiøret i Mazda MX-30 holder høyt nivå, og man får en følelse av luksus til en rimelig pris.

Pluss: Omfattende komfortutstyr standard, edelt interiør, trygge og smidige kjøreegenskaper.

Minus: Dårlig rekkevidde, sikt, betjeningen noe knotete.

20 (27): Renault Megane E-Tech

Pluss: Sterk og effektiv, utstyr.

Minus: Sikt, upraktisk bagasjerom.

21 (33) Citroën ë-C4

Pluss: Kjørekomfort, plass foran, standardutstyr.

Minus: Vinterrekkevidde, takhøyde bak.

22 (57): Mercedes EQV 300 lang (90 kWt)

STOOR: Av elbiler er det ingen som gir mer plass enn EQV. Men prisen er hø og rekkevidden ganske lav.

Pluss: Romslig, fleksibelt interiør, kjørekomfort, krefter.

Minus: Rekkevidde, stort karosseri, ikke henger, pris.

23 (58): MG5

Pluss: Kvikke og trygge kjøreegenskaper, mye utstyr standard.

Minus: Hengervekt, ikke frunk, materialkvalitet, lading.

24 (61): Opel Combo-e

Pluss: Bagasjerom, oppbevaringsmuligheter, individuelle seter bak, bra standardutstyr.

Minus: Rekkevidde.

25 (83): Citroën e-Spacetourer (75 kWt)

Pluss: Mye plass, fleksible seteløsninger, elektriske skyvedører, bra standardutstyr

Minus: Forbruk og rekkevidde.

26 (94): Dacia Spring

SVAKT: Dacia Spring kunne vært en rimelig og funksjonell elbil på det norske markedet, men svikten i kollisjonstesten gjør den uaktuell.

Pluss: Bra resultatet i ADACs miljøtest, rimelig vedlikehold, kompakte ytre mål.

Minus: Sikkerhet (én av fem stjerner hos Euro NCAP), komfort, enkle materialer, seter.

Lurer du på hvilken bil med forbrenningsmotor som kilte seg inn på topp-10, mellom BMW i4 og Porsche Taycan?

Svar: Mercedes C 300 d T - altså stasjonsvognsutgaven med dieselmotor på 286 hester.