VURDERES ETTER VEKT: Det innføres en vektkomponent i bilavgiftene.

Statsbudsjettet 2023:

Innfører ny vektavgift på biler

I tillegg til elbilmomsen på kjøpesummer over 500.000 kroner, foreslår Regjeringen at også bilens vekt skal spille inn.

Publisert Sist oppdatert

«Regjeringen foreslår å innføre en ny vektkomponent i engangsavgiften. Dette skal gjelde for alle personbiler, også elbiler», heter det i forslaget til statsbudsjett for 2023.

Det dreier seg om en engangsavgift, og denne skal beregnes til 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kilo.

Her kan du se hva vektavgiften og den nye momsen til sammen vil bety for de enkelte modellene.

– I praksis en rekkeviddeavgift

– Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

– Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette, samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår, slår Skjøstad fast.

– Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, sier han.

NAF-DIREKTØR: Stig Skjøstad.

NAFs myndighetskontakt Thor Egil Braadland følger opp slik:

– Det er ganske drøyt av regjeringen å foreslå en ny kjøpsavgift på elbiler, samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Å innføre en vektavgift er i praksis en rekkeviddeavgift, fordi batteriet utgjør en stor andel av elbilens vekt. I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår, fordi avgiften kommer i tillegg til moms på alt av elbiler over 500 000 kroner.

– Vi har advart mot en slik økning, og nå ser vi konsekvensen, i form av en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter, sier Braadland, som mener at Regjeringen gjør gamle feil om igjen.

  • Her kan du lese om NAFs frykt for nye elbilavgifter i forkant av budsjettet, her kan du lese om hvordan Elbilforeningen avfeide dette som «helt urimelig».

– Må snart bestemme seg

– Å innføre kjøpsavgifter på elbil gjør alle biler dyrere, og at nybilsalget går ned. Det er på sikt ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier han.

– Det er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, økt omregistreringsavgift på brukte biler, moms og nå kjøpsavgift.

– Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. Regjeringen må snart bestemme seg for om de liker elbilen eller ikke, sier Braadland.

Sjokkert bransje

NAF får støtte fra kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund, som reagerer slik:

– Vi er sjokkert. Ingen av oss visste dette. Regjeringen har overhodet ikke lyttet. Det grønne skiftet vil gå tregere etter dette, sier han til Bilnytt.

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), sier det slik i en pressemelding:

– Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 kroner også får merverdiavgift. Dette kan føre til at gamle biler med høye utslipp forblir på veien.

Elbilforeningen reagerer ved å stemple 2023-forslaget som «tidenes dårligste elbilbudsjett».

– Denne regjeringen går på diesel! Regjeringen gjør elbiler dyrere å kjøpe og bruke. Dette er en kraftig brems for elbilsatsingen i Norge, sier foreningens generalsekretær Christina Bu.