HIT, MEN IKKE LENGRE: Nye Ioniq 5 fra Hyundai vippet såvidt over 500 km. Men da var det også helt slutt…Foto: EIRIK ASPAAS
Følg rekkevidde-testen direkte:
Tesla Model 3 gikk lengst, men ny BMW imponerte mest
Tesla Model 3 Long Range gikk lengre enn Ford Mustang Mach-E RWD i vinterens rekkeviddetest. Og på onsdag gjentok historien seg. Men testens største vinner var igjen BMW iX3.
Den bakhjulsdrevne tyske SUV-en kommer med oppgitt rekkevidde på 450 km, men nå stoppet ikke iX3 før etter 556,2 km kjøring – hele 23 prosent mer enn lovet.
Tesla Model 3 Long Range var ikke uten motorkraft før den hadde trillet 654,9 km, med et gjennomsnittsforbruk på 12,4 kWt/100 km.
Ford Mustang Mach-E RWD måtte gi tapt etter 617,9 km.
Mange av de nye, populære SUV-ene var i rekkeviddetest for første gang, og VW ID.4, Skoda Enyaq og Ioniq 5 AWD fra Hyundai gjorde det alle helt OK – med mer rekkevidde enn lovet.
Her er sluttstillingen for de 20 bilene i testen:
Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde)
Oppnådd rekkevidde
Snitt forbruk
Tesla Model 3 LR (614 km)
654,9 km
12,4 kWt/100
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km)
617,9 km
15,0 kWt/100
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km)
564,0 km
13,5 kWt/100
BMW iX3 (450 km)
556,2 km
13,3 kWt/100
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km)
551,9 km
16,0 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Plus (487 km)
532,0 km
14,5 kWt/100
Audi e-Tron GT quattro (468 km)
528,1 km
16,1 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite (520 km)
522,0 km
14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 (460 km)
502,0 km
14,4 kWt/100
Polestar 2 (470 km)
467,0 km
16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR (448 km)
454,4 km
12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA (417 km)
451,8 km
15,0 kWt/100
Volvo XC40 Recharge (415 km)
445,4 km
17,5 kWt/100
Xpeng G3 (451 km)
438,9 km
-
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km)
421,0 km
13,3 kWt/100
Citroën ë-C4 (350 km)
345,0 km
13,1 kWt/100
Opel Mokka-e (324 km)
332,4 km
13,8 kWt/100
Fiat 500 (298 km)
307,8 km
12,4 kWt/100
Honda e (210 km)
236,2 km
13,4 kWt/100
Mazda MX-30 (200 km)
219,6 km
13,2 kWt/100
I tillegg er denne med som referansebil:
Hyundai Kona (484 km)
537,0 km
12,1 kWt/100
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Mange slags vinnere
Strengt tatt var det ingen stor overraskelse at nettopp Teslaen gikk lengst, selv om det var imponerende med over 65 mil på én lading. Bilen har en WLTP-rekkevidde på 614 km, men gikk altså fem mil lengre.
Audi RS e-tron GT gikk 60 km lengre enn lovet, mens alle de tre minste bilene i test over gikk lengre enn WLTP – Fiat 500, Honda e og Mazda MX-30.
Av de 20 bilene i testen var det 17 som gikk over WLTP.
Polestar 2, Citroën ë-C4 og Xpeng G3 ikke kom riktig så langt som ventet – dog bare marginalt bak WLTP.
Volvo stilte med en utgave av sin XC40 Recharge som ikke har aller nyeste programvare, men gikk likevel tre mil lengre enn WLTP-løftet på 415 km. Modellene som Volvo nå har i salg har både lavere forbruk og lengre rekkevidde enn vi oppnådde nå.
Annonse
Glade debutanter
For første gang fikk vi målt hvordan den nye Hyundai-modellen Ioniq 5 står seg på langtur mot de andre svært populære el-SUV-ene som har flommet inn på det norske markedet i år.
Både Skoda Enyaq, VW ID.4 og Ioniq 5 AWD fra Hyundai var med for aller første gang. De to førstenevnte kommer begge til testen med batteripakke på 77 kWt, mot 72,6 kWt på koreanske Ioniq.
Men disse, som de aller fleste andre elbilene, kommer i så mange utstyrsvarianter at det ikke gir mening å snakke om én rekkevidde for en modell.
Derimot gir det mening å vise i hvilken grad modellen leverer i forhold til oppgitt WLTP-rekkevidde – og så kan du velge detaljer på bilen utfra ønsker og behov.
Testvinner
Målet med testen er ikke først og fremst å finne ut hvilke biler som går lengst, men å se hvilke som i størst grad holder det de lover. Selv om du velger deg med utstyrsdetaljer som gir en litt annen rekkevidde enn modellvarianten vi har i denne testen, vil resultatet hos oss gi pekepinn på om modellene generelt leverer bra på WLTP.
