GIKK LENGST: Luksusmodellene Mercedes-Benz EQS 45+ (foran) og EQS 580 4MATIC på vei over Dovre, men heller ikke disse klarer rekkevidde-anslaget.
GIKK LENGST: Luksusmodellene Mercedes-Benz EQS 45+ (foran) og EQS 580 4MATIC på vei over Dovre, men heller ikke disse klarer rekkevidde-anslaget.

Motors store rekkeviddetest:

Elbilene sliter med norsk sommervær

Grått, norsk sommervær betyr trøbbel for elbilene. I Motor og NAFs rekkeviddetest var det godt under halvparten av bilene som klarte WLTP-rekkevidden. Kinesiske Hongqi skuffet aller mest.

Publisert Sist oppdatert

31 biler ble kjørt i rekkeviddetest. Bare 10 biler gikk så langt som WLTP-målingene antydet.

Med skiftende vær, spredte regnbyger og mellom 7 og 15 grader ble rekkevidden langt unna de sommernoteringene vi har hatt tidligere.

De to siste årene har vi kjørt 50 biler i sommertestene. Bare tre av bilene gikk kortere enn WLTP-rekkevidden i de to testene. Men denne gang ble resultatene altså dramatisk mye dårligere.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">THIS IS THE END:</span> Endelig stopp for Mercedes-Benz EQS 580.
THIS IS THE END: Endelig stopp for Mercedes-Benz EQS 580.

De to Mercedes-modellene EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har WLTP på henholdsvis 711 og 645 km, men var ikke i nærheten av de tallene. På grunn av problemer med å lese av eksakt rekkevidde i displayet på disse modellene når de kjøres helt tomme for strøm, må vi komme tilbake med de nøyaktige tallene så raskt de er klare. De foreløpige tallene er 620 km for EQS 450+ og 596 km for EQS 580 4MATIC.

Under ser du hva de to i EQS 450+ hadde å si etter turen:

Rekkevidderekorden tilhører dermed fortsatt Tesla Model 3 på 654,9 km fra i fjor sommer.

Noen biler som imponerte: Tesla Model Y (2021-modellen) gikk over 7 prosent over WLTP, mens de to BMW-modellene i4 M50 og i4 eDrive40 stanset en liten bit over WLTP-anslaget.

Slik er slutt-tallene for bilene (oppdateres fortløpende):

Bil WLTP (rekkevidde/forbruk) Stopp Avvik 550 km 500 km
Mercedes-Benz EQS 450+711 km/ukjent620 km/17,5–12,80 %71 km/17,5136 km/17,3
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC647 km/ukjent596 km/18,5–7,88 %49 km/17,9112 km/17,8
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWh568,5 km/19,0–3,81 %0 km/19,085 km/18,7
BMW i4 eDrive40565 km/16,9 kWh583,6 km/14,33,29 %11 km/14,263 km/14,1
Kia EV6 RWD528 km/16,5 kWh500,2 km/14,8–5,27 %0 km/15,2
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC518 km/ukjent443 km/20,7–14,48 %
Polestar 2 LR Single Motor517 km/17,8 kWh*520,6 km/14,70,70 %17 km/14,6
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km/16.9 kWh545 km/13,27,50 %35 km/13,2
Ford Mustang Mach-E GT500 km/20,0 kWh436,6 km/21,1–12,68 %
NIO ES8500 km/21,5 kWh443,6 km/17,7–11,28 %
Audi e-tron Q4 40498 km/18,1 kWh460,9 km/16,1–7,45 %
BMW i4 M50497 km/19,0 kWh521,1 km/16,14,85 %2 km/15,9
Skoda Enyaq Coupe RS491 km/17,8 kWh497 km/14,91,22 %
Kia EV6 4WD484 km/18.0 kWh459,2 km/17,0–5,12 %
Hyundai Ioniq 5 RWD481 km/16,8 kWh446 km/14,9–7,28 %
Skoda Enyaq iV80X481 km/18,2 kWh446 km/16,8–7,28 %
Polestar 2 LR Dual Motor477 km/19,8 kWh*446,6 km/17,1–6,37 %
VW ID.5 GTX473 km/18,7 kWh453 km/16,9–4,23 %
Xpeng P7470 km/19,4 kWh436 km/16,6–7,23 %
VW ID.4 GTX466 km/18,9 kWh428 km/17,5–8,15 %
Hongqi EHS-9465 km/22,0 kWh371 km/ukjent–20,22 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,3 kWh459,6 km/16,60,13 %
MG ZS Long Range440 km/17,8 kWh443 km/15,00,68 %
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWh418,7 km/18,1–4,19 %
Renault Mégane E-tech428 km/17,1 kWh413 km/14,0–3,50 %
Cupra Born424 km/15,5 kWh376,0 km/14,8–11,32 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo412 km/25,0 kWh403 km/21,7–2,18 %
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC407 km/ikke oppgitt411 km/16,30,98 %
BMW iX xDrive40400 km/20,8 kWh399,4 km/17,6–0,15 %
BYD Tang400 km/21,6 kWh407,6 km/ukjent1,90 %
Maxus Euniq6354 km/21,0 kWh388,4 km/17,69,72 %
Temperatur14 c (start)10 c11 c
Høyde (m.o.h.)6 m (start)460 m273 m

