
Følg rekkevidde-testen direkte:
Tesla Model 3 gikk lengst, men ny BMW imponerte mest
Tesla Model 3 Long Range gikk lengre enn Ford Mustang Mach-E RWD i vinterens rekkeviddetest. Og på onsdag gjentok historien seg. Men testens største vinner var igjen BMW iX3.
Den bakhjulsdrevne tyske SUV-en kommer med oppgitt rekkevidde på 450 km, men nå stoppet ikke iX3 før etter 556,2 km kjøring – hele 23 prosent mer enn lovet.
Tesla Model 3 Long Range var ikke uten motorkraft før den hadde trillet 654,9 km, med et gjennomsnittsforbruk på 12,4 kWt/100 km.


Ford Mustang Mach-E RWD måtte gi tapt etter 617,9 km.
Mange av de nye, populære SUV-ene var i rekkeviddetest for første gang, og VW ID.4, Skoda Enyaq og Ioniq 5 AWD fra Hyundai gjorde det alle helt OK – med mer rekkevidde enn lovet.
Her er sluttstillingen for de 20 bilene i testen:
Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) | Oppnådd rekkevidde | Snitt forbruk |
Tesla Model 3 LR (614 km) | 654,9 km | 12,4 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km) | 617,9 km | 15,0 kWt/100 |
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km) | 564,0 km | 13,5 kWt/100 |
BMW iX3 (450 km) | 556,2 km | 13,3 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km) | 551,9 km | 16,0 kWt/100 |
Volkswagen ID.4 1st Plus (487 km) | 532,0 km | 14,5 kWt/100 |
Audi e-Tron GT quattro (468 km) | 528,1 km | 16,1 kWt/100 |
Skoda Enyaq High + Suite (520 km) | 522,0 km | 14,5 kWt/100 |
Hyundai Ioniq 5 (460 km) | 502,0 km | 14,4 kWt/100 |
Polestar 2 (470 km) | 467,0 km | 16,6 kWt/100 |
Tesla Model 3 SR (448 km) | 454,4 km | 12,2 kWt/100 |
Mercedes-Benz EQA (417 km) | 451,8 km | 15,0 kWt/100 |
Volvo XC40 Recharge (415 km) | 445,4 km | 17,5 kWt/100 |
Xpeng G3 (451 km) | 438,9 km | - |
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km) | 421,0 km | 13,3 kWt/100 |
Citroën ë-C4 (350 km) | 345,0 km | 13,1 kWt/100 |
Opel Mokka-e (324 km) | 332,4 km | 13,8 kWt/100 |
Fiat 500 (298 km) | 307,8 km | 12,4 kWt/100 |
Honda e (210 km) | 236,2 km | 13,4 kWt/100 |
Mazda MX-30 (200 km) | 219,6 km | 13,2 kWt/100 |
I tillegg er denne med som referansebil: | ||
Hyundai Kona (484 km) | 537,0 km | 12,1 kWt/100 |
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Mange slags vinnere
Strengt tatt var det ingen stor overraskelse at nettopp Teslaen gikk lengst, selv om det var imponerende med over 65 mil på én lading. Bilen har en WLTP-rekkevidde på 614 km, men gikk altså fem mil lengre.
Audi RS e-tron GT gikk 60 km lengre enn lovet, mens alle de tre minste bilene i test over gikk lengre enn WLTP – Fiat 500, Honda e og Mazda MX-30.
Les flere elbilnyheter på Motor:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
Av de 20 bilene i testen var det 17 som gikk over WLTP.
Polestar 2, Citroën ë-C4 og Xpeng G3 ikke kom riktig så langt som ventet – dog bare marginalt bak WLTP.
Volvo stilte med en utgave av sin XC40 Recharge som ikke har aller nyeste programvare, men gikk likevel tre mil lengre enn WLTP-løftet på 415 km. Modellene som Volvo nå har i salg har både lavere forbruk og lengre rekkevidde enn vi oppnådde nå.
Glade debutanter
For første gang fikk vi målt hvordan den nye Hyundai-modellen Ioniq 5 står seg på langtur mot de andre svært populære el-SUV-ene som har flommet inn på det norske markedet i år.
Både Skoda Enyaq, VW ID.4 og Ioniq 5 AWD fra Hyundai var med for aller første gang. De to førstenevnte kommer begge til testen med batteripakke på 77 kWt, mot 72,6 kWt på koreanske Ioniq.
Men disse, som de aller fleste andre elbilene, kommer i så mange utstyrsvarianter at det ikke gir mening å snakke om én rekkevidde for en modell.