Trenden fra tidligere tester viser at identiske modeller gjerne går inntil 30 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde om vinteren – og mer enn 20 prosent lengre om sommeren, selv på en rute med en del klatring.
I siste vintertest hadde vi for første gang med BMW iX3. Den kom ikke lengst, men gjorde den kanskje beste prestasjonen som vi har registrert i vinterutgaven av denne testen – med et avvik på bare fire prosent.
Nå leverte BMW-en også tidenes beste positive avvik i en sommertest.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Standard (Snart Long Range Dual Motor Launch Edition)
478 000
Audi e-Tron GT quattro
83,7/93,4
265/35 R21 (f) – 305/30 R21 (b)
Goodyear Eagle F1
GT quattro Pro
1 117 070
Hyundai Ioniq 5 AWD
72,6
235/55 R19
Michelin Primacy 4
Premium
494 000
Xpeng G3
66
215/55 R17
Michelin Primacy 4
Premium
358 000
BMW iX3
74/80
245/45 R20 (f) – 275/40 R20 (b)
Bridgestone Alenza
Fully Charged Edition
609 000
Tesla Model 3 SR RWD
65
235/45 ZR18
Michelin Pilot Sport
Standard Range Plus RWD
349 900
Volkswagen ID.3 1st Plus
58
215/50 R19
Conti EcoContact 6
1st Plus
442 700
Mercedes-Benz EQA
66,5
235/55 R18
Bridgestone Turanza
Progressive Edition
483 841
Volvo XC40 Recharge
75/78
235/50 R19 – 255/45 R19
Pirelli P Zero
Recharge P8 AWD
554 000
Citroën ë-C4
46/50
195/60 R18
Michelin e Primacy
Shine
339 300
Opel Mokka-e
46/50
215/55 R18
Michelin Primacy 4
Ultimate
339 900
Fiat 500
42
205/45 R17
Conti EcoContact 6
La Prima Kabriolet
356 800
Honda e
32/35,5
205/45 ZR17 (f) – 225/45 R17 (b)
Michelin Pilot Sport
Advanced
300 500
Mazda MX-30
35,5
215/55 R18
Bridgestone Turanza
Cosmo
274 000
Du kan zoome inn på kartet for å se live-posisjon og detaljer om alle bilene. Kartet er levert av Devinco.
Detaljene for bilene ved passeringene for hver 50 km:
Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde)
Oppnådd rekkevidde
Snitt forbruk
Rest rekkevidde v 600 km
Batteriprosent v 600 km
Forbruk ved 600 km
Rest rekkevidde v 550 km
Batteriprosent v 550 km
Forbruk ved 550 km
Rest rekkevidde v 500 km
Batteriprosent v 500 km
Forbruk ved 500 km
Rest rekkevidde v 450 km
Batteriprosent v 450 km
Forbruk ved 450 km
Rest rekkevidde v 400 km
Batteriprosent v 400 km
Forbruk ved 400 km
Rest rekkevidde v 350 km
Batteriprosent v 350 km
Forbruk ved 350 km
Rest rekkevidde v 300 km
Batteriprosent v 300 km
Forbruk ved 300 km
Rest rekkevidde v 250 km
Batteriprosent v 250 km
Forbruk ved 250 km
Rest rekkevidde v 200 km
Batteriprosent v 200 km
Forbruk ved 200 km
Rest rekkevidde v 150 km
Batteriprosent v 150 km
Forbruk ved 150 km
WLTP forbruk kWt/100 km
Rest rekkevidde v 100 km
Batteriprosent v 100 km
Forbruk ved 100 km
Rest rekkevidde v 50 km
Batteriprosent v 50 km
Forbruk ved 50 km
Tesla Model 3 LR (614 km)
654,9 km
12,4 kWt/100
0
0
12,2
58
10
12,4
107
19
12,4
132
23
13,0
185
33
12,8
219
39
13,4
288
51
12,6
337
59
12,4
379
67
12,7
422
74
13,1
14,8
451
79
15,8
516
91
14,2
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km)
617,9 km
15,0 kWt/100
0
0
16,0
53
10
15,0
97
19
14,0
113
23
15,0
184
34
15,0
220
41
15,0
294
53
15,0
343
62
14,0
378
69
15,0
415
77
15,0
16,5
435
82
18,0
493
93
16,0
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km)
564,0 km
13,5 kWt/100
-
-
-
0
0
13,5
66
9
13,5
47
12
14,5
161
23
14,0
142
31
14,5
258
45
13,6
307
55
13,5
346
64
13,7
393
73
13,9
16,2
383
79
16,4
456
91
15,2
BMW iX3 (450 km)
556,2 km
13,3 kWt/100
-
-
-
0
0
13,3
43
5
13,2
59
10
14,1
137
22
13,6
