MÅ FØLGE: Bankene må følge rentevilkårene, krever Finanstilsynet, her ved finanstilsynsdirektør Morten Baltersen.

Finanstilsynet:

Ber om tips ved fastrente-brudd

– Det er svært viktig at bankene følger rentevilkårene som er avtalt med kundene, sier Finanstilsynet.

Publisert

Tina Merete Langseth fikk renteøkning selv om Santander hadde lovet henne tre års fastrente.

Nå reagerer Finanstilsynet.

– Vi kan ikke kommentere den konkrete saken. Men på generelt grunnlag er det svært viktig at foretakene følger rentevilkårene som er avtalt med kundene, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Finanstilsynet.

Langseth ble overrasket da hun i juni oppdaget at Norges største bank for billån, Santander Consumer Bank, hadde økt renten på billånet hennes. Hun trodde hun fikk fastrente i tre år da hun kjøpte en ny Ford Mustang Mach-E.

Ulovlig

Etter klage satte banken renten ned igjen, og lovet fastrente i tre år. Men senere i sommer skjedde det samme på nytt. Renten ble hevet.

Å bryte en inngått avtale med kundene er alvorlig.

Forbrukertilsynet har tidligere stemplet Santander-reklamer som ulovlige, og Finansklagenemnda har gitt medhold til kunder som har trodd de har fått fastrente fra den store banken.

Kan klage

Tina Merete Langseth er lovet tilbakebetaling fra Santander. Kunder som ikke får det, må klage, sier Forbrukertilsynet.

– Vi legger til grunn at Santander og andre berørte banker rydder opp og eventuelt tilbakebetaler til kunder som har betalt for mye. Der hvor banken ikke rydder opp, kan kunden klage inn sin sak til Finansklagenemnda, skriver seksjonssjef Tonje H. Drevland i Forbrukertilsynet i en epost til Motor.

Ber om tips

Finanstilsynet kan iverksette tilsyn overfor Santander.

– Vi vil ikke på forhånd gå ut med hvordan vi følger opp konkrete foretak, sier Jo Gjedrem i Finanstilsynet.

Santanders fastrentebrudd er svært uvanlig, ifølge han.

– Finanstilsynet er ikke fra tidligere tilsyn kjent med tilfeller av at banker i strid med vilkårene har satt opp rentene til lånekunder med fastrenteavtaler., sier Gjedrem.

Om det skjer, ønsker han tips.

– Vi oppfordrer kunder som har opplevd dette om å tipse Finanstilsynet.