GARANTERTE STORSELGERE: Disse to – Toyota bZ4X og Volkswagen ID.5 – kommer du til å se mange av i trafikken fremover.

Duell: Toyota bZ4X mot VW ID.5

Første møte med siste mote

Coupélinjene og de friske fargene har nådd bilprodusentene du kanskje ville nevnt som nummer én og to blant de såkalt «folkelige»: Folkevogn og Toyota.

Publisert


Volkswagen har laget en coupéversjon av ID.4, kalt ID.5. Mens Toyota lanserer sin første seriøse elbilsatsing med omtrent samme formgiving, kalt bZ4X.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 3/2022.

Sistnevnte fikk en forsinket lansering, men nå er omsider hjulboltproblemene løst.

ID.5 derimot, har vi sett i trafikken en liten stund. Og her har VW fulgt opp sin ferske posisjon som nyskapende og friske.

Med ID.3 satte de en ny standard blant de kompakte elbilene. Og snart gjør de det igjen: ID. Buzz får du se på norske veier innen årsskiftet.

Aerodynamikk

De litt mer linjelekre og litt mer upraktiske karosserilinjene er ferskeste mote blant elbilprodusentene.

De literne du mister i lastevolum opp til taket, får du muligens igjen i form av noen kilometer bedre rekkevidde. Økt rekkeviddefokus har gitt ordet aerodynamikk en renessanse i reklamemateriellet. Og et coupékarosseri glir litt lettere gjennom lufta enn en SUV med takrails og høyere bakparti.

Ideen med å lage coupéversjoner av SUV-er kommer fra den tyske overklassen, primært BMW og Mercedes. Med elbilene overtok Audi denne posisjonen, først med e-tron Sportback, senere med Q4 e-tron Sportback.

Design viktig

Nå har også konsernsøsknene VW og Skoda hengt seg på. Nevnte ID.5 og Skoda Enyaq Coupé er «søsknene» til Q4 e-tron Sportback. Men designernes evne til å gi modellene en egen identitet gjør at de framstår høyst ulike i trafikkbildet.

Dette er viktigere enn noen gang. Med elbilene forsvinner muligheten til å markere seg med motor- og girkasseteknologi.

En elmotor oppfører seg likt, enten bilen koster 199.000 eller du legger på en million. Da blir det enda viktigere å markere seg på andre områder. Som design.

Sedan eller kombicoupé?

Verdt å merke seg med de nye coupéprofilene: De fleste er kombicoupeer, altså at bakvindu og koffertlokk er en helhet i en topphengslet dør. Det gir bedre lasteåpning, og litt plass i høyden bak baksetet.

Men det finnes unntak: Norges mest solgte bil, Tesla Model 3, er en sedan. Der kan bare koffertlokket åpnes. I motsetning til hos en relevant konkurrent som Polestar 2. Litt merkeligere er det at splitter nye Mercedes EQE er en sedan. Storebror EQS er nemlig en kombicoupé. Det samme er nye BMW i4, som er en litt mindre og rimeligere konkurrent til EQE, men mer praktisk.

ID.5 og bZ4X har mange tøffe rivaler, og utvalget øker. Dette er de mest relevante konkurrentene i øyeblikket.

Her er testen av ID.5 – testen av bZ4X følger under. Deretter kommer et knippe andre alternativer.

Her er testen av Toyota bZ4X. Under følger flere alternativer.

Alternativene

Merk: Disse prisene er ikke justert i henhold til forslaget om nye avgifter i statbudsjettet.

Skoda Enyaq

Pris: 505.000–576.000

Pluss: Plass, komfort

Minus: Tregere enn konkurrentene, mangler frunk

Bortimot komplett familiebil. Den litt mindre praktiske coupéversjonen er mest sammenliknbar.

Nissan Ariya

Pris: 415.000–531.000

Pluss: Støynivå, velværefaktor

Minus: Bagasjeplass, infotainment

Nykommeren blir garantert en suksess, primært blant de komfortsøkende.

Hyundai Ioniq 5

Pris: 489.000–519.000

Pluss: Design, fleksibilitet

Minus: Bagasjeromshøyde, førerassistenter

Designbombe med høy komfort, solid rekkevidde og klasseledende ladeevne.

Kia EV6

Pris: 462 000–592 000

Pluss: Interiør, design

Minus: Bagasjerom, takhøyde

Muskuløs og særpreget ytre, høy komfort og samme ladesystem som konsernsøsken Ioniq 5.

Ford Mustang Mach-E

Pris: 528.000–676.000

Pluss: Rekkevidde, krefter

Minus: Pris, bagasjerom

Familiebil med særpreg, solid rekkevidde og massevis av krefter. Men også noen barnesykdommer.

Volvo XC40

Pris: 460.000–570.000

Pluss: Krefter, hverdagskvaliteter

Minus: Forbruk, hjulstøy

Kort og høybygd ikon, som gir en voldsom fartsopplevelse med 408 hk. Utdatert interiør.

Tesla Model Y

Pris: 564.000–604.000

Pluss: Effekt, brukeropplevelse

Minus: Kvalitetsnivå, hjulstøy

Teslas beste bil er praktisk, råsterk og effektiv. Men kvaliteten er ujevn.

Klarer du deg med litt mindre plass?

Da er BMW i4 en spennende kandidat. Polestar 2 og Tesla Model 3 er omtrent i samme størrelse.

Trenger du mer plass, kan sjuseteren BYD Tang være et alternativ.

Og hvis pris er viktigere enn rekkevidde og plass, er MG Marvel en velutstyrt bil som ser dyrere ut enn den er.