149
32
14,2
230
46
13,2
305
52
13,0
340
61
13,2
374
70
13,6
19,0
360
75
16,7
x
91
15,1
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km)
551,9 km
16,0 kWt/100
-
-
-
0
0
16,0
38
8
16,0
56
13
17,0
122
25
16,0
144
32
17,0
218
45
16,0
264
55
16,0
302
64
16,0
340
72
17,0
18,7
368
79
20,0
438
91
18,0
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km)
532,0 km
14,5 kWt/100
-
-
-
-
-
-
16
2
14,6
27
7
15,5
140
18
15,1
100
26
15,5
225
42
14,6
279
53
14,5
320
62
14,7
362
71
15,1
18,2
354
78
17,9
419
89
16,7
Audi e-Tron GT quattro (468 km)
528,1 km
16,1 kWt/100
-
-
-
-
-
-
22
5
16,2
48
9
17,3
112
22
16,9
130
29
17,7
206
43
16,6
249
53
16,7
285
62
17,1
304
71
17,7
20,1
331
77
21,3
392
89
19,7
Skoda Enyaq High + Suite (520 km)
522,0 km
14,5 kWt/100
-
-
-
-
-
-
5
1
14,5
21
5
15,4
126
17
15,0
95
24
15,6
211
40
14,6
265
51
14,6
305
60
14,8
347
70
15,1
17,2
341
76
18,2
413
89
16,7
Hyundai Ioniq 5 (460 km)
502,0 km
14,4 kWt/100
-
-
-
-
-
-
0
0
14,5
0
0
15,6
60
15
15,2
94
22
15,7
152
37
15,0
204
48
15,1
245
59
15,4
291
69
15,9
17,7
333
76
18,1
392
89
15,7
Polestar 2 (470 km)
467,0 km
16,6 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
16,7
60
11
16,5
75
19
17,1
160
34
16,2
210
44
16,2
260
54
16,6
340
65
17,1
15,6
290
72
20,6
390
86
19,9
Tesla Model 3 SR (448 km)
454,4 km
12,2 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
11,9
9
2
11,9
47
11
12,3
122
29
11,5
175
41
11,3
222
52
11,4
268
64
11,6
14,2
297
70
13,9
366
87
12,0
Mercedes-Benz EQA (417 km)
451,8 km
15,0 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
15,0
49
10
14,7
73
19
15,3
163
34
14,4
211
45
14,4
246
55
14,8
273
65
15,3
18,1
277
72
18,4
334
87
16,6
Volvo XC40 Recharge (415 km)
445,4 km
17,5 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
25
6
17,7
x
14
18,3
x
29
17,5
x
40
17,4
x
51
17,9
x
62
18,6
24,0
x
70
21,7
x
85
20,9
Xpeng G3 (451 km)
438,9 km
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
34
9
12,6
73
18
25,0
139
33
13,3
189
45
12,0
233
54
11,9
278
64
13,0
14,7
311
71
16,2
378
85
14,5
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km)
421,0 km
13,3 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
1
13,4
30
10
13,8
128
26
13,1
179
40
13,0
222
52
13,2
270
64
13,5
16,2
266
72
16,2
337
87
14,8
Citroën ë-C4 (350 km)
345,0 km
13,1 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
42
x
12,4
110
x
12,1
162
x
12,2
202
x
12,9
14,3
212
x
15,2
308
x
14,1
Opel Mokka-e (324 km)
332,4 km
13,8 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
6
13,7
66
24
13,6
124
39
13,8
174
53
14,2
15,6
198
65
16,3
296
84
14,9
Fiat 500 (298 km)
307,8 km
12,4 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
12,4
50
18
12,4
89
34
12,7
118
49
13,3
14,9
130
61
15,3
205
84
14,0
Honda e (210 km)
236,2 km
13,4 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
13,9
48
21
14,4
17,8
67
41
16,6
159
75
15,1
Mazda MX-30 (200 km)
219,6 km
13,2 kWt/100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
13,1
52
23
19,0
82
42
17,2
157
74
15,6
I tillegg er denne med som referansebil:
Hyundai Kona (484 km)
537,0 km
12,1 kWt/100
-
-
-
-
-
-
34
7
12,2
51
11
13,0
122
25
12,5
155
33
12,8
211
47
12,1
258
56
11,9
301
65
12,1
342
74
12,4
14,7
368
79
14,8
430
90
12,7
PS: Nederst på siden finner du mer data om testbilene. Forøvrig er forbruksmålingene på Xpeng litt spesielle for de siste passeringene. Det skyldes at forbruksmålingene nullstilles ved hver pause. Vi kommer med oppdatert snittall når testen er avsluttet.