Det finnes to eksemplarer av konseptmodellen som kalles Polestar Precept (og blir Polestar 5), og det ene er i Norge for øyeblikket. Når denne modellen kommer produksjonsferdig i 2025, vil mye være endret på den skissen som nå er på besøk.
Men to særlig spennende ting kommer seg trolig helskinnet gjennom prosessen som skal munne ut i sportsbilen Polestar 5:
FARVEL, VOLVO: Polestar tar et designmessig sjumilssteg unna moderskipet med sin første sportsbil.
HEFTIG HEKK: Bakpartiet kommer uten bakvindu og med en ganske snerten, utstikkende lysstripe fra ende til annen.
… OG HØYT I TOPPEN: En lidar skal sikre oversikt, bokstavelig talt.
Selvkjøring
Lidar er et nøkkelverktøy i utviklingen av selvkjørende biler, fordi teknologien kan kartlegge omkringliggende objekters nøyaktige posisjon ekstremt hurtig.
Og Thomas Ingenlath ville slett ikke avvise tanken på en selvkjørende Polestar 5 da han viste frem konseptmodellen torsdag.
– Vi kan muligens ha virkelig selvkjøring, der du kan slippe rattet og lese en bok mens du kjører, allerede om tre år, i 2024. Men i en første fase ser vi lidaren like mye som et redskap for bedret sikkerhet som for selvkjøring, sier Ingenlath.
Annonse
Kamera bakover
Mer konkret er han om bakruta. Eller det vil si: bakruta som ikke er der.
– I sportsbiler får du aldri et skikkelig utsyn gjennom bakruta, og vi har lett etter løsninger som er tryggere og bedre. Med et kamera i overgangen mellom panoramatak og bakluka vil sikten bli mye bedre, samtidig som vi frigjør masse plass i baksetet, sier Ingenlath entusiastisk.
Konseptmodellen som nå er i Norge, har ikke dører som kan åpnes og vise interiørkonseptet, men Ingenlath lover en bil som tross en høyde under 150 cm vil ha et romslig baksete – og bra med bagasjeplass.
Modellen vises nå med kameraspeil og uten B-stolpe.
Sannsynligvis blir det omvendt: bilen kommer uten kameraspeil og med B-stolpe.
Spoiler-alert!
Den har et gedigent panser bak en frontspoiler som antagelig heller ikke vil overleve de neste fasene i produksjonsløpet. Det skyldes ikke at frontspoileren er en dårlig idé for å bedre bilers aerodynamiske kvaliteter, men fordi sportsbilens høyde og profil ikke gir løsningen en meningsfull effekt.
Men for de to SUV-modellene (Polestar 3 og Polestar 4) som kommer de neste årene, er dette uttrykket svært aktuelt.
– Bilens front ligger designmessig ganske nært det som kommer på Polestar 3-SUV-en i 2022, sier Ingenlath.
Annonse
NY KURS: Thomas Ingenlath mener Polestar 5 markerer en ny kurs for det ferske bilmerket.
SISTE PÅ SPORTSFRONTEN: Frontpartiet har en spoiler fra lykt til lykt (under logoen).
FØLGER MED: Under frontspoileren er en såkalt smartsone, spekket med sensorer.
Sportslig retning
Sportsbilen er tegnet med frontlykter som har mye av det «Tors hammer»-designet som preget Volvo-familiens lykter de siste årene, men Polestar understreker at denne sportsbilen på mange måter markerer et brudd med det nære Volvo-slektskapet på designfronten.
Der Volvo går i trygg SUV-retning, tror Ingenlath på en Polestar-merkevare med mer utpreget sportslig preg.
– Vi er fortsatt et merke i utvikling. Denne modellen viser hvor langt unna Volvo vi holder på å bevege oss når det gjelder design og visuelt uttrykk, sier Polestar-sjefen.