EFFEKTIV: Denne lette og aerodynamisk Mercedesen sprenger rekkevidden.

Mercedes EQXX:

Kjørte over 100 mil på en lading

Det er en 969 kilometer lang biltur fra den tyske storbyen Stuttgart til idylliske Cassis på den franske rivieraen. Denne Mercedesen hadde fortsatt 15 prosent igjen på batteriet.

Publisert

Mercedes Vision EQXX er fortsatt på konseptstadiet. Men bilen er allerede såpass ferdig utviklet at den kan testes under realistiske forhold.

Det var Mercedes selv som utførte testen på den nevnte strekningen – som startet i Sindelfingen, 15 km sørvest for Stuttgart, fortsatte via Sveits og Italia og ned til Cassis, skriver Automotive News.

Rekkevidde

Det rapporteres at den i perioder lå i hastigheter på 140 km/t, og at den hadde 15 prosent strøm igjen på batteriet ved ankomst. Bilen klarte med andre ord fint den magiske grensen på 100 mil.

– EQXX er den mest effektive Mercedesen som noen gang er bygget, sier Mercedes-sjefen Ola Kallenius.

Det er en kombinasjonen av lette materialer, lav luftmotstand og en ny batterikjemi utviklet i samarbeid med konsernets egne Formel 1-eksperter, som ligger bak det gode resultatet.

AERODYNAMISK: Formen og lette materialer bidrar til at denne beveger seg så uanstrengt som mulig. Over 100 mil er nå plutselig realistisk.

Satser voldsomt

Mercedes kom litt forsiktig inn på elbilmarkedet, men satser nå voldsomt på dedikerte elbiler – ikke bare ombygde versjoner av egne fossilbiler. Lukusbilen EQS ble det første eksemplet, og i disse dager kommer også den litt mindre EQE – en elektrisk modell i segmentet til velkjente E-klasse – på veien. Nylig viste også Mercedes fram SUV-versjonen av EQS.

REALISME: Fort kort tid siden ville vi kalt dette instrumentpanelet utopisk. Men med nye EQS og EQE har Mercedes vist at de har både teknologien og designerne til å gjennomføre dette.

60 milliarder euro

Målet er todelt: Å holde Tesla på noen billengders avstand i kampen om elbilkundene i de øvre prisklasser, samt å slå tilbake mot erkerivalen BMW i konkurransen om å være verdens mestselgende i det såkalte premiumsegmentet.

Svimlende 60 milliarder euro er satt av de snaue fire neste årene for nå disse målene.

Utvklingsperioden på Vision EQXX er strammet inn fra 40 til 18 måneder ved hjelp av avanserte digitale testverktøy, i stedet for fysiske tester. Utviklingsjef Markus Schäfer påpeker at utviklingen går svært raskt.

– Moderne biler må produseres raskere, så de ikke ser utdaterte ut når de først ankommer utstillingslokalene, sier han.

Mercedes hevder Vision EQXX vil være det mest effektive kjøretøyet noensinne. Men øvrige detaljer rundt batteri og drivlinjer må vi vente på.