
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
På papiret mister du opptil 50 kilometer rekkevidde med å velge firehjulsdrift framfor tohjulsdrift. Men i praksis spriker tallene i alle retninger.
I den store vintertesten av elbiler som Motor og NAF gjennomførte i slutten av januar, dukket det opp flere overraskende resultater.
Ikke minst i sammenlikningen av mer eller mindre identiske modeller med tohjulsdrift og firehjulsdrift.
Merkelig resultat
Mest oppsiktsvekkende var naturligvis resultatene til Skoda Enyaq, der modellen med bakhjulsdrift gikk 56 kilometer kortere enn modellen med firehjulsdrift.
På papiret skal forskjellen være 32 kilometer – i favør bilen med bakhjulsdrift.
Vi fant resultatet såpass merkelig at vi gjentok testen noen dager senere med en annen bakhjulsdrevet Enyaq – og kom omtrent på meteren like kort.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
Store forskjeller
Den minimale forskjellen på de to Kia-modellene er også interessant. De øvrige bilene holder seg stort sett innenfor en slags normal, selv om for eksempel tallene for de teknisk sett like produktene fra VAG (VW, Audi og Skoda) spriker.
Tallene i vår tabell viser forskjellen på modellene med tohjulsdrift og firehjulsdrift.
Men den kan ikke bli annet enn en indikator når man skal gjøre en seriøs sammenlikning mellom modeller med ulike vinteregenskaper.
For det er tildels andre og store forskjeller, som du kan lese mer om under tabellen:
Her er forskjellen på to- og firehjulsdrift
Bilmodell | Hjuldrift | Testet rekkevidde | Differanse |
Skoda Enyaq iV80 | 2 (bakhjul) | 347 km | |
Skoda Enyaq iV80X | 4 | 403 km | + 56 |
Kia EV6 | 2 (bakhjul) | 429 km | |
Kia EV6 | 4 | 423 km | - 6 |
Hyundai Ioniq 5 | 2 (bakhjul) | 409 km | |
Hyundai Ioniq 5 | 4 | 369 km | - 40 |
VW ID.4 | 2 (bakhjul) | 414 km | |
VW ID.4 | 4 | 353 km | - 61 |
Audi Q4 | 2 (bakhjul) | 380 km | |
Audi Q4 | 4 | 349 km | - 31 |
Polestar 2 | 2 (forhjul) | 400 km | |
Polestar 2 | 4 | 340 km | - 60 |
- Med firehjulsdrift får du bedre framkommelighet, høyere motoreffekt og ofte høyere tilhengervekt. På Polestar 2 skiller det for eksempel 177 hestekrefter. Og på alle produktene fra VW-konsernet (Audi, Skoda, VW) skiller det 200 kilo hengervekt.
- Minusene med firehjulsdrift er rundt 100 ekstra kilo som – generelt – skaper rekkeviddetapet og litt mer dekkslitasje. I tillegg kommer ofte dårligere svingradius og litt mindre bagasjevolum. På Kia EV6 skiller det for eksempel 32 liter i frunken (bagasjerom under panseret). Ikke så mye på papiret, men plutselig veldig nyttig når man må finne plass til en ladekabel.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
- Prisen er naturligvis også en faktor. På Ioniq 5 skiller det 30.000, det er omtrent normen. Motor mener at firehjulsdriften er verdt merprisen, med mindre du har behov for å tyne rekkevidden til bristepunktet.
- Leveringstid er også en kritisk faktor i kjølvannet av koronapandemien. Enkelte av de mest etterspurte modellene med firehjulsdrift har estimert leveringstid i 2023.