NOE SLIKT? Bildet viser kei-modellen K-Wagon.
Foto: PETER RAAUM
E-cars?
EU vil ha ny småbilklasse med lavere sikkerhet
EU planlegger å legge til rette for en bilklasse mellom småbiler og mopedbiler.
– Produsentenes mål er å kunne tilby småbiler til mellom 15 og 20 tusen euro. Siden reguleringer påvirker denne prisen, kommer vi til å lage nye.
Det sier Stéphane Séjourné, ifølge Reuters. Han er EU-kommisjonens visepresident for velstand og industriell strategi, og reglene han sikter til, dreier seg i høy grad om krav til sikkerhet i biler.
Ved å lempe på disse, er håpet at europeiske bilprodusenter skal kunne lage små biler som vil stå seg bedre i konkurransen mot Kina.
Større enn mopedbiler
Kommisjonen har hatt prosjektet på bordet en stund, og planen er altså å introdusere en helt ny bilkategori. Denne skal ligge mellom dagens vanlige biler og det vi i Norge er vant til å tenke på som mopedbiler – kalt «quadricycle» i EU-sammenheng.
Stellantis-merkene
Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.
Planen er i tråd med lobbyinnspill fra en rekke produsenter. For eksempel har Stellantis' styreleder John Elkann bedt om temmelig nøyaktig slike endringer, i en appell der han sammenliknet med japanske kei-cars.
– Japan har sine kei-cars, som utgjør 40 prosent av deres marked. Det er ingen grunn til at ikke Europa skal ha en E-car, sa Elkann i juni, ifølge Automotive News.
Vil fryse reglene
Stellantis produserer allerede mopedbiler, som Fiat Topolino, Citroën Ami og Opel Rocks-e – i praksis samme bil, alle tre. Disse har vært en salgssuksess i Europa, med salgstall på titusener.
Renault-toppsjef François Provost uttalte denne uken at EU burde legge til rette for en bilklasse på opp til 4,2 meter. Han mener at unionen samtidig bør sette en stopper for alle nye reguleringer inntil videre – i 10–15 år, intet mindre – for å oppmuntre produsentene til å satse på klassen.
Allerede i september uttrykte EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, støtte til Stellantis- og Renault-synspunktene.
– Millioner av europere ønsker å kjøpe rimelige, europeiske biler. Vi kan ikke la Kina eller andre erobre dette markedet, formante hun da til EU-parlamentet.
Hun brukte samme betegnelse som Elkann og sa at en «E-car vil være ren, energieffektiv og lett, bygget i Europa, via europeiske forsyningskjeder».
Ifølge Séjourné vil det komme en offisiell uttalelse fra EU den 10. desember.
Har du lest disse sakene fra Motor?