PÅ VEI TILBAKE? Nye Hyundai Kona har flere knapper enn mange andre, moderne biler.

Hyundai garanterer:

– Vi skal ha fysiske knapper

Hyundais designsjef vil ikke flytte flere funksjoner over på berøringsskjermer – snarere tvert imot.

Publisert

– For meg er det åpenbart at bilførere må ha tilgang til sikkerhets­funksjoner via fysiske knapper, sier Hyundais designsjef SangYup Lee.

– Å flytte oppmerksomheten til berøringsskjermer under kjøring kan være farlig, for det gjør at førerne må ta blikket bort fra veien, sier han.

DESIGNSJEF: SangYup Lee.

Mye diskutert

Uttalelsene falt i forbindelse med lanseringen av nye Hyundai Kona og er referert av Vi Bilägare og Carsguide.

Sistnevnte nettsted føyer til et «halleluja!». De er neppe alene. Berøringsskjermer og trafikksikkerhet er blitt heftig diskutert av forbrukere i flere år, men det er sagt mindre om dette fra bransjehold. Antakelig siden en eventuell kritikk kan slå tilbake på produsentene.

SangYup Lee synes ikke å ha slike bekymringer, selv om Hyundai har modeller med langt færre vanlige knapper enn Kona – se bilde nederst i saken.

– Vi kommer til å fortsette med dette. Når du kjører, er det vanskelig å ha kontroll uten at du faktisk kan føle og kjenne betjeningen, sier han.

Selvkjøring = annerledes

Hyundai-toppen tilføyer at kortene blir lagt på nytt når eller hvis selvkjøring blir en realitet.

– Da vil alt skje via touchskjermer. Men inntil videre er det tryggest å ha øynene på veien og hendene på rattet, sier han.

Motor har skrevet en rekke saker og publisert flere leserinnlegg om berøringsskjermer. Særlig var det mange som fikk med seg at en gammel Volvo V70 knuste moderne biler i en sammenlikning.

Tilbakemeldingene fra både bilførere og eksperter har vært tydelige i flere undersøkelser.

Til en viss grad blir de også hørt: Volkswagen bedyrer at de har lyttet til kundene, og erklærte i fjor høst at knapper er på vei tilbake. Mazda er blant produsentene som har gjort noe aktivt, ved å skru av touchfunksjonen når bilen ruller.

PS: Carguide nevner et aspekt det er mulig å miste av syne – at berøringsskjermer kanskje ser mest moderne ut, men er klart billigst å produsere.

HYUNDAI IONIQ 5: Færre knapper enn i Kona, se toppen av saken.