IKKE IMPONERT AV KONKURRENT: Polestars sjef for bærekraft, Fredrika Klarén.

Nei til fossilt brensel:

Polestar-sjef fillerister Toyotas elbil-strategi

Toyota er på ville veier, ifølge Fredrika Klarén.

Publisert Sist oppdatert

Under et arrangement i Sydney i Australia tirsdag fikk Fredrika Klarén, bærekraftsjef i Polestar, et spørsmål om Toyotas syn på elbiler.

Hun lot ikke muligheten gå fra seg:

– Det er feil tilnærming, sier Klarén om konkurrenten.

– Alt annet enn en helelektrisk fremtid vil være ensbetydende med at vi mislykkes i å takle miljøutfordringene vi står foran. Vi kan ikke fortsette å bruke fossilt brensel. Det er ikke mulig, sier hun, før Polestar-profilen fulgte opp med dette om Toyotas hybrider:

LANGER UT: Fredrika Klarén.

– Slik jeg ser det, fyller de fortsatt bensin på bilene sine, og de burde ikke bruke tid på denne typen teknologi.

Viser til klimapanelet

Bærekraftsjefen sier at alle som snakker om få miljøskuta på rett kjøl senere, i 2040 eller 2050, er for dårlige til å lytte.

– Det er sju år igjen til den globale oppvarmingen har økt med 1,5 grader. Dette er et faktum, hvis vi holder oss på samme kurs som nå. Derfor er vi ikke interessert i å snakke om målsetninger etter 2030.

Klarén understreker at Polestar forholder seg til vitenskapelige analyser fra FNs klimapanel.

– I dette scenariet er det ikke plass til ikke-elbiler etter 2030. Leverandører er låst til sine forretningsplaner og holder nå på med å planlegge en overgang. Jeg skjønner det. Men tidslinjen deres er feil og går på tvers av vitenskapen. Derfor må vi rive dagens planer i fillebiter og lage nye, sier hun ifølge australske carsales.

SUV-er uakseptabelt?

FRYKTER FOR SUV-ENS FREMTID: Thomas Ingenlath.

Motor var til stede under lanseringen av Polestar 3 i København i oktober. Da luftet Polestars toppsjef, Thomas Ingenlath, muligheten for at SUV-er vil bli forbudt i bykjerner.

– Jeg tror vi kan oppleve at det blir sosialt uakseptabelt å kjøre rundt i en SUV, sa han.

Ingenlath mener derfor det trengs biler – også store og luksuriøse, for å tilfredsstille alle kundesegmenter – som ikke sier «hei, jeg bryr meg ikke om en bærekraftig fremtid».

– Vi må kunne ha SUV-er som ser bra ut, uten å gi inntrykk av at de vil spise barna dine til frokost, sa Polestar-sjefen.