PS: Det er en oversikt lengre ned i saken med utstyrssspesifikasjoner, dekkdimensjon, batteristørrelse osv. * = middelverdi i oppgitt intervall. Vær obs på at Xpeng P7 og BYD Tang rapporterer forbruk for hver 50 km, de andre gjør det for hele distansen.

…og her er passeringene underveis:

Bil 450 km 400 km 350 km 300 km 250 km 200 km 150 km 100 km 50 km
Mercedes-Benz EQS 450+143 km/18,5211 km/18,0270 km/18,2391 km/16,7455 km/16,5496 km/17,0527 km/17,5554 km/20,9652 km/18,1
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC117 km/19,1178 km/18,8228 km/19,2334 km/17,7393 km/17,5429 km/18,2461 km/18,5483 km/22,5574 km/20,0
BMW iX xDrive5076 km/19,9136 km/19,6148 km/20,3279 km/18,8335 km/18,8382 km/19,1415 km/19,8382 km/23,4508 km/20,2
BMW i4 eDrive4093 km/14,8164 km/14,8146 km/15,2271 km/14,1339 km/14,0381 km/14,2442 km/14,8415 km/17,8459 km/15,1
Kia EV6 RWD17 km/15,777 km/15,4121 km/15,8211 km/14,8265 km/14,6316 km/14,8361 km/14,7399 km/16,9458 km/14,4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC27 km/20,967 km/21,6152 km/20,4211 km/20,3257 km/20,5294 km/21,1320 km/24,8387 km/22,8
Polestar 2 LR Single Motor30 km/15,775 km/15,4110 km/15,7180 km/14,7220 km/14,5260 km/14,8300 km/15,1330 km/17,8390 km/15,7
Tesla Model Y LR Dual Motor57 km/14,0114 km/13,8150 km/14,3228 km/13,0275 km/13,1363 km/13,1363 km/13,4363 km/16,1455 km/13,6
Ford Mustang Mach-E GT9 km/21,042 km/21,0122 km/20,0175 km/20,0224 km/20,0269 km/20,0306 km/22,0387 km/19,0
NIO ES837 km/21,883 km/24,1168 km/19,0233 km/17,7286 km/15,7340 km/19,9377 km/23,2448 km/18,3
Audi e-tron Q4 400 km/16,450 km/16,168 km/16,4190 km/15,2246 km/15,0296 km/15,1351 km/15,4321 km/18,2445 km/17,6
BMW i4 M5018 km/17,190 km/16,882 km/17,5192 km/16,2250 km/16,2310 km/16,4413 km/16,8360 km/20,3424 km/17,6
Skoda Enyaq Coupe RS0 km/16,179 km/15,864 km/16,3199 km/15,1251 km/15,1293 km/15,3325 km/15,8313 km/19,1430 km/15,8
Kia EV6 4WD0 km/17,042 km/16,881 km/17,1157 km/16,0206 km/15,9254 km/16,0290 km/16,5325 km/19,5394 km/16,6
Hyundai Ioniq 5 RWD0 km/15,149 km/14,890 km/15,1172 km/14,1224 km/13,8273 km/13,7319 km/13,7349 km/17,2406 km/14,4
Skoda Enyaq iV80X52 km/16,755 km/17,1178 km/15,9233 km/15,8283 km/15,9326 km/16,3322 km/19,7418 km/16,9
Polestar 2 LR Dual Motor45 km/16,975 km/17,4140 km/16,3180 km/16,2220 km/16,3260 km/16,9290 km/20,0360 km/17,3
VW ID.5 GTX0 km/16,968 km/16,561 km/17,0189 km/15,7249 km/15,6289 km/15,8315 km/16,4316 km/20,1429 km/16,7
Xpeng P741 km/17,488 km/25,4166 km/16,6221 km/15,7269 km/15,7381 km/16,1352 km/20,5417 km/17,5
