GARANTERTE STORSELGERE: Disse to – Toyota bZ4X og Volkswagen ID.5 – kommer du til å se mange av i trafikken fremover.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Duell: Toyota bZ4X mot VW ID.5
Første møte med siste mote
Coupélinjene og de friske fargene har nådd bilprodusentene du kanskje ville nevnt som nummer én og to blant de såkalt «folkelige»: Folkevogn og Toyota.
ID.5 derimot, har vi sett i trafikken en liten stund. Og her har VW fulgt opp sin ferske posisjon som nyskapende og friske.
Med ID.3 satte de en ny standard blant de kompakte elbilene. Og snart gjør de det igjen: ID. Buzz får du se på norske veier innen årsskiftet.
Aerodynamikk
De litt mer linjelekre og litt mer upraktiske karosserilinjene er ferskeste mote blant elbilprodusentene.
De literne du mister i lastevolum opp til taket, får du muligens igjen i form av noen kilometer bedre rekkevidde. Økt rekkeviddefokus har gitt ordet aerodynamikk en renessanse i reklamemateriellet. Og et coupékarosseri glir litt lettere gjennom lufta enn en SUV med takrails og høyere bakparti.
Ideen med å lage coupéversjoner av SUV-er kommer fra den tyske overklassen, primært BMW og Mercedes. Med elbilene overtok Audi denne posisjonen, først med e-tron Sportback, senere med Q4 e-tron Sportback.
Nå har også konsernsøsknene VW og Skoda hengt seg på. Nevnte ID.5 og Skoda Enyaq Coupé er «søsknene» til Q4 e-tron Sportback. Men designernes evne til å gi modellene en egen identitet gjør at de framstår høyst ulike i trafikkbildet.
Dette er viktigere enn noen gang. Med elbilene forsvinner muligheten til å markere seg med motor- og girkasseteknologi.
En elmotor oppfører seg likt, enten bilen koster 199.000 eller du legger på en million. Da blir det enda viktigere å markere seg på andre områder. Som design.
Sedan eller kombicoupé?
Verdt å merke seg med de nye coupéprofilene: De fleste er kombicoupeer, altså at bakvindu og koffertlokk er en helhet i en topphengslet dør. Det gir bedre lasteåpning, og litt plass i høyden bak baksetet.
Men det finnes unntak: Norges mest solgte bil, Tesla Model 3, er en sedan. Der kan bare koffertlokket åpnes. I motsetning til hos en relevant konkurrent som Polestar 2. Litt merkeligere er det at splitter nye Mercedes EQE er en sedan. Storebror EQS er nemlig en kombicoupé. Det samme er nye BMW i4, som er en litt mindre og rimeligere konkurrent til EQE, men mer praktisk.
ID.5 og bZ4X har mange tøffe rivaler, og utvalget øker. Dette er de mest relevante konkurrentene i øyeblikket.
Annonse
Her er testen av ID.5 – testen av bZ4X følger under. Deretter kommer et knippe andre alternativer.