Derimot gir det mening å vise i hvilken grad modellen leverer i forhold til oppgitt WLTP-rekkevidde – og så kan du velge detaljer på bilen utfra ønsker og behov.
Testvinner
Målet med testen er ikke først og fremst å finne ut hvilke biler som går lengst, men å se hvilke som i størst grad holder det de lover. Selv om du velger deg med utstyrsdetaljer som gir en litt annen rekkevidde enn modellvarianten vi har i denne testen, vil resultatet hos oss gi pekepinn på om modellene generelt leverer bra på WLTP.
Trenden fra tidligere tester viser at identiske modeller gjerne går inntil 30 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde om vinteren – og mer enn 20 prosent lengre om sommeren, selv på en rute med en del klatring.
I siste vintertest hadde vi for første gang med BMW iX3. Den kom ikke lengst, men gjorde den kanskje beste prestasjonen som vi har registrert i vinterutgaven av denne testen – med et avvik på bare fire prosent.
Nå leverte BMW-en også tidenes beste positive avvik i en sommertest.
Les Motors biltester:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Praktisk informasjon om testmodellene:
Bilene: | Batteripakke (netto/brutto) | Dekk-dimensjon: | Dekkmerke: | Utstyrsnivå: | Pris: |
Tesla Model 3 LR AWD | 82 | 235/45 R18 | Michelin Pilot Sport | Long Range AWD | 449 900 |
Ford Mustang Mach-E RWD | 88/99 | 225/60 R18 | Conti PremiunContact 6 | Teknopakke + panoramatak | 510 700 |
Ford Mustang Mach-E AWD | 88/99 | 225/55 R19 | Conti PremiunContact 6 | AWD Long Range Rapid Red | 589 000 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 77/82 | 215/50 R19 | Goodyear Efficient Grip | Pro S 5-seter | 404 300 |
Skoda Enyaq High + Suite | 77/82 | 235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b) | Pirelli Scorpion | iV80 High + Suite | 550 700 |
Volkswagen ID.4 1st Max | 77/82 | 235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b) | Bridgestone Turanza | 1st Max | 487 800 |
Hyundai Kona | 64 | 215/55 R17 | Michelin Primacy 4 | Premium Long Range | 370 000 |
Polestar 2 | 75/78 | 245/45 R19 | Michelin Primacy 4 | Standard (Snart Long Range Dual Motor Launch Edition) | 478 000 |
Audi e-Tron GT quattro | 83,7/93,4 | 265/35 R21 (f) – 305/30 R21 (b) | Goodyear Eagle F1 | GT quattro Pro | 1 117 070 |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 72,6 | 235/55 R19 | Michelin Primacy 4 | Premium | 494 000 |
Xpeng G3 | 66 | 215/55 R17 | Michelin Primacy 4 | Premium | 358 000 |
BMW iX3 | 74/80 | 245/45 R20 (f) – 275/40 R20 (b) | Bridgestone Alenza | Fully Charged Edition | 609 000 |
Tesla Model 3 SR RWD | 65 | 235/45 ZR18 | Michelin Pilot Sport | Standard Range Plus RWD | 349 900 |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 58 | 215/50 R19 | Conti EcoContact 6 | 1st Plus | 442 700 |
Mercedes-Benz EQA | 66,5 | 235/55 R18 | Bridgestone Turanza | Progressive Edition | 483 841 |
Volvo XC40 Recharge | 75/78 | 235/50 R19 – 255/45 R19 | Pirelli P Zero | Recharge P8 AWD | 554 000 |
Citroën ë-C4 | 46/50 | 195/60 R18 | Michelin e Primacy | Shine | 339 300 |
Opel Mokka-e | 46/50 | 215/55 R18 | Michelin Primacy 4 | Ultimate | 339 900 |
Fiat 500 | 42 | 205/45 R17 | Conti EcoContact 6 | La Prima Kabriolet | 356 800 |
Honda e | 32/35,5 | 205/45 ZR17 (f) – 225/45 R17 (b) | Michelin Pilot Sport | Advanced | 300 500 |
Mazda MX-30 | 35,5 | 215/55 R18 | Bridgestone Turanza | Cosmo | 274 000 |
Kartet er levert av Devinco.

Detaljene for bilene ved passeringene for hver 50 km:
Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) | Oppnådd rekkevidde | Snitt forbruk | Rest rekkevidde v 600 km | Batteriprosent v 600 km | Forbruk ved 600 km | Rest rekkevidde v 550 km | Batteriprosent v 550 km | Forbruk ved 550 km | Rest rekkevidde v 500 km | Batteriprosent v 500 km | Forbruk ved 500 km | Rest rekkevidde v 450 km | Batteriprosent v 450 km | Forbruk ved 450 km | Rest rekkevidde v 400 km | Batteriprosent v 400 km | Forbruk ved 400 km | Rest rekkevidde v 350 km | Batteriprosent v 350 km | Forbruk ved 350 km | Rest rekkevidde v 300 km | Batteriprosent v 300 km | Forbruk ved 300 km | Rest rekkevidde v 250 km | Batteriprosent v 250 km | Forbruk ved 250 km | Rest rekkevidde v 200 km | Batteriprosent v 200 km | Forbruk ved 200 km | Rest rekkevidde v 150 km | Batteriprosent v 150 km | Forbruk ved 150 km | WLTP forbruk kWt/100 km | Rest rekkevidde v 100 km | Batteriprosent v 100 km | Forbruk ved 100 km | Rest rekkevidde v 50 km | Batteriprosent v 50 km | Forbruk ved 50 km |
Tesla Model 3 LR (614 km) | 654,9 km | 12,4 kWt/100 | 0 | 0 | 12,2 | 58 | 10 | 12,4 | 107 | 19 | 12,4 | 132 | 23 | 13,0 | 185 | 33 | 12,8 | 219 | 39 | 13,4 | 288 | 51 | 12,6 | 337 | 59 | 12,4 | 379 | 67 | 12,7 | 422 | 74 | 13,1 | 14,8 | 451 | 79 | 15,8 | 516 | 91 | 14,2 |
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km) | 617,9 km | 15,0 kWt/100 | 0 | 0 | 16,0 | 53 | 10 | 15,0 | 97 | 19 | 14,0 | 113 | 23 | 15,0 | 184 | 34 | 15,0 | 220 | 41 | 15,0 | 294 | 53 | 15,0 | 343 | 62 | 14,0 | 378 | 69 | 15,0 | 415 | 77 | 15,0 | 16,5 | 435 | 82 | 18,0 | 493 | 93 | 16,0 |
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km) | 564,0 km | 13,5 kWt/100 | - | - | - | 0 | 0 | 13,5 | 66 | 9 | 13,5 | 47 | 12 | 14,5 | 161 | 23 | 14,0 | 142 | 31 | 14,5 | 258 | 45 | 13,6 | 307 | 55 | 13,5 | 346 | 64 | 13,7 | 393 | 73 | 13,9 | 16,2 | 383 | 79 | 16,4 | 456 | 91 | 15,2 |
BMW iX3 (450 km) | 556,2 km | 13,3 kWt/100 | - | - | - | 0 | 0 | 13,3 | 43 | 5 | 13,2 | 59 | 10 | 14,1 | 137 | 22 | 13,6 | 149 | 32 | 14,2 | 230 | 46 | 13,2 | 305 | 52 | 13,0 | 340 | 61 | 13,2 | 374 | 70 | 13,6 | 19,0 | 360 | 75 | 16,7 | x | 91 | 15,1 |
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km) | 551,9 km | 16,0 kWt/100 | - | - | - | 0 | 0 | 16,0 | 38 | 8 | 16,0 | 56 | 13 | 17,0 | 122 | 25 | 16,0 | 144 | 32 | 17,0 | 218 | 45 | 16,0 | 264 | 55 | 16,0 | 302 | 64 | 16,0 | 340 | 72 | 17,0 | 18,7 | 368 | 79 | 20,0 | 438 | 91 | 18,0 |
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km) | 532,0 km | 14,5 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | 16 | 2 | 14,6 | 27 | 7 | 15,5 | 140 | 18 | 15,1 | 100 | 26 | 15,5 | 225 | 42 | 14,6 | 279 | 53 | 14,5 | 320 | 62 | 14,7 | 362 | 71 | 15,1 | 18,2 | 354 | 78 | 17,9 | 419 | 89 | 16,7 |
Audi e-Tron GT quattro (468 km) | 528,1 km | 16,1 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | 22 | 5 | 16,2 | 48 | 9 | 17,3 | 112 | 22 | 16,9 | 130 | 29 | 17,7 | 206 | 43 | 16,6 | 249 | 53 | 16,7 | 285 | 62 | 17,1 | 304 | 71 | 17,7 | 20,1 | 331 | 77 | 21,3 | 392 | 89 | 19,7 |
Skoda Enyaq High + Suite (520 km) | 522,0 km | 14,5 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | 5 | 1 | 14,5 | 21 | 5 | 15,4 | 126 | 17 | 15,0 | 95 | 24 | 15,6 | 211 | 40 | 14,6 | 265 | 51 | 14,6 | 305 | 60 | 14,8 | 347 | 70 | 15,1 | 17,2 | 341 | 76 | 18,2 | 413 | 89 | 16,7 |
