MANGEL: IT-konsulent Thor Frode Lindvig har jobbet med å få kompensert for manglende nyttelast på ekteparets bil. Her er han sammen med kona Sigrid Catharina Lindvig, som jobber som sykepleier.

Første gang:

Fikk titusener i erstatning på grunn av manglende nyttelast

For litt over to år siden kjøpte Thor Frode Lindvig på Fåvang en ny Hyundai Ioniq 5 av Sulland Lillehammer. Nå har han fått kompensert 50.000 for manglende nyttelast på bilen. Det er Forbrukerklageutvalget som står bak vedtaket, som er det første av sitt slag i Norge.

Publisert Sist oppdatert

– Om jeg er glad? Nei, egentlig ikke, med tanke på hvor mye jobb denne saken har kostet meg, sier Thor Frode Lindvig.

Han opplever nærmest å ha bli lurt av Sulland Lillehammer, og mener han i en lang prosess med Sulland generelt har fått svært lite gehør for sine mange krav, blant annet knyttet til adaptiv cruisekontroll, filholder og nødbremsing ved rygging med tilhenger.

Nådde frem

Men nå i september har han altså nådd fram med at spriket i nyttelast mellom vognkortet og vekt målt hos Statens vegvesen på Lillehammer er en mangel slik Forbrukerklageutvalget definerer det.

Lindvig ble oppmerksom på fenomenet lav nyttelast via Facebook. Egenvekt med fører var i vognkortet til hans Hyundai oppgitt til 2095 kilo, og tillat totalvekt 2540 kilo.

Hos vegvesenet var vekttallene 2285 kilo med passasjer (fører). Da gjensto kun 255 kilo i nyttelast, som av Forbrukerutvalget er definert som en mangel.

Summen Sulland Lillehammer nylig har betalt Lindvig, er totalt 70.325 kroner, hvorav 50.000 er for nyttelast, 14.293 er for utgifter til leiebil, og 6059 er forsinkelsesrenter.

BAGASJE OG FOLK: Da ekteparet Lindvig skulle reise på ferie med den nye bilen, viste det seg at det ikke var kilo nok til både venner og bagasje. Så da måtte de la Hyundai Ioniq 5 være hjemme og reise i bilen til vennene.

Ikke så mye kommentarer

Merkesjef for Hyundai og Mazda hos Sulland Bil, Morten Weme, sier de ikke har så mange andre kommentarer til denne summen, annet enn at de ikke valgte å anke til tingretten.

– Hvorfor ikke?

– Jeg ønsker ikke å si noe om hvorfor vi tok det valget.

Weme føyer til at de bare er forhandlere av Hyundai og ikke importører av bilen.

– Men det er dere som får svi i form av å utbetale en sum penger?

– Det kan du si, men vi har ikke noen ytterligere kommentar.

– Har dere diskutert saken med Hyundai?

– Det har vi.

– Frykter du at dette kan skape en form for presedens for andre med tilsvarende krav?

– Det er ikke noe vi har tatt stilling til, vi har kun forholdt oss til denne saken. 

Kjøpsrettslig mangel

Summen på 50.000 kroner var en skjønnsmessig beregnet sum gjort av bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF Advokat. Bergerud har gitt flere anslag på mulig tapt nytte- og markedsverdi, men ingen andre slike saker er avgjort i Forbrukerklageutvalget.

NAF-ADVOKAT: Jens Christian Riege.

Advokat Jens Christian Riege i NAF sier de er brukbart fornøyd med vedtaket fra Forbrukerklage­utvalget.

– Vi har hatt flere henvendelser om nyttelast på elbiler generelt og denne modellen spesielt. Vi har hele veien ment at lav nyttelast har vært en kjøpsrettslig mangel, og har nå fått et vedtak som gir kjøper medhold, og som han nå er kompensert for. Når det er sagt, så er dette en mangel som på ingen måte er uvesentlig, slik at en etter min vurdering vel så gjerne kunne ha endt opp med heving som resultat, sier Riege.

Vil selge bilen

Thor Frode Lindvig sier han gjerne vil kvitte seg med bilen han kjøpte for to år siden, selv om den fungerer fint til daglig bruk – som er å pendle til jobb på Lillehammer. Men ikke til ferie og fritid.

– Så hvis jeg har råd til det, vil jeg gjerne selge denne bilen.

– Blir det en ny Hyundai?

SETTE SEG INN: Bilen funker for hverdagsturer for Sigrid Catharina og Thor Frode Lindvig. Men utover det har den egentlig innebåret mest frustrasjoner.

– Nei, det blir det ikke. Og i en slik sak opplever jeg, selv om jeg vant fram med dette med nyttelast, at jeg som forbruker har hatt overraskende dårlige rettigheter og har måttet «mase» mye.

Lindvig har i hovedsak gjort alt selv, men sier også han ikke hadde hatt økonomiske ressurser til å følge opp dette videre, dersom Sulland Lillehammer hadde anket til tingretten.

Derfor er nyttelast viktig

Nyttelasten på en bil er viktig først og fremst på grunn av trafikksikkerhet. En overlastet bil fører blant annet til ubalanse og forlenget bremselengde.

Ved et uhell kan overlast også føre til avkortning på forsikring, og det kan påvirke garantien. Det er presisert, blant annet av Polestar, at dette også gjelder vekt.

Kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge sier på generelt grunnlag at det ikke er noe galt med vekten som er målt på deres biler. 

Han ønsker ikke å kommentere denne saken spesielt.

Lindvigs klage til Forbrukerutvalget oppnådde delvis medhold. Kravet om installering av blant annet ble krav om batterioppvarmer og forsinket montering av tilhengerfeste, fikk ikke medhold.

Se også:
Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Så farlig er det med overlast