
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
For nøyaktig fire tiår siden slapp konkurrentene Citroën og Ford hvert sitt radikale bud på fremtiden. Møt Oslo-mannen som sverger til aparte Citroën BX og Haugesund-sjelen som omfavner glattslikkede Ford Sierra.
Nytt år – og nye jubileer!
For nøyaktig 40 år siden sa det «pang»: To av bilhistoriens mest brutale brudd – med forventingene vi har til bilnyheter – ble sluppet løs på oss.
I 1982 viste Ford sin Sierra og Citroën sin BX – til allmenn forbauselse, begeistring, baluba, bravur og hoderisting – om hverandre.
Sierras radikalt avrundede fasong sto i dyp kontrast til forgjengeren Taunus’ firkantvelde.
BX' kantede linjeføring var et stilkræsj med mykingen GS/GSA, som hadde hengt med siden 1970.
Ford, som var kjent som konservativ, ble raddis, og Citroëns sofa-softe image ble strammet ørlite.
Ta steget ombord i tidsmaskinene til Motors utvalgte heiagjeng: BX-rytter Joar Rasmussen og Sierra-supporter Stian Antonsen:

Joar Rasmussen, musiker og systemkonsulent i Oslo-firmaet Basefarm, kjører et sjeldent eksemplar av et fransk atomkraftverk.
– Hvorfor raringen BX ble en knallsuksess utover 1980-åra? Markedsanalyse er langt fra min sterkeste side: Jeg stemmer jo Venstre og liker progrock og Citroën, så jeg er knapt på bølgelengde med folk flest. Men: BX-en var jo unektelig en rimelig, romslig og komfortabel bil. Akkurat passe innovativ, kanskje – Citroën har jo noen ganger skutt over mål der, ler han.
Rasmussens Citroën-tilbøyeligheter begynte med en griselekker 1986-modell CX Turbo i fargen med det franske navnet Gris renard (sølvrev).
Noen år seinere dukket denne BX-en opp på Finn.no.
– BX-en er samme årsmodell og farge som min større CX, og sånn sett en perfekt lillebror. Det er også sannsynligvis eneste gjenlevende norsk-solgte eksemplar av den raske toppmodellen BX Sport, en meget spesiell utgave som Citroën kun bygde i 7500 enheter, ramser Rasmussen opp.


Foruten et snasent bodykit, tok Citroën standardmotoren av samlebåndet og sendte til trimming-spesialisten Danielsson – som vanligvis bola rallybiler. Der ble den utstyrt med to doble Solex-forgassere, egne stempler, ventiler og andre forsterkninger. Motoren på 1,9 liter tyter ut 126 brunstige hester.

– Latterlig lav vekt og usannsynlig myk fjæring gir en rimelig spesiell kjøreopplevelse. Jeg pleier å beskrive BX Sport som «sofa med rallymotor», sier Rasmussen, som vokste opp med, og lærte å kjøre i, en Ford Sierra.
– Jo, Sierra var formmessig innovativ, men det stoppa jo der. Alt under huden er omtrent likt med forgjengerne, tyske Taunus, og den britiske søstermodellen Cortina, sukker han.
Designmessig er Sierra og BX rake motsetninger: Mens Sierra introduserte såpestykkeformen, er BX-en tegna av mesteren av vinkler, den italienske designeren Marcello Gandini i designhuset Bertone.
– BX-en er egentlig ikke min designfavoritt fra Citroën – da velger jeg heller CX, DS og SM. Til gjengjeld er BX Sport deilig over-the-top 1980-talls: Den er en utrolig morsom og spesiell Citroën, filosoferer Rasmussen.

Sierra-entusiast Stian Antonsen i Kolnes i Rogaland har en teori – om hvorfor Fords riv, ruskende gale, unnskyld: geniale 1982-nyhet ble en så solid suksess:
– Når du betrakter andre biler fra samme periode, forstår du årsaken til at Sierra utløste såpass sterke reaksjoner: Ved lanseringen beskrev mediene bilens fasong som ett brukt såpestykke, minner han om.
– Folk likte derimot at Ford våget å skape noe nytt – og tilførte bilverdenen noe spennende. Etter hvert slapp merket flere Sierra-utgaver med sprekere motoralternativer, firehjulstrekk og andre løsninger – slik at modellen appellerte til stadig flere.
Antonsens grundige Sierra-interesse begynte i ung alder: Året før han ble født, i 1990, kjøpte foreldrene en burgunderrød Sierra 1987-modell hos den lokale Ford-forhandleren i Haugesund. Bilen ble i familien i nærmere ni år, og tok hele hurven til fjells, på Danmark-turer og annet gøy.

– Jeg kan trygt si jeg vokste opp i baksetet på Sierra. Dagen kom dessverre da far byttet Sierraen i en nyere bil: han pustet nok lettet ut idet vi forlot bilforhandleren. Jeg, derimot, husker vemodet.
Som 10-åring hadde Antonsen fotoapparat klart hver gang familien var ute og kjørte, i tilfelle de suste forbi en og annen parkert Sierra.
– Og de var det jo en del av. Det hendte også at jeg fikk øye på den gamle Sierraen vår. Det reddet jo dagen, kan du si. Håpet om å få kjøpe den tilbake ble født.
Les om andre entusiaster her!
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Da Antonsen fylte 13 år, fikk han høre rykter om at eieren av Forden hadde bestemt seg for å vrake den:
– Min far og min tante overrasket meg ved å gjøre av kjøpsavtale i hemmelighet: en kveld svingte vi inn på eiendommen hvor den sto. Jeg fikk beskjed: «Vær så god, nå er den din».
Far og sønn fikk Sierraen brukte god tid på rehabiliteringen. Den er restaurert slik den var på 1990-tallet, med de originale Fundo-felgene, riktig kassettspiller, høyttalere og rullegardinen – med mer. Bilen står i oppvarmet garasje og blir brukt flittig på finværsdager.


– Med årene har jeg påtatt meg ytterligere Sierra-prosjekter. Den siste er en hvit Sierra XR4i som dukket opp på Facebook. Der var den avbildet i en skog ved en gård – bare 20 minutters kjøretur fra meg, forteller Antonsen.
Bilen hadde stått ute i vær og vind siden starten av 2000-tallet. Etter noen dager fikk han start på den.
– Den gikk så rent og fint, at jeg bestemte der og da at den skulle på veien igjen. Hele vinteren gikk med til sveising og reparasjoner. Mot sommeren fikk jeg den lakkert. På dagen ett år etter at jeg hadde dratt den hjem, sto vidunderet stod klar til prøvetur, jubler Antonsen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang