«NØDVENDIGE TILTAK»: Polestar-sjef Thomas Ingenlath viser frem konseptmodellen av Polestar 5 i 2021.

Trøbbel for svensk-kinesere:

Polestar må nedbemanne kraftig

Polestar skal foreta omfattende nedbemanninger og har måttet nedjustere salgsforventningene for 2023. Forsinkelser rammer både Polestar 3 og Volvo EX90.

Publisert Sist oppdatert

De Geely-eide selskapene har plutselig fått kjenne på at forsinkelser kan gi dramatiske utslag. Nå er det programvaren for den nye plattformen som de to prestisjemodellene skal bygges på, som krever mer tid.

Volvo opplyste i en pressemelding tidligere denne uken at produksjonen av EX90 ventes å starte opp i første halvår 2024, noen måneder senere enn de opprinnelig hadde planlagt for.

Også Volvo har annonsert oppsigelser, men problemene er mer alvorlige for Polestar.

Full brems

Det ferske selskapet skal si opp 10 prosent av de ansatte og har satt full brems på nyansettelser, samtidig som det er varslet behov for ny kapital i selskapet.

Polestars prognose for 2023 er nå et globalt salg på mellom 60.000 og 70.000 biler, opp fra drøyt 50.000 i 2022. Men bak tallene skjuler det seg en litt dyster utvikling i flere nøkkelmarkeder.

I Norge er Polestar-salget ned nesten 85 prosent i år, sammenliknet med samme periode i fjor.

Selv om det norske markedet er så lite at det ikke har noen avgjørende betydning for en global bilprodusent, er det en påminnelse om behovet for flere biler – og ikke minst flere modeller.

«Sikker på at vi kommer til å levere»

Polestar har i øyeblikket bare én modell (Polestar 2), og forventningene til stor-SUV-en Polestar 3 har vært enorme. Forsinkelsen kunne derfor knapt kommet på et dårligere tidspunkt.

Selskapets toppsjef, Thomas Ingenlath, er stadig sterk i troen:

– Vi gjør nå de helt nødvendige tiltakene for å styrke Polestar på kort sikt. Jeg er sikker på at vi kommer til å levere på våre vekstambisjoner på ferden mot lønnsom drift, sier Ingenlath.