Konkurrenter: Jeep Avenger, Smart#1, Citroën ë-C4, Renault Megane, kommende Mini Aceman – og kanskje mer vanlige valg som VW ID.3 og Volvo EX30.
Fiat-importøren laster sine norskregistrerte 600e med alt av utstyr – inkludert metallic-fargen «Sun Orange Italy», elektrisk justerbart førersete med massasje, og elektrisk bakluke.
Alt sammen til 348.900 kroner.
Legger du på omkostninger, vinterhjul og en av de tre øvrige – litt mer diskré – eksteriørfargene, så ender du litt under 400.000 kroner.
Har du først falt for Fiats sjarme, så tenker du kanskje at det ikke er noe alternativ. Men på registreringsstatistikken for april finner vi fem av Fiats opplagte konkurrenter blant de 10 øverste:
Noen av dem blir opplagt dyrere med sammenliknbart utstyr. Men mange vil også hevde at de i ulik grad også tilbyr mer – både av plass, krefter, rekkevidde og relevant utstyr.
Poenget vårt er uansett at Fiat 600e går inn i en knalltøff konkurranse.
En absolutt fordel med 600e, er at den er foreløpig sist ut av de mange Stellantis-bilene som deler plattform, motor, batteri, programvare og en rekke ulike komponenter.
Det betyr at kvaliteten jevnt over bør være det høyeste konsernet kan tilby i øyeblikket.
Kjenner igjen
Ulempen er naturligvis at bilene mister særpreg. Selv om Fiat 600e har et sjarmerende ytre, så kjenner vi igjen all karakteristikk fra de øvrige Stellantis-bilene – bare med noen nyanseforskjeller når bilene presses ganske hardt, noe stort sett bare biltestere finner interessant.
Annonse
Mangler rattvarme
Motor var blant de første som fikk kjøre 600e – på hjemmebane i Torino på høsten i fjor. Det kan du lese mer om her. Da førte vi opp usikkerheten rundt pris som et minuspunkt. Nå vet vi prisen – som er omtrent som forventet. Dermed bytter vi ut «pris» med «rattvarme».
Motor kommer med en full test av 600e senere i mai.