
Prøvekjørt: Ford Mustang Mach-E GT
Endelig en Mustang som lever opp til navnet
Mange rynket på nesa da Ford valgte Mustang til sin elbil-inntreden. Nå følger Ford opp med en GT-utgave som spiller sterkere på klassiske Mustang-egenskaper.
PLUSS:
Kjørefølelse, veigrep
MINUS:
Pris, bagasjeplass
ROVINJ (Motor): Mustang Mach-E har vært en dundrende suksess for Ford, ikke bare i elbil-elleville Norge.
Med en elektrisk utgave av sportsikonet bykset Ford fra baktroppen til fremste rekke i elbil-skiftet som nå preger bilmarkedene stadig sterkere i mange land, ikke minst er den viktig i det amerikanske hjemmemarkedet.
Men var Mach-E egentlig en ekte Mustang?
Stillegående som en robotklipper og med akselerasjon på 1980-tallsnivå?
Når Ford nå slipper Mustang Mach-E GT, er det en versjon av Mach-E som er piffet opp slik Mustanger skal piffes. Eller kanskje rettere:
En Mustang Mach-E slik en elektrisk Mustang skulle vært i utgangspunktet. Vesentlig raskere akselerasjon og kraftig forbedrede kjøreegenskaper er matchet med GT-styling og sportsseter.
Det kan være et svært konkurransedyktig alternativ for mange av dem som vurderer en elektrisk Ford.
En ekte storebror
Det er ikke så opplagt hvem Mach-E GT best skal sammenliknes med.
I mange sammenhenger trekkes Tesla Model Y, VW ID.4 GTX og kanskje Skoda Enyaq frem i et konkurransebilde.
Med tanke på hvilke justeringer Ford faktisk har gjort, er Long Range-utgaven av den ordinære Mach-E-modellen med firehjulstrekk et riktigere utgangspunkt:
GT leverer en maksimal effekt på 487 hk (mot 351 hk på Mach-E AWD LR), med et dreiemoment som er løftet fra 580 til 860 Nm.
Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er puffet fra 5,1 til 3,7 sekunder.
Samtidig er bilen senket nesten to cm, slik at tyngdepunktet er lavere. GT er en cm lavere og tre cm høyere, ellers har bilene samme mål. Mach-E GT kommer med større dekk som standard (opp fra 19 til 20 toms).
Mach-E er i utgangspunktet en bil med gode kjøreegenskaper, og i GT-versjonen er denne dynamikken forbedret betraktelig.






Økt forbruk
Forbruket er noe høyere (20 kWt/100 km mot 18,7), og rekkevidden marginalt kortere (500 km mot 540). Batteristørrelse (88 kWt netto) og ladefart er omtrent lik.
I interiøret er forskjellen først og fremst sportssetene (Ford Performance), som kommer som standard. De er gode, med støtte rundt skuldrene, 8-veis elektrisk justering og minne i førerseteinnstillingene.



Utvendig har GT-modellen svarte speilhus, svart tak (panorama glasstak er tilvalg) og lakkerte hjulbuer i bilens farge. Fronten er endret noe, og på baklokket troner en GT-logo.
For et trenet øye er ulikhetene åpenbare, men det er først og fremst egenskapene på veien som gjør GT til et meningsfullt alternativ til den rimeligere versjonen det allerede er noen tusen av på norske veier.
Rekordrask
Mach-E GT har den raskeste akselerasjonen på en femseter fra Ford noensinne, og den leverer nesten 15 prosent mer dreiemoment enn superbilen Ford GT, merkets ultra-høy-prestasjonsmodell.
I USA lanseres Mach-E GT i to utgaver, GT og GT Performance. I Europa er det bare Performance-varianten som kommer i salg.
GT-utgaven kommer med adaptive dempere og et bremsesystem som forsterker respons og agilitet fra sportsbiluniverset.
Les flere Ford-saker på Motor:
-
Quiz:
Husker du de klassiske GTI-bilene?
-
Ny VW Amarok:
Her må VW-entusiastene tåle en stor dose Ford
-
Rekord for bilgigant:
Nå vokser bilsalget igjen
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Apple hyrer biltopp:
Hun er siste hint om at Apple skal lage biler
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
-
Bekrefter ny elbil-fabrikk:
Ford med tre nye elbiler innen 2024
-
Lager egen elbil-divisjon:
Splitter Ford i to deler
Drivlinjen er kalibrert slik at en større del av dreiemomentet kommer på bakhjulene enn på de andre Mach-E-variantene, noe som bidrar til at maks dreiemoment kommer allerede etter 0,5 sekunder.
Utemmet, takk
Den kommer med spesialutviklede P Zero-dekk fra Pirelli som standard. Opplevelsen fra testkjøring på tørre veier i Kroatia var god.
Mach-E GT kommer med tre kjøremodus for kjøring på vei – «stille», «aktiv» og «utemmet».
I tillegg kommer et «helt utemmet»-alternativ for kjøring på bane.
Forbruket er det samme i alle de tre modusene, men regenereringen er vesentlig høyere i «utemmet». Samtidig er det vanskelig å underslå at «utemmet» legger til rette for å gi ekstra gass: responsen er mer aggressiv, og kjørelyden gir assosiasjoner til det som en gang var.


Vrien pris
Prismessig har Ford plassert GT-utgaven passelig kinkig til.
Om lag 70 prosent av alle som har kjøpt en Mustang Mach-E i Norge, har valgt den toppspekkede varianten av AWD Long Range til 589.000 kroner.
Mach-GT kommer med innstegspris på 635.000 kroner. Eneste tilvalgsmuligheter er panoramatak og lakkalternativer som løfter den fullspekkede versjonen til 658.000 kroner – alle priser eks. frakt. For den noe rimeligere Tesla Model Y er spennet fra vanlig Long Range til Performance-utgaven på 55.000 kroner.
Og spranget hos Ford er ikke større enn at GT nok vil friste mange som mener Mustang på alvor.


Har du lest disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering