Det finnes to eksemplarer av konseptmodellen som kalles Polestar Precept (og blir Polestar 5), og det ene er i Norge for øyeblikket. Når denne modellen kommer produksjonsferdig i 2025, vil mye være endret på den skissen som nå er på besøk.
Men to særlig spennende ting kommer seg trolig helskinnet gjennom prosessen som skal munne ut i sportsbilen Polestar 5:
FARVEL, VOLVO: Polestar tar et designmessig sjumilssteg unna moderskipet med sin første sportsbil.
HEFTIG HEKK: Bakpartiet kommer uten bakvindu og med en ganske snerten, utstikkende lysstripe fra ende til annen.
… OG HØYT I TOPPEN: En lidar skal sikre oversikt, bokstavelig talt.
Selvkjøring
Lidar er et nøkkelverktøy i utviklingen av selvkjørende biler, fordi teknologien kan kartlegge omkringliggende objekters nøyaktige posisjon ekstremt hurtig.
Og Thomas Ingenlath ville slett ikke avvise tanken på en selvkjørende Polestar 5 da han viste frem konseptmodellen torsdag.
– Vi kan muligens ha virkelig selvkjøring, der du kan slippe rattet og lese en bok mens du kjører, allerede om tre år, i 2024. Men i en første fase ser vi lidaren like mye som et redskap for bedret sikkerhet som for selvkjøring, sier Ingenlath.
Kamera bakover
Mer konkret er han om bakruta. Eller det vil si: bakruta som ikke er der.
– I sportsbiler får du aldri et skikkelig utsyn gjennom bakruta, og vi har lett etter løsninger som er tryggere og bedre. Med et kamera i overgangen mellom panoramatak og bakluka vil sikten bli mye bedre, samtidig som vi frigjør masse plass i baksetet, sier Ingenlath entusiastisk.
Konseptmodellen som nå er i Norge, har ikke dører som kan åpnes og vise interiørkonseptet, men Ingenlath lover en bil som tross en høyde under 150 cm vil ha et romslig baksete – og bra med bagasjeplass.
Modellen vises nå med kameraspeil og uten B-stolpe.
Sannsynligvis blir det omvendt: bilen kommer uten kameraspeil og med B-stolpe.
Spoiler-alert!
Den har et gedigent panser bak en frontspoiler som antagelig heller ikke vil overleve de neste fasene i produksjonsløpet. Det skyldes ikke at frontspoileren er en dårlig idé for å bedre bilers aerodynamiske kvaliteter, men fordi sportsbilens høyde og profil ikke gir løsningen en meningsfull effekt.
Men for de to SUV-modellene (Polestar 3 og Polestar 4) som kommer de neste årene, er dette uttrykket svært aktuelt.
– Bilens front ligger designmessig ganske nært det som kommer på Polestar 3-SUV-en i 2022, sier Ingenlath.
NY KURS: Thomas Ingenlath mener Polestar 5 markerer en ny kurs for det ferske bilmerket.
SISTE PÅ SPORTSFRONTEN: Frontpartiet har en spoiler fra lykt til lykt (under logoen).
FØLGER MED: Under frontspoileren er en såkalt smartsone, spekket med sensorer.
Sportslig retning
Sportsbilen er tegnet med frontlykter som har mye av det «Tors hammer»-designet som preget Volvo-familiens lykter de siste årene, men Polestar understreker at denne sportsbilen på mange måter markerer et brudd med det nære Volvo-slektskapet på designfronten.
Der Volvo går i trygg SUV-retning, tror Ingenlath på en Polestar-merkevare med mer utpreget sportslig preg.
– Vi er fortsatt et merke i utvikling. Denne modellen viser hvor langt unna Volvo vi holder på å bevege oss når det gjelder design og visuelt uttrykk, sier Polestar-sjefen.