Hyundai Ioniq 5 (460 km) | 502,0 km | 14,4 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 14,5 | 0 | 0 | 15,6 | 60 | 15 | 15,2 | 94 | 22 | 15,7 | 152 | 37 | 15,0 | 204 | 48 | 15,1 | 245 | 59 | 15,4 | 291 | 69 | 15,9 | 17,7 | 333 | 76 | 18,1 | 392 | 89 | 15,7 |
Polestar 2 (470 km) | 467,0 km | 16,6 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 16,7 | 60 | 11 | 16,5 | 75 | 19 | 17,1 | 160 | 34 | 16,2 | 210 | 44 | 16,2 | 260 | 54 | 16,6 | 340 | 65 | 17,1 | 15,6 | 290 | 72 | 20,6 | 390 | 86 | 19,9 |
Tesla Model 3 SR (448 km) | 454,4 km | 12,2 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 11,9 | 9 | 2 | 11,9 | 47 | 11 | 12,3 | 122 | 29 | 11,5 | 175 | 41 | 11,3 | 222 | 52 | 11,4 | 268 | 64 | 11,6 | 14,2 | 297 | 70 | 13,9 | 366 | 87 | 12,0 |
Mercedes-Benz EQA (417 km) | 451,8 km | 15,0 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 15,0 | 49 | 10 | 14,7 | 73 | 19 | 15,3 | 163 | 34 | 14,4 | 211 | 45 | 14,4 | 246 | 55 | 14,8 | 273 | 65 | 15,3 | 18,1 | 277 | 72 | 18,4 | 334 | 87 | 16,6 |
Volvo XC40 Recharge (415 km) | 445,4 km | 17,5 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 25 | 6 | 17,7 | x | 14 | 18,3 | x | 29 | 17,5 | x | 40 | 17,4 | x | 51 | 17,9 | x | 62 | 18,6 | 24,0 | x | 70 | 21,7 | x | 85 | 20,9 |
Xpeng G3 (451 km) | 438,9 km | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 34 | 9 | 12,6 | 73 | 18 | 25,0 | 139 | 33 | 13,3 | 189 | 45 | 12,0 | 233 | 54 | 11,9 | 278 | 64 | 13,0 | 14,7 | 311 | 71 | 16,2 | 378 | 85 | 14,5 |
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km) | 421,0 km | 13,3 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 1 | 13,4 | 30 | 10 | 13,8 | 128 | 26 | 13,1 | 179 | 40 | 13,0 | 222 | 52 | 13,2 | 270 | 64 | 13,5 | 16,2 | 266 | 72 | 16,2 | 337 | 87 | 14,8 |
Citroën ë-C4 (350 km) | 345,0 km | 13,1 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 42 | x | 12,4 | 110 | x | 12,1 | 162 | x | 12,2 | 202 | x | 12,9 | 14,3 | 212 | x | 15,2 | 308 | x | 14,1 |
Opel Mokka-e (324 km) | 332,4 km | 13,8 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 10 | 6 | 13,7 | 66 | 24 | 13,6 | 124 | 39 | 13,8 | 174 | 53 | 14,2 | 15,6 | 198 | 65 | 16,3 | 296 | 84 | 14,9 |
Fiat 500 (298 km) | 307,8 km | 12,4 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 12,4 | 50 | 18 | 12,4 | 89 | 34 | 12,7 | 118 | 49 | 13,3 | 14,9 | 130 | 61 | 15,3 | 205 | 84 | 14,0 |
Honda e (210 km) | 236,2 km | 13,4 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 13,9 | 48 | 21 | 14,4 | 17,8 | 67 | 41 | 16,6 | 159 | 75 | 15,1 |
Mazda MX-30 (200 km) | 219,6 km | 13,2 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 13,1 | 52 | 23 | 19,0 | 82 | 42 | 17,2 | 157 | 74 | 15,6 | |
I tillegg er denne med som referansebil: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hyundai Kona (484 km) | 537,0 km | 12,1 kWt/100 | - | - | - | - | - | - | 34 | 7 | 12,2 | 51 | 11 | 13,0 | 122 | 25 | 12,5 | 155 | 33 | 12,8 | 211 | 47 | 12,1 | 258 | 56 | 11,9 | 301 | 65 | 12,1 | 342 | 74 | 12,4 | 14,7 | 368 | 79 | 14,8 | 430 | 90 | 12,7 |
PS: Nederst på siden finner du mer data om testbilene. Forøvrig er forbruksmålingene på Xpeng litt spesielle for de siste passeringene. Det skyldes at forbruksmålingene nullstilles ved hver pause. Vi kommer med oppdatert snittall når testen er avsluttet.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.