
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Firebarnsfaren Calle Ellinger kan bare ha med seg de fire barna sine som passasjerer. Tar han med bagasje eller fire voksne i stedet, kjører han ulovlig.
Da Calle Ellinger i fjor kjøpte sin nye Hyundai Ioniq 5, fikk han skriftlig informasjon om at bilen med fører veier 2095 kilo.
Men da han nylig ble stoppet av vegvesenet og politiet i en teknisk kontroll, viste det seg at han, bilen og rullestolen hans på i underkant av 10 kilo totalt veier 2380 kilo, nesten 300 kilo mer.
Godkjent maksimalvekt er 2540 kilo.
Det betyr at Ellinger kun har 160 kilo tilgjengelig til fire passasjerer og bagasje.
– Ioniq 5 er ikke familiebilen, slik Hyundai markedsfører den som, men den ultimate singelbilen, sier Ellinger oppgitt.
Hyundai Norge gjør selv veiinger av bilene sine, og mener de ikke kjenner seg igjen i det kundene forteller. Hyundai Norge vil imidlertid snakke med fabrikken om problemet.
Les mer lenger ned om hva Hyundai Norge mener.
Regnestykket
Familiefaren på Lørenskog på Romerike har fire barn i alderen 3–12 år. De fire barna veier totalt cirka 140 kilo. Dermed har Ellinger bare 20 kilo igjen til bagasje til seg selv og barna.
Her er regnestykket:
Bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo
Bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo
Vekt fire barn: 140 kilo
= Rest til bagasje: 20 kilo.
Fikk skriftlig info
– Dette betyr at jeg ikke kan ha med meg fire vanlige voksne i bilen. Jeg får også et stort problem når barna snart blir større, og tyngre, sier Ellinger.
Han er funksjonshemmet og brukte god tid på å finne en bil som passet hans bruk. Blant annet fikk han tilsendt skriftlig informasjon fra Hyundai Norge om at hans modell, lanseringsmodellen Project 45, skal ha kapasitet på inntil 520 kilo til passasjerer og bagasje.

Fornøyd med bilen
– Men den informasjonen er riv ruskende feil. I ettertid har jeg skjønt at 520 kilo kun gjelder de aller enklest utstyrte bilene.
Ellinger understreker at han er veldig fornøyd med selve bilen.
– Men det hjelper ikke når kapasiteten til passasjerer og bagasje er så liten. Hvis jeg blir stoppet i kontroll når jeg og barna er på tur, risikerer jeg å måtte sette igjen noen av barna, sier han.
Les flere nyheter om elbiler
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
Spiser av kapasiteten
Frykten er reell. Motor har tidligere vært med på kontroller hvor bilister har fått beskjed om at de må sette av både passasjerer og bagasje før de får kjøre videre.
Årsaken til at bilen har liten kapasitet til passasjerer og bagasje, det som kalles nyttelast, er at utstyr som hengerfeste, lasteboks og ladekabler spiser av kapasiteten. Bare hengerfeste veier 20–30 kilo, mens lasteboks med feste, uten last, veier 35 kilo, ifølge en epost fra merkeforhandleren som Motor har fått kopi av.


Forelegg er mulig
Heller ikke spylervæske, gulvmatter og bagasjeromsmatter er med i bilenes oppgitte egenvekt. Alt dette gjør at nyttelasten blir mindre enn kundene får inntrykk av, når de ser på tallene for nyttelast-kapasitet.
Blir du stanset i vektkontroll, risikerer du også å få forelegg.
– Kjøretøyene er konstruert for å tåle en maksimal vekt. Er bilen tyngre enn den skal være, går det ut over trafikksikkerheten. Overvekt sliter dessuten på bilens komponenter, som forstilling, støtdempere, dekk og hjuloppheng, sa kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen til Motor i fjor.
Ville ikke ha bilen
Calle Ellinger er ikke den eneste som nå reagerer på det mange mener er svært liten nyttelast-kapasitet på den populære elbilen Hyundai Ioniq 5.
I sosiale fora har det lenge kokt.
Motor har snakket med en familiefar på Sørlandet, som ble så forbannet på lav nyttelast-kapasitet at han tidligere i vår krevde å få levere den nesten nye Ioniq 5 tilbake til forhandleren sin.
– Når vi alle fem satt i bilen, hadde vi 30 kilo overvekt selv om vi ikke hadde bagasje med oss, forteller familiefaren, som har kone og tre barn.
Forhandleren godtok tilbakelevering, og nå kjører familien på Sørlandet en Tesla Model Y, som fembarnsfamilien mener har tilstrekkelig kapasitet.

Dette svarer Hyundai
Hyundai Norge sier de ikke ser lignende avvik når de selv veier bilene sine.
Produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge ringer Motor når han står med en Ioniq 5 på en Statens vegvesen-vekt.
– Bilen jeg har her nå, har en oppgitt egenvekt uten fører på 2094 kilo, mens vekten på trafikkstasjonen viser 2110 kilo. Det er bare et avvik på 16 kilo, og det er helt normalt, sier Knudsen, før han tar bilde av vekta – som han sender Motor.
Han understreker at modellen han veide, er en bil med høyt utstyrsnivå.
– Denne bilen kan dermed ha fem voksne på 75 kilo hver, samt 55 kilo bagasje.
Ingen biler
Knudsen viser til at Statens vegvesen nylig har gjort endringer, slik at verdiene kundene får opplyst fra Hyundai og de andre bilprodusentene skal bli mer korrekte for den enkelte bilmodell.
Det fører blant annet til at bilen han veide, opprinnelig ble registrert med egenvekt uten fører på 2020 kilo. Fra nå av vil tilsvarende biler bli registrert med en egenvekt uten fører på 2094 kilo.
– Men hva synes Hyundai selv om nyttelastkapasiteten på Ioniq 5?
– Vi forholder oss til de typegodkjente verdiene, men tar naturligvis med oss tilbakemeldinger som kommer fra kundene. Vi ønsker alltid å tilby produkter som passer godt til norske kunders behov, og det er dermed helt naturlig for oss å ta opp denne typen temaer med fabrikken.
– Hvor mange av de solgte bilene, i antall og prosent, har egenvekt uten fører på 2020 kg, som oppgis i produktdatabladene?
– I Norge selger vi kun biler med høyt utstyrsnivå. Med andre ord ligger alle biler solgt per dags dato med en høyere egenvekt enn 2 020 kg.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?