STENGT: HiPhis showroom i Strømmen storsenter ble nylig lukket, bildet er fra juni i år.

Hva skjer nå?

HiPhi konkurs i Kina

Kinesiske Human Horizons, selskapet bak HiPhi, har meldt oppbud i Kina. Den norske europasjefen mener det ikke betyr at det er slutt.

Publisert

Human Horizons, eierselskapet til HiPhi, har begjært seg konkurs i Kina, melder Autocar (for abonnenter). Avgjørelsen ble kunngjort av en domstol i Yancheng på torsdag.

HiPhi ble introdusert på det norske markedet for snart ett år siden, da de åpnet et visningsrom på Strømmen storsenter.

På nyåret i år var den spektakulært utseende HiPhi Z med i Motor og NAFs rekkeviddetest, hvor bilen ikke ga seg ikke i snøstormen før den hadde rullet lengst, 522 kilometer, noe som også resulterte i det minste negative avviket, med 5,9 prosent.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Pussig nok ble dette noe av det siste HiPhi gjorde i Norge, før både produksjon og butikken på Strømmen storsenter ble satt på pause. Tidligere denne uka meldte Bilbransje24 at butikken var lagt ned (for abonnenter).

Mikrosalg

Salget i Norge har ikke vært mye å skryte av, fem nybiler er registrert, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken, fire i fjor, én i år. Tre HiPhi Z og to HiPhi X.

Bilens startpris kan ha noe med det å gjøre. SUV-en HiPhi X begynte på 1.164.000 kroner. Rekkeviddetest-vinneren HiPhi Z på 1.110.000 kroner. 

OPERATIV I EUROPA : Kjell-Arne Wold, HiPhis europasjef, sier de fortsatt er operative i Europa.

I vinter sa Human Horizons at de jobbet med en restrukturering av selskapet, for å få inn nye investorer, mens produksjonen var satt på pause.

I mai fortalte investorselskapet iAuto at de hadde involvert seg i prosessen.

Stephanie Yeung, medgründer og strategidirektør i iAuto, sa den gang til Motor at de jobbet tett med HiPhis moderselskap, Human Horizons, i omstruktureringen og de strategiske planene. 

En del av planen

– Vi forventer å gjenoppta produksjonen i løpet av de neste fire til seks månedene, og vi sikter mot en produksjon på 45.000 kjøretøy i løpet av de første tolv månedene. I tillegg vil vi gjøre vårt ytterste for å støtte HiPhis eksisterende drift i Europa og dens fremtidige utvikling.

Kjell-Arne Wold, med fortid i Tesla og Audi, er HiPhis sjef i Europa. Han sier nå til Motor at den siste tidens utvikling i Kina ikke betyr at det er over for selskapet:

– Info jeg har fra HQ i dag er at dette er en del av restruktureringsplanene. Vi er fortsatt operative i Europa med noen biler som skal leveres nå i august og noen få biler igjen til salgs.