MYE SKAL MED: Det er greit å vite hvor grensene går. NB: Bildet er en ren illustrasjon, det er ingen grunn til å tro at denne lasten er ulovlig stor.

Pass på begrensningene:

Holder bilen vekta?

Vet du hvor mange kilo du kan ha med deg i bilen? Inkludert dine egne? Moderne biler er tunge, og i flere modeller er det begrenset hva du kan frakte med deg.

Publisert

Folk stapper bilen full av bagasje og barn og kjører av gårde. De tenker ikke over hvor mange kilo dette blir totalt, sier Vigdis Svennungsen, leder av NAF Advokat.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 3/2022.

Dét er absolutt ikke ment som noen anklage, for det har ikke vært vanlig å tenke på nyttelast, og begrensninger av nyttelast, i antall kilo i personbiler. Det har likevel vært et gjentagende tema for bobiler, som har måttet veie under 3,5 tonn for at du skal kunne kjøre dem med vanlig førerkort – og for sikkerhet knyttet til tungtransport, som hyppig kontrolleres for vekt.

– Står antallet kilo nyttelast i vognkortet?

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, svarer at praksisen her er litt forskjellig.

TEKNISK KONSULENT: Audun Bergerud i NAF.

– Det varierer hva som er oppgitt. I vognkortet står bilens egenvekt og tillatt totalvekt. Så hvis ikke nyttelast er oppgitt, må du regne ut differansen.

Alt teller

Bergerud minner om at nyttelasten også kan variere fra modellvariant til modellvariant innenfor samme modell og bilmerke, uten at det er spesifisert i vognkortet. Det kan stå minimum egenvekt.

– Velger du for eksempel utstyr som et glasstak og hengerfeste, vil dette veie ekstra, dermed har du enda færre kilo igjen til passasjerer og pikkpakk.

– Takboks teller vel også med?

– Absolutt. Egenvekten av takboks, takgrind, sykkel­stativ – og alt du skal laste inn og på, teller med, sier Svennungsen og Bergerud.

Familievariantene av elbiler veier ofte rundt to tonn. Hybridbiler veier også mer enn en fossilbil, da ­batteriet kommer i tillegg som en faktor for totalvekt.

– Men hvorfor er det viktig å bry seg med antall kilo for nyttelast?

– En bil er konstruert for en maksvekt. Det gjelder for eksempel bilens motor, bremser og hjul­oppheng. Blir bilen for tung, går det utover styringen, stabiliteten og veigrepet. Jo verre føret er, jo høyere fart, jo verre er det med overvekt. Det handler om trafikk­sikkerhet, sier Audun Bergerud.

– En bil som har vesentlig overlast, er rett og slett ikke trafikksikker.

Vigdis Svennungsen mener det er viktig at bil­selgere også er bevisste på hva de selger, når det gjelder vekt og bilkjøperes behov.

– Det er jo uheldig at dette kommer som et sjokk på folk.

LEDER AV NAF ADVOKAT: Vigdis Svennungsen.

NAF Advokat har hatt flere henvendelser og saker som gjelder lav nyttelast.

– Kan det i verste fall være en reklamasjonsgrunn?

– Det vil kunne være grunnlag for en reklamasjon, men det skal en del til. Da skal du kunne ­dokumentere at det ikke var mulig for deg å få tak i informasjon om vekt, eller at du ble feilinformert. Gitt at det kan bli trøbbel i etterkant, er det desto viktigere at du sjekker dette selv, med den informasjonen som finnes tilgjengelig, før du gjør ditt valg av bil. Når det er sagt, så bør også selger advare om vekten, der hvor de ser at kunden putter på for mye tungt tilleggsutstyr.

Vekt knyttet til garanti

Tesla og Hyundai er to av flere bilmerker som har fått mye oppmerksomhet rundt lav nyttelast for enkelte modeller.

Spesielt for Tesla er at det i deres såkalte begrensede nybilgaranti finnes et forbehold ­knyttet til ­garantien for batteriet; at bilen ikke har vært overlastet. Tesla har ikke lenger en pressetalsperson i Norge. Motor har spurt via en e-post tilgjengelig for pressen om de har konkrete tilfeller knyttet til dette, og om hvordan de eventuelt kan kontrollere at bilen har vært lastet for tungt, men Tesla ønsker ikke å kommentere dette.

MG har også overvekt som en faktor knyttet til sin garanti.

Kommersiell direktør Dag Asbjørnsen i Norwegian Mobility Group i Gill Gruppen, som forhandler MG i Norge, sier at som for de fleste bil­merker vil overvekt som innebærer en eller annen form for havari, ikke være garantibetinget.

Dette ­gjelder alle bilens komponenter, også batteriet, men Asbjørnsen påpeker at overlast i størst grad påvirker hjuloppheng og dekk.

Med unntak av en kunde som knakk bagasjeromdekselet innvendig da han kjørte belegningsstein, har de ikke hatt noen problem­stillinger knyttet til vekt.

Når det gjelder dokumentasjonskrav, er svaret at det behandles fra sak til sak, og sannsynligvis vil være avhengig av at overvekten er til stede når bilen ­kommer til forhandler.

Hemmelige garantivilkår

Advokat Vigdis Svennungsen stusser over disse ­garantivilkårene generelt, og hvilke bevis som ­eventuelt vil kunne føres rundt disse.

– En annen utfordring er at du hos flere bil­produsenter ikke alltid får de fullstendige garantivilkårene før du har kjøpt bilen, fordi du må ha et chassisnummer først – altså må bilen være registrert. At du i verste fall står der med bilen før du får alle spesifikasjonene i garantien, er uheldig. Når det er sagt, så kan man i de fleste tilfeller gå inn på nettet og finne hovedpunktene. Det er også viktig å spørre mest mulig i forkant av kjøpsprosessen, sier hun.

Konsekvensene

Overlast kan medføre problemer for den praktiske bruken av bilen, og det kan være utfordrende for trafikk­sikkerheten. I tillegg kan det medføre sanksjoner, i form av bot, hvis du blir tatt.

  • Har du over 500 kilo / 30 prosent mer overvekt enn det som er den definerte nyttelasten i det enkelte tilfelle, vil det vanligvis kvalifisere til et gebyr på 3000 kroner.
  • Er overvekten under 500 kilo / 30 prosents overvekt, må du kvitte deg med overvekten for å kunne kjøre videre.
  • I grove tilfeller vil det bli foretatt en skjønnsmessig vurdering angående reaksjon, i verste fall kan du få et forelegg og i tillegg miste førerkortet.

– Lurer du på hvor mye bilen veier når den er ­lastet, kan du veie den selv på en av veivesenets ­vekter, råder Audun Bergerud.

Overvekt på personbiler har ført til ulykker i Norge. Blant annet da en sjåfør som hadde bilen lastet full med brennevin, mistet styringen på den overlastede bilen, kjørte inn i en trailer og dro denne med seg over i motsatt kjørefelt. Fire biler var involvert i ­denne ulykken i Lier, og en person, som ikke kjørte den overlastede personbilen, omkom.