VW ID.4 GTX17 km/17,536 km/18,1148 km/16,9205 km/16,8246 km/17,1290 km/17,5293 km/20,9390 km/17,8
Hongqi EHS-9Ikke oppgitt/23,197 km/21,5163 km/21,3210 km/21,6248 km/22,2260 km /25,9347 km/22,2
Audi e-tron Q4 50 quattro0 km/16,554 km/16,271 km/16,7184 km/15,6250 km/15,5296 km/15,9334 km/16,6288 km/19,8400 km/17,5
MG ZS Long Range35 km/15,069 km/15,2176 km/14,3231 km/14,2272 km/14,3308 km/14,7321 km/17,0396 km/14,6
Volvo C40 Recharge10 km/18,435 km/19,0120 km/17,8180 km/17,7230 km/18,0270 km/18,6280 km/21,9370 km/20,3
Renault Mégane E-techUkjent/14,234 km/15,0113 km/14,3168 km/14,3216 km/14,6260 km/15,0246 km/17,1369 km/14,9
Cupra Born5 km/15,190 km/14,2153 km/14,0200 km/14,3246 km/14,6256 km/16,8346 km/14,8
Porsche Taycan 4 Cross Turismo0 km/21,733 km/22,0116 km/20,7170 km/20,8182 km/21,4214 km/22,3244 km/25,9313 km/22,7
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC10 km/16.246 km/16,8124 km/15,7174 km/15,6216 km/15,9249 km/16,7279 km/20,1347 km/17,6
BMW iX xDrive4023 km/18,4111 km/17,1171 km/17,0217 km/17,2253 km/17,7226 km/21,7339 km/18,7
BYD Tang3 km/17,433 km/29,9113 km/22,9176 km/20,5234 km/19,4288 km/13,5302 km/27,1380 km/21,6
Maxus Euniq623 km/18,2105 km/17,1161 km/17,0205 km/17,0247 km/17,3270 km/20,2340 km/17,5
Temperatur8 c7 c7 c12 c15 c14 c13 c9 c12 c
Høyde (m.o.h.)1059 m795 m940 m309 m196 m178 m143 m550 m172 m

Noen praktiske detaljer: Maxus Euniq6 SUV kjørte med korte pauser, fordi trip-telleren nullstilles dersom den blir stående for lenge, Polestar 2 LR Dual Motor hadde et forlenget første stopp (ved Gjøvik). Bilene hadde tre obligatoriske stopp med 10 minutters pause – på Gjøvik, Vinstra og Dombås.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KINESISK PÅ LANDEVEIEN: </span>Hongqi fører an foran MG ZS og Audi Q4 e-tron 40.
KINESISK PÅ LANDEVEIEN: Hongqi fører an foran MG ZS og Audi Q4 e-tron 40.

Skiftende vær

Vi kjørte vår faste rute med ganske gjennomsnittlig norsk langkjøring: en sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, og etter hvert E6 nordover forbi Lillehammer, Ringebu, Dombås og Hjerkinn før vi svinger mot Folldal og tilbake til Ringebu.

Biler med mer på batteriet gikk løs på en ny tur rundt Dovre – til høyspenningsbatteriet var bunnskrapt, og bilen ble plukket opp av SOS Veihjelp.

Dessverre var ikke været det beste. Det gikk noen regnbyger, men temperaturen var 13–14 grader i første del av testen – og det var tørr vei på om lag halvparten av de første 200 km på teststrekningen. Men det ble kaldere og våtere etter hvert.

Vått underlag og kjølig vær er blant faktorene som virkelig stjeler rekkevidde, så mye at det ble krevende å nå WLTP-tallene for mange av bilene.

For eksempel: På den ene Polestar 2-modellen spratt forbruket fra drøyt 15 kWh/100 til over 16 da det kom en kraftig regnskur mens bilen gikk en flat strekning.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRSTE RUNDKJØRING:</span> Volkswagen ID.5 GTX på vei gjennom rundkjøringen ved Alexander Kiellands plass rett etter teststarten.
FØRSTE RUNDKJØRING: Volkswagen ID.5 GTX på vei gjennom rundkjøringen ved Alexander Kiellands plass rett etter teststarten.

Laboratorietest

Rekkevidde er en avgjørende faktor ved bilvalget for mange av oss. Alle elbiler har fått rekkevidde og forbruk målt i en omfattende laboratorietest (WLTP) som ligger til grunn for typegodkjenningen av bilen.

Den gir en god pekepinn, men det som måles ved 23 grader i en test-lab, er noe ganske annet enn hva bilene bruker for å ta seg frem på norske veier.

Likevel var det biler som skuffet stort.

For aller første gang fikk vi prøve den kinesiske SUV-en Hongqi EHS-9, en av fem kinesiske biler i testen. Men Hongqi var lengre enn langt unna den WLTP-rekkevidden den annonseres med. Selv om bilen hadde et forbruk som lå ganske nært WLTP-anslaget på 22,0 kWh/100 km, forsvant rekkevidde som dugg for sola. Med full stopp etter 371 km var den over 20 prosent unna WLTP-tallene.

Aldri tidligere har en bil hatt så stort avvik i sommertesten.

Under ser du en liten rapport fra føreren av Hongqien:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LADEKLAR:</span> Hongqi ved ladestolpen etter endt kjøring.
LADEKLAR: Hongqi ved ladestolpen etter endt kjøring.

Andre kinesiske modeller leverte derimot riktig gode tall:

Budsjettmodellen MG ZS EV kom med bedre batteripakke og gikk 443 km, hårfint bedre enn WLTP. Men enda bedre var ferske Maxus Euniq6 SUV. Den har i utgangspunktet kortest rekkevidde av alle bilene (354 km), men gikk over 388 km – nesten 10 prosent lengre enn WLTP.

Gamle kjente

Mange vil savne noen av markedets mest populære modeller, men det skyldes at de er testet tidligere (klikk her på den blå teksten for å komme til resultatetene fra alle tidligere tester). Vi kjører bilene én gang på vinterføre og én gang om sommeren, og tar ikke med gamle helter, med mindre de har fått oppgraderinger som vil gi betydelig bedre rekkevidde.

Polestar 2, med forhjuls- og firehjulstrekk, var eneste bil i denne kategorien i sommer.

Sammen med nye Renault Mégane E-Tech og Cupra Born utgjorde MG en trio som har prislapp under 400.000 kroner og likevel snuser på rekkevidde nær 400 km. Cupra var den eneste som ikke klarte 400 km i denne testen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">REKKEVIDDE-FAVORITT:</span> Mercedes-Benz EQS 450+.
REKKEVIDDE-FAVORITT: Mercedes-Benz EQS 450+.

Ingen rekkevidde-vinner

Flere av bilene i sommertesten er definitivt ikke rekkevidde-mestere, og de er heller ikke konstruert med det for øye. Ford Mustang Mach-E har gjort det godt i våre tester tidligere, særlig varianten med bakhjulstrekk. Her var Ford representert med GT-utgaven – som har drøye 10 mil kortere rekkevidde, men mer av klassiske Mustang-egenskaper.

I denne testen endte den med et negativt avvik på over 12 prosent.

Også den helt nye Mercedes-AMG EQE endte langt unna WLTP, vel 17 prosent bak. Nio ES8 og nevnte Cupra Born hadde også et negativt avvik på over 10 prosent av WLTP.

Bedre rekkevidde?

Innen bilindustrien er det en tendens til at stadig flere biler får bedre rekkevidde, selv om test i norsk sommerregn antyder noe annet. Kraftigere, mer effektive batterier og lavere forbruk er stikkord som går igjen ved denne utviklingen, og den trenden vil bare forsterkes.

