
Viste Polestar 5:
Nå vinker Polestar farvel til bakruta
Her viser Polestars toppsjef Thomas Ingenlath stolt frem sportsbilen Polestar 5 som kommer på veien i 2025. Uten bakrute.
Det finnes to eksemplarer av konseptmodellen som kalles Polestar Precept (og blir Polestar 5), og det ene er i Norge for øyeblikket. Når denne modellen kommer produksjonsferdig i 2025, vil mye være endret på den skissen som nå er på besøk.
Men to særlig spennende ting kommer seg trolig helskinnet gjennom prosessen som skal munne ut i sportsbilen Polestar 5:
- Bilen vil ha lidar på taket.
- Og den vil ikke ha bakrute.
Har du lest disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering



Selvkjøring
Lidar er et nøkkelverktøy i utviklingen av selvkjørende biler, fordi teknologien kan kartlegge omkringliggende objekters nøyaktige posisjon ekstremt hurtig.
Og Thomas Ingenlath ville slett ikke avvise tanken på en selvkjørende Polestar 5 da han viste frem konseptmodellen torsdag.
– Vi kan muligens ha virkelig selvkjøring, der du kan slippe rattet og lese en bok mens du kjører, allerede om tre år, i 2024. Men i en første fase ser vi lidaren like mye som et redskap for bedret sikkerhet som for selvkjøring, sier Ingenlath.
Kamera bakover
Mer konkret er han om bakruta. Eller det vil si: bakruta som ikke er der.
– I sportsbiler får du aldri et skikkelig utsyn gjennom bakruta, og vi har lett etter løsninger som er tryggere og bedre. Med et kamera i overgangen mellom panoramatak og bakluka vil sikten bli mye bedre, samtidig som vi frigjør masse plass i baksetet, sier Ingenlath entusiastisk.
Konseptmodellen som nå er i Norge, har ikke dører som kan åpnes og vise interiørkonseptet, men Ingenlath lover en bil som tross en høyde under 150 cm vil ha et romslig baksete – og bra med bagasjeplass.
Modellen vises nå med kameraspeil og uten B-stolpe.
Sannsynligvis blir det omvendt: bilen kommer uten kameraspeil og med B-stolpe.
Spoiler-alert!
Den har et gedigent panser bak en frontspoiler som antagelig heller ikke vil overleve de neste fasene i produksjonsløpet. Det skyldes ikke at frontspoileren er en dårlig idé for å bedre bilers aerodynamiske kvaliteter, men fordi sportsbilens høyde og profil ikke gir løsningen en meningsfull effekt.
Men for de to SUV-modellene (Polestar 3 og Polestar 4) som kommer de neste årene, er dette uttrykket svært aktuelt.
– Bilens front ligger designmessig ganske nært det som kommer på Polestar 3-SUV-en i 2022, sier Ingenlath.



Sportslig retning
Sportsbilen er tegnet med frontlykter som har mye av det «Tors hammer»-designet som preget Volvo-familiens lykter de siste årene, men Polestar understreker at denne sportsbilen på mange måter markerer et brudd med det nære Volvo-slektskapet på designfronten.
Der Volvo går i trygg SUV-retning, tror Ingenlath på en Polestar-merkevare med mer utpreget sportslig preg.
– Vi er fortsatt et merke i utvikling. Denne modellen viser hvor langt unna Volvo vi holder på å bevege oss når det gjelder design og visuelt uttrykk, sier Polestar-sjefen.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris