VRAKES: Trykk- og sveipebryterne på rattet – som i denne ID.4 – byttes ut på kommende VW.

VW-kundene har reagert:

Nå kommer de fysiske knappene tilbake

Volkswagen-eierne har gitt uttrykk for at de ikke liker alle de moderne betjeningsløsningene i bilene. Nå blir de hørt.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg på LinkedIn skriver VW-sjefen Thomas Schäfer at Volkswagen kommer til å droppe sine trykkfølsomme overflater og sveipebryterne med såkalt haptisk respons, og gå tilbake til fysiske knapper.

Det er svenske Vi Bilägare som refererer til Schäfers uttalelse.

Kundenes ønsker

«Vi spisser vår portefølje og design, og gjør det enklere å bruke våre biler. For eksempel går vi tilbake til ratt med trykknapper. Det er dette kundene vil ha», skriver han.

Volkswagen presenterte sitt nye ratt og de nye betjeningsløsningene med elbilen ID.3. Senere har de samme funksjonene kommet i ID.4, ID.5 og nå sist, ID. Buzz.

BEDRE: En litt eldre Passat GTE med tydelige knapper og velkjente knepp, det er slike ratt VW-kundene vil ha.

Skifte fokus

Motor har vært gjennomgående kritisk til Volkswagens betjeningsløsninger. Spesielt har vi reagert på de nevnte sveipebryterne (knappene dras opp eller ned med en finger) på rattet, som styrer viktige og mye brukte funksjoner som fartsholder (venstre side av rattet) og volum (høyre side).

Volumendringene kan kontrolleres med øret, så her trenger ikke sjåføren skifte fokus. Men fartsholderen krever oppfølging med blikket på instrumentpanelet.

De gamle best

Selv etter lang tilvenningstid, kreves det uforholdmessig mye oppmerksomhet fra sjåføren for å beherske fartsholderen på en trygg måte. Har man i tillegg Volkswagens upålitelige skiltleser aktivert, blir det svært mye fikling med fartsholderen for å korrigere bilens ønske om for eksempel å kjøre i 50 kmt/t i en 110-sone.

Vi Bilägare gjorde for en tid tilbake en test av førermiljøene i en rekke nye biler, og sammenliknet dem med en 17 år gammel Volvo V70. Det ga en knusende seier til gamlingen. Les mer om dette her.

Tatt opp internasjonalt

På bakgrunn av blant annet denne testen, og tilsvarende tester utført av ADAC, har NAF tatt opp betjeningsproblematikken i FIA, et internasjonalt forbund av bilorganisasjoner fra 146 land.

Selv om temaet her primært er distraksjoner knyttet til skjermbruk, så er grunnprinsippet det samme.

– Vår linje har hele tiden vært at sentrale funksjoner for sjåføren må være utformet slik at de ikke tar unødig oppmerksomhet fra kjøringen, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

– Det må være bilprodusentenes ansvar å lage biler som er intuitive å bruke, slik at sjåførene ikke trenger å rote rundt for mye for å utføre nødvendige operasjoner, fastslår han.