HAR EN GRENSE: Tesla Model 3 Long Range AWD er en av modellene som kan by på utfordringer når man har med mange mennesker og mye baggasje.

Vektfelle:

NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast

NAF har satt grensen til 480 kilo i en bil for fire og lister opp 11 modeller som dermed faller gjennom.

Publisert Sist oppdatert

– Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette kan bli et problem, sier han – og da særlig på ferieturer.

– Det viser seg at flere elbiler har lav nyttelast. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie, selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det, sier Sødal.

Alt teller

NAF opplyser at det ikke er helt enkelt å finne den nødvendige informasjonen om alle biler. Produsenter opererer med forskjellige beregninger, og for enkelte modeller er rett og slett ikke tallene spesielt lett tilgjengelig.

Merk også dette, som NAF skriver i sin pressemelding:

«Ingen steder har vi funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.»

Og det gjør disse faktorene definitivt, hvis noen skulle være i tvil.

Folkekjær bil med lav nyttelast

Her er modellene NAF har undersøkt:

  • Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kilo
  • Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD: 350 kilo
  • Hyundai Ioniq 5: 365 kilo
  • Subaru Solterra: 365 kilo
  • Volkswagen ID.4 Pro: 370 kilo
  • MG ZS EV: 375 kilo
  • Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kilo
  • Volvo C40: 375 kilo
  • MG Marvel R 4WD: 378 kilo
  • Tesla Model Y Standard Range: 387 kilo
  • Kia EV6 GT Line AWD: 392 kilo

Slik er utregningen

480 kilo er ikke en tilfeldig grense, men noe NAF har regnet seg frem til på denne måten:

  • Tallet tar utgangspunkt i snittvekt på en voksen kvinne, en voksen mann og barn på henholdsvis 7 (jente) og 11 år (gutt). Fra dette trekkes 75 kilo, som er inkludert i bilens egenvekt. Totalt 234,2 - 75 = 159,2 kilo.
  • 20 kilo løsøre, som matter, spylervæske (ingenting av dette er inkludert!), barnestol og ladekabler. Totalt cirka 180 kilo.
  • Deretter kommer ferie: 20 kilo bagasje per person, 35 kilo takboks, 5 kilo takstativ, to sykler (40 kilo). Nå: totalt cirka 340 kilo.
  • Og så: campingferie. Der har NAF beregnet en vekt på 100 kilo til telt, kjøkkenutstyr, kjøleboks og liknende.
  • De siste 40 kiloene handler om at barna vokser og snart veier mer.

Ulovlig

Kanskje passer dette for deg – og kanskje ikke. Det kan være at du stort sett kjører alene, med få ting i bilen. Eller muligens handler det for din del om fire voksne på 90 kilo hver i bilen, og da blir regnestykket fort vekk ganske annerledes.

Hovedpoenget er at det er viktig å være klar over grensene og reglene, ikke minst fordi det er ulovlig å kjøre med overlast.

Å kjøre med tyngre last enn bilen er beregnet for, vil også kunne være et brudd på garantivilkårene.

Les mer i saken under: