
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene sliter med norsk sommervær
Grått, norsk sommervær betyr trøbbel for elbilene. I Motor og NAFs rekkeviddetest var det godt under halvparten av bilene som klarte WLTP-rekkevidden. Kinesiske Hongqi skuffet aller mest.
31 biler ble kjørt i rekkeviddetest. Bare 10 biler gikk så langt som WLTP-målingene antydet.
Med skiftende vær, spredte regnbyger og mellom 7 og 15 grader ble rekkevidden langt unna de sommernoteringene vi har hatt tidligere.
De to siste årene har vi kjørt 50 biler i sommertestene. Bare tre av bilene gikk kortere enn WLTP-rekkevidden i de to testene. Men denne gang ble resultatene altså dramatisk mye dårligere.

De to Mercedes-modellene EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har WLTP på henholdsvis 711 og 645 km, men var ikke i nærheten av de tallene. På grunn av problemer med å lese av eksakt rekkevidde i displayet på disse modellene når de kjøres helt tomme for strøm, må vi komme tilbake med de nøyaktige tallene så raskt de er klare. De foreløpige tallene er 620 km for EQS 450+ og 596 km for EQS 580 4MATIC.
Under ser du hva de to i EQS 450+ hadde å si etter turen:
Rekkevidderekorden tilhører dermed fortsatt Tesla Model 3 på 654,9 km fra i fjor sommer.
Noen biler som imponerte: Tesla Model Y (2021-modellen) gikk over 7 prosent over WLTP, mens de to BMW-modellene i4 M50 og i4 eDrive40 stanset en liten bit over WLTP-anslaget.
Slik er slutt-tallene for bilene (oppdateres fortløpende):
Bil | WLTP (rekkevidde/forbruk) | Stopp | Avvik | 550 km | 500 km |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 711 km/ukjent | 620 km/17,5 | –12,80 % | 71 km/17,5 | 136 km/17,3 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 647 km/ukjent | 596 km/18,5 | –7,88 % | 49 km/17,9 | 112 km/17,8 |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 568,5 km/19,0 | –3,81 % | 0 km/19,0 | 85 km/18,7 |
BMW i4 eDrive40 | 565 km/16,9 kWh | 583,6 km/14,3 | 3,29 % | 11 km/14,2 | 63 km/14,1 |
Kia EV6 RWD | 528 km/16,5 kWh | 500,2 km/14,8 | –5,27 % | – | 0 km/15,2 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 518 km/ukjent | 443 km/20,7 | –14,48 % | – | – |
Polestar 2 LR Single Motor | 517 km/17,8 kWh* | 520,6 km/14,7 | 0,70 % | – | 17 km/14,6 |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 507 km/16.9 kWh | 545 km/13,2 | 7,50 % | – | 35 km/13,2 |
Ford Mustang Mach-E GT | 500 km/20,0 kWh | 436,6 km/21,1 | –12,68 % | – | – |
NIO ES8 | 500 km/21,5 kWh | 443,6 km/17,7 | –11,28 % | – | – |
Audi e-tron Q4 40 | 498 km/18,1 kWh | 460,9 km/16,1 | –7,45 % | – | – |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 521,1 km/16,1 | 4,85 % | – | 2 km/15,9 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 491 km/17,8 kWh | 497 km/14,9 | 1,22 % | – | – |
Kia EV6 4WD | 484 km/18.0 kWh | 459,2 km/17,0 | –5,12 % | – | – |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 481 km/16,8 kWh | 446 km/14,9 | –7,28 % | – | – |
Skoda Enyaq iV80X | 481 km/18,2 kWh | 446 km/16,8 | –7,28 % | – | – |
Polestar 2 LR Dual Motor | 477 km/19,8 kWh* | 446,6 km/17,1 | –6,37 % | – | – |
VW ID.5 GTX | 473 km/18,7 kWh | 453 km/16,9 | –4,23 % | – | – |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 436 km/16,6 | –7,23 % | – | – |
VW ID.4 GTX | 466 km/18,9 kWh | 428 km/17,5 | –8,15 % | – | – |
Hongqi EHS-9 | 465 km/22,0 kWh | 371 km/ukjent | –20,22 % | – | – |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,3 kWh | 459,6 km/16,6 | 0,13 % | – | – |
MG ZS Long Range | 440 km/17,8 kWh | 443 km/15,0 | 0,68 % | – | – |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 418,7 km/18,1 | –4,19 % | – | – |
Renault Mégane E-tech | 428 km/17,1 kWh | 413 km/14,0 | –3,50 % | – | – |
Cupra Born | 424 km/15,5 kWh | 376,0 km/14,8 | –11,32 % | – | – |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 412 km/25,0 kWh | 403 km/21,7 | –2,18 % | – | – |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 407 km/ikke oppgitt | 411 km/16,3 | 0,98 % | – | – |
BMW iX xDrive40 | 400 km/20,8 kWh | 399,4 km/17,6 | –0,15 % | – | – |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 407,6 km/ukjent | 1,90 % | – | – |
Maxus Euniq6 | 354 km/21,0 kWh | 388,4 km/17,6 | 9,72 % | – | – |
Temperatur | 14 c (start) | 10 c | 11 c | ||
Høyde (m.o.h.) | 6 m (start) | 460 m | 273 m |
PS: Det er en oversikt lengre ned i saken med utstyrssspesifikasjoner, dekkdimensjon, batteristørrelse osv. * = middelverdi i oppgitt intervall. Vær obs på at Xpeng P7 og BYD Tang rapporterer forbruk for hver 50 km, de andre gjør det for hele distansen.
…og her er passeringene underveis:
Bil | 450 km | 400 km | 350 km | 300 km | 250 km | 200 km | 150 km | 100 km | 50 km |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 143 km/18,5 | 211 km/18,0 | 270 km/18,2 | 391 km/16,7 | 455 km/16,5 | 496 km/17,0 | 527 km/17,5 | 554 km/20,9 | 652 km/18,1 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 117 km/19,1 | 178 km/18,8 | 228 km/19,2 | 334 km/17,7 | 393 km/17,5 | 429 km/18,2 | 461 km/18,5 | 483 km/22,5 | 574 km/20,0 |
BMW iX xDrive50 | 76 km/19,9 | 136 km/19,6 | 148 km/20,3 | 279 km/18,8 | 335 km/18,8 | 382 km/19,1 | 415 km/19,8 | 382 km/23,4 | 508 km/20,2 |
BMW i4 eDrive40 | 93 km/14,8 | 164 km/14,8 | 146 km/15,2 | 271 km/14,1 | 339 km/14,0 | 381 km/14,2 | 442 km/14,8 | 415 km/17,8 | 459 km/15,1 |
Kia EV6 RWD | 17 km/15,7 | 77 km/15,4 | 121 km/15,8 | 211 km/14,8 | 265 km/14,6 | 316 km/14,8 | 361 km/14,7 | 399 km/16,9 | 458 km/14,4 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | – | 27 km/20,9 | 67 km/21,6 | 152 km/20,4 | 211 km/20,3 | 257 km/20,5 | 294 km/21,1 | 320 km/24,8 | 387 km/22,8 |
Polestar 2 LR Single Motor | 30 km/15,7 | 75 km/15,4 | 110 km/15,7 | 180 km/14,7 | 220 km/14,5 | 260 km/14,8 | 300 km/15,1 | 330 km/17,8 | 390 km/15,7 |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 57 km/14,0 | 114 km/13,8 | 150 km/14,3 | 228 km/13,0 | 275 km/13,1 | 363 km/13,1 | 363 km/13,4 | 363 km/16,1 | 455 km/13,6 |
Ford Mustang Mach-E GT | – | 9 km/21,0 | 42 km/21,0 | 122 km/20,0 | 175 km/20,0 | 224 km/20,0 | 269 km/20,0 | 306 km/22,0 | 387 km/19,0 |
NIO ES8 | – | 37 km/21,8 | 83 km/24,1 | 168 km/19,0 | 233 km/17,7 | 286 km/15,7 | 340 km/19,9 | 377 km/23,2 | 448 km/18,3 |
Audi e-tron Q4 40 | 0 km/16,4 | 50 km/16,1 | 68 km/16,4 | 190 km/15,2 | 246 km/15,0 | 296 km/15,1 | 351 km/15,4 | 321 km/18,2 | 445 km/17,6 |
BMW i4 M50 | 18 km/17,1 | 90 km/16,8 | 82 km/17,5 | 192 km/16,2 | 250 km/16,2 | 310 km/16,4 | 413 km/16,8 | 360 km/20,3 | 424 km/17,6 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 0 km/16,1 | 79 km/15,8 | 64 km/16,3 | 199 km/15,1 | 251 km/15,1 | 293 km/15,3 | 325 km/15,8 | 313 km/19,1 | 430 km/15,8 |
Kia EV6 4WD | 0 km/17,0 | 42 km/16,8 | 81 km/17,1 | 157 km/16,0 | 206 km/15,9 | 254 km/16,0 | 290 km/16,5 | 325 km/19,5 | 394 km/16,6 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 0 km/15,1 | 49 km/14,8 | 90 km/15,1 | 172 km/14,1 | 224 km/13,8 | 273 km/13,7 | 319 km/13,7 | 349 km/17,2 | 406 km/14,4 |
Skoda Enyaq iV80X | – | 52 km/16,7 | 55 km/17,1 | 178 km/15,9 | 233 km/15,8 | 283 km/15,9 | 326 km/16,3 | 322 km/19,7 | 418 km/16,9 |
Polestar 2 LR Dual Motor | – | 45 km/16,9 | 75 km/17,4 | 140 km/16,3 | 180 km/16,2 | 220 km/16,3 | 260 km/16,9 | 290 km/20,0 | 360 km/17,3 |
VW ID.5 GTX | 0 km/16,9 | 68 km/16,5 | 61 km/17,0 | 189 km/15,7 | 249 km/15,6 | 289 km/15,8 | 315 km/16,4 | 316 km/20,1 | 429 km/16,7 |
Xpeng P7 | – | 41 km/17,4 | 88 km/25,4 | 166 km/16,6 | 221 km/15,7 | 269 km/15,7 | 381 km/16,1 | 352 km/20,5 | 417 km/17,5 |
VW ID.4 GTX | – | 17 km/17,5 | 36 km/18,1 | 148 km/16,9 | 205 km/16,8 | 246 km/17,1 | 290 km/17,5 | 293 km/20,9 | 390 km/17,8 |
Hongqi EHS-9 | – | – | Ikke oppgitt/23,1 | 97 km/21,5 | 163 km/21,3 | 210 km/21,6 | 248 km/22,2 | 260 km /25,9 | 347 km/22,2 |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 0 km/16,5 | 54 km/16,2 | 71 km/16,7 | 184 km/15,6 | 250 km/15,5 | 296 km/15,9 | 334 km/16,6 | 288 km/19,8 | 400 km/17,5 |
MG ZS Long Range | – | 35 km/15,0 | 69 km/15,2 | 176 km/14,3 | 231 km/14,2 | 272 km/14,3 | 308 km/14,7 | 321 km/17,0 | 396 km/14,6 |
Volvo C40 Recharge | – | 10 km/18,4 | 35 km/19,0 | 120 km/17,8 | 180 km/17,7 | 230 km/18,0 | 270 km/18,6 | 280 km/21,9 | 370 km/20,3 |
Renault Mégane E-tech | – | Ukjent/14,2 | 34 km/15,0 | 113 km/14,3 | 168 km/14,3 | 216 km/14,6 | 260 km/15,0 | 246 km/17,1 | 369 km/14,9 |
Cupra Born | – | – | 5 km/15,1 | 90 km/14,2 | 153 km/14,0 | 200 km/14,3 | 246 km/14,6 | 256 km/16,8 | 346 km/14,8 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | – | 0 km/21,7 | 33 km/22,0 | 116 km/20,7 | 170 km/20,8 | 182 km/21,4 | 214 km/22,3 | 244 km/25,9 | 313 km/22,7 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | – | 10 km/16.2 | 46 km/16,8 | 124 km/15,7 | 174 km/15,6 | 216 km/15,9 | 249 km/16,7 | 279 km/20,1 | 347 km/17,6 |
BMW iX xDrive40 | – | – | 23 km/18,4 | 111 km/17,1 | 171 km/17,0 | 217 km/17,2 | 253 km/17,7 | 226 km/21,7 | 339 km/18,7 |
BYD Tang | – | 3 km/17,4 | 33 km/29,9 | 113 km/22,9 | 176 km/20,5 | 234 km/19,4 | 288 km/13,5 | 302 km/27,1 | 380 km/21,6 |
Maxus Euniq6 | – | – | 23 km/18,2 | 105 km/17,1 | 161 km/17,0 | 205 km/17,0 | 247 km/17,3 | 270 km/20,2 | 340 km/17,5 |
Temperatur | 8 c | 7 c | 7 c | 12 c | 15 c | 14 c | 13 c | 9 c | 12 c |
Høyde (m.o.h.) | 1059 m | 795 m | 940 m | 309 m | 196 m | 178 m | 143 m | 550 m | 172 m |
Noen praktiske detaljer: Maxus Euniq6 SUV kjørte med korte pauser, fordi trip-telleren nullstilles dersom den blir stående for lenge, Polestar 2 LR Dual Motor hadde et forlenget første stopp (ved Gjøvik). Bilene hadde tre obligatoriske stopp med 10 minutters pause – på Gjøvik, Vinstra og Dombås.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift

Skiftende vær
Vi kjørte vår faste rute med ganske gjennomsnittlig norsk langkjøring: en sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, og etter hvert E6 nordover forbi Lillehammer, Ringebu, Dombås og Hjerkinn før vi svinger mot Folldal og tilbake til Ringebu.
Biler med mer på batteriet gikk løs på en ny tur rundt Dovre – til høyspenningsbatteriet var bunnskrapt, og bilen ble plukket opp av SOS Veihjelp.
Dessverre var ikke været det beste. Det gikk noen regnbyger, men temperaturen var 13–14 grader i første del av testen – og det var tørr vei på om lag halvparten av de første 200 km på teststrekningen. Men det ble kaldere og våtere etter hvert.
Vått underlag og kjølig vær er blant faktorene som virkelig stjeler rekkevidde, så mye at det ble krevende å nå WLTP-tallene for mange av bilene.
For eksempel: På den ene Polestar 2-modellen spratt forbruket fra drøyt 15 kWh/100 til over 16 da det kom en kraftig regnskur mens bilen gikk en flat strekning.

Laboratorietest
Rekkevidde er en avgjørende faktor ved bilvalget for mange av oss. Alle elbiler har fått rekkevidde og forbruk målt i en omfattende laboratorietest (WLTP) som ligger til grunn for typegodkjenningen av bilen.
Den gir en god pekepinn, men det som måles ved 23 grader i en test-lab, er noe ganske annet enn hva bilene bruker for å ta seg frem på norske veier.
Likevel var det biler som skuffet stort.
For aller første gang fikk vi prøve den kinesiske SUV-en Hongqi EHS-9, en av fem kinesiske biler i testen. Men Hongqi var lengre enn langt unna den WLTP-rekkevidden den annonseres med. Selv om bilen hadde et forbruk som lå ganske nært WLTP-anslaget på 22,0 kWh/100 km, forsvant rekkevidde som dugg for sola. Med full stopp etter 371 km var den over 20 prosent unna WLTP-tallene.
Aldri tidligere har en bil hatt så stort avvik i sommertesten.
Under ser du en liten rapport fra føreren av Hongqien:


Andre kinesiske modeller leverte derimot riktig gode tall:
Budsjettmodellen MG ZS EV kom med bedre batteripakke og gikk 443 km, hårfint bedre enn WLTP. Men enda bedre var ferske Maxus Euniq6 SUV. Den har i utgangspunktet kortest rekkevidde av alle bilene (354 km), men gikk over 388 km – nesten 10 prosent lengre enn WLTP.
Gamle kjente
Mange vil savne noen av markedets mest populære modeller, men det skyldes at de er testet tidligere (klikk her på den blå teksten for å komme til resultatetene fra alle tidligere tester). Vi kjører bilene én gang på vinterføre og én gang om sommeren, og tar ikke med gamle helter, med mindre de har fått oppgraderinger som vil gi betydelig bedre rekkevidde.
Polestar 2, med forhjuls- og firehjulstrekk, var eneste bil i denne kategorien i sommer.
Sammen med nye Renault Mégane E-Tech og Cupra Born utgjorde MG en trio som har prislapp under 400.000 kroner og likevel snuser på rekkevidde nær 400 km. Cupra var den eneste som ikke klarte 400 km i denne testen.

Ingen rekkevidde-vinner
Flere av bilene i sommertesten er definitivt ikke rekkevidde-mestere, og de er heller ikke konstruert med det for øye. Ford Mustang Mach-E har gjort det godt i våre tester tidligere, særlig varianten med bakhjulstrekk. Her var Ford representert med GT-utgaven – som har drøye 10 mil kortere rekkevidde, men mer av klassiske Mustang-egenskaper.
I denne testen endte den med et negativt avvik på over 12 prosent.
Også den helt nye Mercedes-AMG EQE endte langt unna WLTP, vel 17 prosent bak. Nio ES8 og nevnte Cupra Born hadde også et negativt avvik på over 10 prosent av WLTP.
Bedre rekkevidde?
Innen bilindustrien er det en tendens til at stadig flere biler får bedre rekkevidde, selv om test i norsk sommerregn antyder noe annet. Kraftigere, mer effektive batterier og lavere forbruk er stikkord som går igjen ved denne utviklingen, og den trenden vil bare forsterkes.