Når det kommer meldinger om fremtidige Mercedes-modeller som i testkjøring har klart over 100 mil, så er det biler med forbruk som ligger under halvparten av det vi finner på Mercedes-utgavene som skulle gå lengst i vår test i sommer.

Samtidig er det verdt å huske på at rekkevidde og forbruk fortløpende forbedres på mange av elbilene som allerede er på markedet. Blant bilene i denne testen har vi både Tesla Model Y og Volvo C40, begge kommer ganske snart med lengre rekkevidde og lavere forbruk.

Fakta om bilene:

Bil Forbruk (WLTP) kWh/100 km Utstyrsmodell Dekkdimensjon Batteri brutto/netto
Mercedes-Benz EQS 450+711 km/ikke oppgittPremium, AMG exterior265/40 R21120/107,8
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC647 km/ikke oppgittPremium Plus, MBUX, Manufaktur265/40 R21120/107,8
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWhFully Charged275/40 R22111,5/105,2
BMW i4 eDrive40565 km/16,9 kWhFully Charged245/45 R18 (f) – 255/45 R18 (b)83,9/80,7
Kia EV6 RWD528 km/16,5 kWhExclusive235/55 R1977,4/77,4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC518 km/ikke oppgittPremium Plus, MBUX265/40 R20 (f) – 295/35 R20 (b)100/96,1
Polestar 2 LR Single Motor517 km/17,8 kWh*Plus, Pilot245/45 R19 XL78/75
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km/16.9 kWhLR All-Wheel Drive255/45 R1974/NA
Ford Mustang Mach-E GT500 km/20,0 kWhGT245/45 R2099/91
NIO ES8500 km/21,5 kWhSignature Edition225/50 R20 XL100/Ikke oppgitt
Audi e-tron Q4 40498 km/18,1 kWhBusiness235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b)82/77
BMW i4 M50497 km/19,0 kWhSupercharged245/40 R19 (f) – 255/45 R19 (b)83,9/80,7
Skoda Enyaq Coupe RS491 km/17,8 kWhRS235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)82/77
Kia EV6 4WD484 km/18.0 kWhGT Line235/55 R1977,4/77,4
Skoda Enyaq iV80X481 km/16,8 kWhSportline235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)82/77
Hyundai Ioniq 5 RWD481 km/18,2 kWhPremium235/55 R19Ikke oppgitt/72,6
Polestar 2 LR Dual Motor477 km/19,8 kWh*Plus245/45 R19 XL78/75
VW ID.5 GTX473 km/18,7 kWhPro Performance235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)82/77
Xpeng P7470 km/16,7 kWhAWD245/45 R1980/78
VW ID.4 GTX466 km/18,9 kWhPro Limited235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)82/77
Hongqi EHS-9465 km/22,0 kWhExclusive265/45 R2199/90
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,3 kWhBusiness Plus235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b)82/77
MG ZS Long Range440 km/17,8 kWhLuxury215/55 R1769,9/Ikke oppgitt
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWhUltimate235/45 R20 (f) – 255/40 R20 (b)78/75
Renault Mégane E-tech428 km/17,1 kWhIconic215/45 R2060/60
Cupra Born424 km/15,5 kWhFirst215/50 R1962/58
Porsche Taycan 4 Cross Turismo412 km/25,0 kWhPorsche code PNFHND46265/35 ZR21 XL (f) – 305/30 ZR21 XL (b)93,4/83,7
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC407 km/ikke oppgittAdvanced Plus, AMG exterior235/55 R1869,7/66,5
BMW iX xDrive40400 km/20,8 kWhFully Charged275/40 R2276,6/71
BYD Tang400 km/21,6 kWhExecutive255/50 R22Ikke oppgitt/86,4
Maxus Euniq6354 km/21,0 kWhExecutive235/55 R18Ikke oppgitt/70

Ladet stemning

Etter rekkeviddetesten onsdag skal alle bilene ut i ladetest i løpet av torsdagen.

Her er målet å få svar på hvor lang tid bilen bruker på å lade til 80 prosent når den har maks 10 prosent rest og kommer til ladestolpen med varmt batteri – kort sagt det som oftest er innenfor ideale intervallet for hurtiglading.