OMSTENDELIG: Skjermfunksjonene i nye BMW iX får kritikk for sine tidkrevende funksjoner.
OMSTENDELIG: Skjermfunksjonene i nye BMW iX får kritikk for sine tidkrevende funksjoner.

Test av 12 førermiljøer:

17 år gammel Volvo knuser berørings­skjermene

I en Volvo V70 fra 2005 bruker sjåføren 306 meter på å utføre noen få handlinger. I en MG Marvel tar dette nærmere 1,4 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Vi Bilägare har testet funksjonaliteten til 11 moderne berøringsskjermer – og sammenliknet med en skjermfri og analog Volvo V70 fra 2005.

Tallene er oppsiktsvekkende, og konklusjonen er knusende – det var mye bedre før.

Mobilen er forbildet

Trenden er tydelig: Skjermene blir større og mer omfattende, de fysiske knappene stadig færre.

Mobilen er forbildet for all utvikling på dette feltet.

Testen av de 12 bilene – inkludert den gamle Volvoen – ble gjort på en lukket flystripe. To sjåfører fikk i oppgave å foreta de samme grunnleggende handlingene på samtlige biler i 110 km/t:

De skulle ...

  • slå på setevarme, øke temperaturen to grader og starte defroster,

  • slå på radioen og skifte kanal fra P4 til P1,

  • nullstille trippteller,

  • senke instrumentbelysningen til laveste nivå og

  • slukke midtskjermen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GAMMEL OG GOD:</span> Dette interiøret i en Volvo V70 fra 2005 fikk faktisk en del kritikk da det kom, på grunn av antallet knapper. Men i praksis fungerer dette langt bedre enn moderne berøringsskjermer, mener svenske Vi Bilägare.
GAMMEL OG GOD: Dette interiøret i en Volvo V70 fra 2005 fikk faktisk en del kritikk da det kom, på grunn av antallet knapper. Men i praksis fungerer dette langt bedre enn moderne berøringsskjermer, mener svenske Vi Bilägare.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STØRST OG VERST:</span> MG Marvel har den største skjermen av alle i testen, men verken logikken eller responsen er bra.
STØRST OG VERST: MG Marvel har den største skjermen av alle i testen, men verken logikken eller responsen er bra.

Stemmestyring, som i ulik grad kan erstatte flere av disse handlingene, ble bevisst droppet.

Stemmestyringen kan ikke brukes til alle handlinger og har varierende kvalitet fra bil til bil.

De to testførerne fikk pugge og trene på handlingene i hver bil innen testen ble foretatt. Poenget var at førerne i størst mulig grad skulle kjenne til førermiljøet – som en eier.

Resultatene er et gjennomsnitt av tiden testførerne brukte på å gjennomføre handlingene.

I den gamle Volvoen trengte sjåføren 10 sekunder på å utføre handlingene. I MG Marvel trengte førerne 44,6 sekunder, tilsvarende en distanse på 1364 meter. Det bemerkes at skjermen i MG er størst og dårligst.

Så mange meter trengte de:

Bil meter
MG Marvel1372
BMW iX928
Seat Leon895
Hyundai Ioniq 5815
VW ID.3786
Nissan Qashqai765
Tesla Model 3717
Mercedes GLB616
Subaru Outback592
Volvo C40417
Dacia Sandero414
Volvo V70 (2005)306

Årets beste skuffer

Nye BMW iX er vesentlig bedre enn kineseren, men fortsatt oppsiktsvekkende dårlig, ifølge testerne.

Luksus-SUV-en trenger 928 meter med førerens oppmerksomhet. Heller ikke «årets beste bilkjøp» her i Motor, Hyundai Ioniq 5, kommer særlig godt ut.

Testen fra Vi Bilägare berører også flere andre interessante momenter knyttet til førermiljøene, blant annet hvor lang tid det tar å ringe et nummer, og vinkelen mellom de ulike funksjonene og sjåførens øyne.
Det kan du lese mer om her [krever innlogging].

Her finner du en rekke saker om skjermbruk i bil, deriblant flere debattinnlegg.