Når det kommer meldinger om fremtidige Mercedes-modeller som i testkjøring har klart over 100 mil, så er det biler med forbruk som ligger under halvparten av det vi finner på Mercedes-utgavene som skulle gå lengst i vår test i sommer.
Samtidig er det verdt å huske på at rekkevidde og forbruk fortløpende forbedres på mange av elbilene som allerede er på markedet. Blant bilene i denne testen har vi både Tesla Model Y og Volvo C40, begge kommer ganske snart med lengre rekkevidde og lavere forbruk.
Fakta om bilene:
Bil | Forbruk (WLTP) kWh/100 km | Utstyrsmodell | Dekkdimensjon | Batteri brutto/netto |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 711 km/ikke oppgitt | Premium, AMG exterior | 265/40 R21 | 120/107,8 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 647 km/ikke oppgitt | Premium Plus, MBUX, Manufaktur | 265/40 R21 | 120/107,8 |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | Fully Charged | 275/40 R22 | 111,5/105,2 |
BMW i4 eDrive40 | 565 km/16,9 kWh | Fully Charged | 245/45 R18 (f) – 255/45 R18 (b) | 83,9/80,7 |
Kia EV6 RWD | 528 km/16,5 kWh | Exclusive | 235/55 R19 | 77,4/77,4 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 518 km/ikke oppgitt | Premium Plus, MBUX | 265/40 R20 (f) – 295/35 R20 (b) | 100/96,1 |
Polestar 2 LR Single Motor | 517 km/17,8 kWh* | Plus, Pilot | 245/45 R19 XL | 78/75 |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 507 km/16.9 kWh | LR All-Wheel Drive | 255/45 R19 | 74/NA |
Ford Mustang Mach-E GT | 500 km/20,0 kWh | GT | 245/45 R20 | 99/91 |
NIO ES8 | 500 km/21,5 kWh | Signature Edition | 225/50 R20 XL | 100/Ikke oppgitt |
Audi e-tron Q4 40 | 498 km/18,1 kWh | Business | 235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b) | 82/77 |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | Supercharged | 245/40 R19 (f) – 255/45 R19 (b) | 83,9/80,7 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 491 km/17,8 kWh | RS | 235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b) | 82/77 |
Kia EV6 4WD | 484 km/18.0 kWh | GT Line | 235/55 R19 | 77,4/77,4 |
Skoda Enyaq iV80X | 481 km/16,8 kWh | Sportline | 235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b) | 82/77 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 481 km/18,2 kWh | Premium | 235/55 R19 | Ikke oppgitt/72,6 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 477 km/19,8 kWh* | Plus | 245/45 R19 XL | 78/75 |
VW ID.5 GTX | 473 km/18,7 kWh | Pro Performance | 235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b) | 82/77 |
Xpeng P7 | 470 km/16,7 kWh | AWD | 245/45 R19 | 80/78 |
VW ID.4 GTX | 466 km/18,9 kWh | Pro Limited | 235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b) | 82/77 |
Hongqi EHS-9 | 465 km/22,0 kWh | Exclusive | 265/45 R21 | 99/90 |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,3 kWh | Business Plus | 235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b) | 82/77 |
MG ZS Long Range | 440 km/17,8 kWh | Luxury | 215/55 R17 | 69,9/Ikke oppgitt |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | Ultimate | 235/45 R20 (f) – 255/40 R20 (b) | 78/75 |
Renault Mégane E-tech | 428 km/17,1 kWh | Iconic | 215/45 R20 | 60/60 |
Cupra Born | 424 km/15,5 kWh | First | 215/50 R19 | 62/58 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 412 km/25,0 kWh | Porsche code PNFHND46 | 265/35 ZR21 XL (f) – 305/30 ZR21 XL (b) | 93,4/83,7 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 407 km/ikke oppgitt | Advanced Plus, AMG exterior | 235/55 R18 | 69,7/66,5 |
BMW iX xDrive40 | 400 km/20,8 kWh | Fully Charged | 275/40 R22 | 76,6/71 |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | Executive | 255/50 R22 | Ikke oppgitt/86,4 |
Maxus Euniq6 | 354 km/21,0 kWh | Executive | 235/55 R18 | Ikke oppgitt/70 |
Ladet stemning
Etter rekkeviddetesten onsdag skal alle bilene ut i ladetest i løpet av torsdagen.
Her er målet å få svar på hvor lang tid bilen bruker på å lade til 80 prosent når den har maks 10 prosent rest og kommer til ladestolpen med varmt batteri – kort sagt det som oftest er innenfor ideale intervallet for hurtiglading.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler