NYKOMMER: Fiat 600e skal inn i den raskest voksende bilklassen.

Dette blir prisen på 600e:

Plutselig skal den konkurrere med landets mest solgte

Fiats nykommer får en pris tett oppunder 400.000. Da må man spille på sjarmen.

Publisert

Fiat 600e

  • Pris: 349.000 (ekskl. frakt/levering)
  • Drivlinje: Batterielektrisk motor på 51 kWt (netto), 156 hk/260 Nm, ettrinns automat, forhjulstrekk.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 15,2 kWt/100 km/406 km.
  • 0–100 km/t/toppfart: 9 sek./150 km/t.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 417/198/152/20
  • Vekt/nyttelast (kg): 1520/420
  • Hengervekt/taklast (kg): Nei/50
  • Konkurrenter: Jeep Avenger, Smart#1, Citroën ë-C4, Renault Megane, kommende Mini Aceman – og kanskje mer vanlige valg som VW ID.3 og Volvo EX30.

Fiat-importøren  laster sine norsk­registrerte 600e med alt av utstyr – inkludert  metallic-fargen «Sun Orange Italy», elektrisk justerbart førersete med massasje, og elektrisk bakluke.

Alt sammen til 348.900 kroner.

Legger du på omkostninger, vinter­hjul og en av de tre øvrige – litt mer diskré – eksteriørfargene, så ender du litt under 400.000 kroner. 

Fem av 10

Har du først falt for Fiats sjarme, så tenker du kanskje at det ikke er noe alternativ. Men på registreringsstatistikken for april finner vi fem av Fiats opplagte konkurrenter blant de 10 øverste:

Volvo EX30 (1. plass), VW ID.3 (3. plass), Honda e:Ny1 (7. plass), MG4 (8. plass) og Hyundai Kona (10. plass).

STØRRE: Vi kalte 600e «en halvmeter mer med sjarm», sammenliknet med Fiat 500, da vi testet den i Torino i fjor høst. Nå er den på norske veier.

Knalltøff konkurranse

Noen av dem blir opplagt dyrere med sammenliknbart utstyr. Men mange vil også hevde at de i ulik grad også tilbyr mer – både av plass, krefter, rekkevidde og relevant utstyr.

Poenget vårt er uansett at Fiat 600e går inn i en knalltøff konkurranse.  

En absolutt fordel med 600e, er at den er foreløpig sist ut av de mange Stellantis-bilene som deler plattform, motor, batteri, programvare og en rekke ulike komponenter. 

Det betyr at kvaliteten jevnt over bør være det høyeste konsernet kan tilby i øyeblikket.

NOSTALGISK: Det to-ekede rattet og det runde instrumenthuset er tatt igjen fra Fiat-historien. Midtkonsollen derimot, har samme knotete girvelger og sammenleggbare plate over midtkonsollen som Jeep Avenger.

Kjenner igjen

Ulempen er naturligvis at bilene mister særpreg. Selv om Fiat 600e har et sjarmerende ytre, så kjenner vi igjen all karakteristikk fra de øvrige Stellantis-bilene – bare med noen nyanseforskjeller når bilene presses ganske hardt, noe stort sett bare biltestere finner interessant.

FARGERIK: 600e kommer i fire farger, blant annet disse tre: Rød-oransje, beige, og blå-grønn. I tillegg kan man bestille den i en lysere himmelblå.

Mangler rattvarme

Motor var blant de første som fikk kjøre 600e – på hjemmebane i Torino på høsten i fjor. Det kan du lese mer om her. Da førte vi opp usikkerheten rundt pris som et minuspunkt. Nå vet vi prisen – som er omtrent som forventet. Dermed bytter vi ut «pris» med «rattvarme». 

Motor kommer med en full test av 600e senere i mai.