«NØDVENDIGE TILTAK»: Polestar-sjef Thomas Ingenlath viser frem konseptmodellen av Polestar 5 i 2021.Foto: PETER RAAUM
Trøbbel for svensk-kinesere:
Polestar må nedbemanne kraftig
Polestar skal foreta omfattende nedbemanninger og har måttet nedjustere salgsforventningene for 2023. Forsinkelser rammer både Polestar 3 og Volvo EX90.
De Geely-eide selskapene har plutselig fått kjenne på
at forsinkelser kan gi dramatiske utslag. Nå er det programvaren for den nye
plattformen som de to prestisjemodellene skal bygges på, som krever mer tid.
Volvo opplyste i en pressemelding tidligere denne uken at produksjonen av EX90
ventes å starte opp i første halvår 2024, noen måneder senere enn de opprinnelig
hadde planlagt for.
Det ferske selskapet skal si opp 10 prosent av de ansatte og har satt full
brems på nyansettelser, samtidig som det er varslet behov for ny kapital i
selskapet.
Polestars prognose for 2023 er nå et globalt salg på mellom 60.000 og 70.000
biler, opp fra drøyt 50.000 i 2022.
Men bak tallene skjuler det seg en litt dyster utvikling i flere
nøkkelmarkeder.
I Norge er Polestar-salget ned nesten 85 prosent i år, sammenliknet med samme
periode i fjor.
Selv om det norske markedet er så lite at det ikke har noen
avgjørende betydning for en global bilprodusent, er det en påminnelse om
behovet for flere biler – og ikke minst flere modeller.
Annonse
«Sikker på at vi kommer til å levere»
Polestar har i øyeblikket bare én modell (Polestar 2), og forventningene til
stor-SUV-en Polestar 3 har vært enorme. Forsinkelsen kunne derfor knapt kommet
på et dårligere tidspunkt.
Selskapets toppsjef, Thomas Ingenlath, er stadig sterk i troen:
– Vi gjør nå de helt nødvendige tiltakene for å styrke Polestar på kort sikt.
Jeg er sikker på at vi kommer til å levere på våre vekstambisjoner på ferden
mot lønnsom drift, sier Ingenlath.