SATTE OPP RENTEN: Tina Merete Langseth fikk renteøkning selv om hun hadde fastrente hos Santander.

Tina Meretes billån ble dyrere:

Banken lovet fast­rente, økte likevel renten

– Dette bekrefter at Santanders kunder løper en risiko for at banken ikke gir kundene den renten som er avtalt, sier Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

I juni oppdaget billånskunde Tina Merete Langseth at renten på billånet var høyere enn det hun trodde hun hadde avtalt med banken sin. Hun kontaktet banken, som satte ned renten.

Langseth, som bor på Mo i Rana på Helgeland, er en av mange bilkunder som har kjøpt Fords elbil Mustang Mach-E med finansiering gjennom Norges største bank på billån; Santander Consumer Bank.

Langseth og mange andre kunder trodde på bakgrunn av markedsføringen at de fikk tre års fastrente til 1,99 prosent.

Da banken likevel begynte å sette opp rentene, klaget mange kunder – og i Finansklagenemnda har flere kunder fått medhold i at Santander i markedsføringen sin hadde lovet fastrente.

Oppdaget tilfeldig

SVAR 1: Santanders første svar i juni.

Da Santander satte ned Langseths rente i juni, skrev de samtidig til henne at de «nedjusterer renten til opprinnelig rentesats, fast i tre år fra avtaleinngåelse».

Men bare drøyt to måneder senere, nå i september, så Tina Merete Langseth at rentesatsen var skrudd opp igjen.

– Det var helt tilfeldig at jeg så det, forteller hun til Motor.

– Mangler systemer

Forbrukerrådet reagerer kraftig på at Norges største bank på billån gjør slikt.

– Dette vekker mistanke om at Santander enten mangler systemer eller rutiner som skal sikre at kundene får den renten som er i tråd med regelverket. Det minste man kan forvente er at de har systemer og interne kontrollrutiner som gjør at kundene betaler riktig pris, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Da Langseth på ny tok kontakt med Santander etter den siste renteøkningen, bekreftet Santander at renteøkningen er feil.

– Dette er feil. Du er innvilget fastrente i 36 måneder. Denne er nå endret igjen, skriver Santander i sitt svar.

– Jobber kontinuerlig

SVAR 2: Santanders andre svar i september.

Kommunikasjonssjef Eskil Pedersen i Santander Consumer Bank sier han ikke kan kommentere kundeforhold.

– På generelt grunnlag kan jeg si at våre kunder skal være trygge på at inngåtte avtaler overholdes, og vi jobber kontinuerlig for å forbedre våre rutiner og prosesser. Skjer det feil, vil vi umiddelbart rette opp i det når vi blir oppmerksomme på det, skriver Pedersen i en epost til Motor.

Motor har i flere artikler skrevet om Santanders praksis på billån. Rentene på billån utgjør mye penger. Det har også Motor skrevet om, i flere reportasjer.

Jorge Jensen i Forbrukerrådet er kritisk til det Santander har gjort mot Langseth.

Finanstilsynet

– Dette bekrefter at Santander-kundene løper en risiko for at banken ikke gir kundene den renten som er avtalt. Forbrukerne tegner dessuten fastrenteavtaler nettopp for å slippe å bekymre seg for rentene, sier Jensen.

Han anbefaler Finanstilsynet å gripe inn.

– Finanstilsynet kan fremtvinge nøyaktige tall på hvor mange av Santander-kundene som til enhver tid har betalt en annen pris på lånet enn det som er avtalt med kunden, sier Jensen.

Tina Merete Langseth klarer ikke å finne ut hvor mye Santander økte billånsrenten hennes med. Men nå har hun i hvert fall en nominell rentesats på 1,99 prosent.

– Alle bør sjekke om de har avtalt rentesats, oppfordrer hun.