FLERE SLIKE? BYD Seal U i ladehybridversjon.
Foto: JAMES ARBUCKLE, BYD
Kinesiske merker:
Satser på hybrider for å unngå EU-straffetoll
Hvis ikke de store, kinesiske produsentene får lov til å selge elbiler billig i Europa, finnes det andre måter å tjene penger på.
Kinesiske bilprodusenter intensiverer produksjonen av hybridmodeller, skriver Reuters [for abonnenter].
– Dette er drevet av et ønske om å unngå EUs straffetoll, sier analytiker Murtuza Ali ved Counterpoint Research.
Han antar at hybrideksporten fra Kina til Europa vil øke med rundt 20 prosent i 2025.
Det er ikke tall som er tatt ut av lufta: Fra juli til oktober i år ble denne typen eksport tredoblet. Dette henger antakelig også sammen med endringer i insentiver i enkelte EU-land.
I tredje kvartal utgjorde hybrider (både med og uten lademulighet) 18 prosent av de kinesiske bilene som ble importert til EU-området. I første kvartal var andelen ni prosent. Elbilandelen falt fra 62 til 58 prosent i dette intervallet. Hybrideksporten spiser med andre ord av fossilbilandelen, også.
Reuters skriver at BYD, SAIC (med bl.a. Maxus og MG) og Geely (Zeekr, Volvo, Polestar og Lotus, m.fl.) er produsenter som med stor sikkerhet vil gå hybrid-veien for å nå sine salgsmål.
Har du lest disse sakene fra Motor?