TESTVINNER: Bildet viser dekk fra Michelin, som kom best ut i undersøkelsen.
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Store forskjeller:
Disse dekkmerkene slites minst
Kjente merker skuffer i en undersøkelse av dekkslitasje.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har gjennomført rundt 160 dekktester siden 2023, og de har gått grundig til verks:
Alle dekkene er rett og slett blitt veiet, før og etter kjøring. Dermed blir det tydelig hvor mye av gummien som er slitt bort.
De beste resultatene har Michelin, ganske klart foran de tre neste – Hankook, Continental og Goodyear. Deretter er det igjen litt avstand til resten av beitet.
EU-regler
Testene er blitt utført på vanlige veier, over en distanse på 15.000 kilometer. Veiingen er naturligvis ikke eneste parameter, også sporene i dekkene blir analysert.
Hvor mye av dekkene som forsvinner, er likevel viktigere enn tidligere.
EUs nye utslippsregler, Euro 7, blir nemlig innført fra 1. juli. Fra da av må dekkene godkjennes før salg.
Dette vil skje gjennom sammenlikning med et referansedekk. For store avvik fra slitasjen på dette vil begrense muligheten for å selge produktet innenfor EU-området.
Betydelige differanser
Verken grenseverdier eller nøyaktig fremgangsmåte er kjent ennå.
ADAC uttrykker frykt for at bare dyre premiumdekk vil bli godkjent, og organisasjonen ber derfor om forskjellige verdier for ulike prisklasser.
De oppsummerende dekkslitasje-tallene fra ADACs mange tester ser du under – de viser slitasje i milligram per km/t.
Som du ser, er variasjonen ganske stor:
- Michelin: 52
- Hankook: 62
- Continental: 63
- Goodyear: 65
- Kumho: 70
- Falken: 72
- Dunlop: 73
- Semperit: 73
- Vredestein: 73
- Pirelli: 76
- Bridgestone: 78
- Firestone: 82
Har du lest disse sakene fra Motor?