I MOTSATT KJØREBANE: Dette skjer i svingen med og uten last i bilen.
I MOTSATT KJØREBANE: Dette skjer i svingen med og uten last i bilen.

Se bilder og video:

Så farlig er det med overlast

Uten last klarer bilen å holde svingen. Med maksimal last går den godt over midtstripen. Med overlast havner bilen i motsatt kjørebane.

Publisert

NAF har testet hva som skjer når en helt vanlig bil kjører i svinger og bråbremser, med og uten last.

– Den svingen du er vant til å ha god kontroll gjennom, blir vanskeligere å holde når bilen er tyngre enn det den er beregnet for, sier teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF.

Testen er gjort på NAFs øvingsbane i Rakkestad, med en helt vanlig elbil; Maxus Euniq 6. Bilen ble kjørt uten last, kun med sjåføren, med maksimal tillatt totalvekt, og med 190 kilo overlast.

– Uforutsigbar

I svingen havner bilen i motsatt kjørefelt med overlast. Med maks tillatt last er bilen halvveis over i motsatt kjørefelt. Årsaken er at last, og spesielt overlast, går ut over kjøre­egenskapene til bilen.

– Bilen var mye mer forutsigbar uten last, og mye mer uforutsig­­bar når den var fullastet, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

Elbiler har ofte mindre lastekapasitet enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Årsaken er tunge batterier, og et stadig høyere utstyrsnivå – med blant annet tunge panoramatak og store felger.

Mange ferske elbileiere har fått bakoversveis over hvor lav lastekapasitet deres nye bil har.

4,7 tonn

FORSKJELL: Bremselengde med overlast og uten last.
FORSKJELL: Bremselengde med overlast og uten last.

Ikke bare blir svingene lengre med fullastet og overlastet bil. Også bremselengdene øker.

I NAFs test økte bremselengden med én meter da bilen var fullastet, og med 1,2 meter da bilen var overlastet med 190 kilo, sammenlignet med bil uten last.

Økningen i bremse­lengde utgjør henholdsvis 3 og knappe 4 prosent.

– Differansen i bremsestrekning er ikke så veldig høy. Men når den letteste bilen stopper, vil den tyngste bilen passerte det samme punktet i 22 km/t, sier teknisk konsulent Tom André Nilsen.

Han forklarer nærmere:

– Om den tyngste bilen da hadde kjørt på en betongkloss i 22 km/t, ville den ha hatt en kollisjonskraft eller kollisjonsenergi på 4,7 tonn. Kreftene som er i sving kan være katastrofale. Det er ikke sikkert marginene er på din side når bilen er overlastet,

Garanti-problemer

Ikke bare blir bilene mer trafikkfarlige med overlast. Bremser, hjuloppheng og lignende er basert på å tåle tillatt vekt, ikke overlast.

Overlast kan gi problemer med garantien. NAF har spurt flere bil­produsenter, som melder tilbake at overlast kan være brudd på garantivilkårene.

Bilmerket Polestar skriver konkret om det i garantivilkårene sine.

– Garantien dekker ikke feil som skyldes feilaktig, unormal eller uriktig bruk av produktet. Dette omfatter også last, skriver Polestar i sine garantivilkår.

Avkortning

Havner du i en ulykke med overlast, og etterforskningen viser at bilen har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringsutbetalingen.

Overlast med mer enn 500 kilo fører dessuten til bot.

For å sjekke hvor tung bilen din er, med og uten last, kan du kjøre innom en av vegvesenets mange vekter langs veiene.