VINTERBIL: Mercedes sin nye stolhet, EQS, har drift på alle fire, men finnes også med bakhjulsdrift og bedre rekkevidde.

Overraskende tall i vintertesten:

Så mye rekke­vidde taper du med firehjulsdrift

På papiret mister du opptil 50 kilometer rekkevidde med å velge firehjulsdrift framfor tohjulsdrift. Men i praksis spriker tallene i alle retninger.

Publisert Sist oppdatert

I den store vintertesten av elbiler som Motor og NAF gjennomførte i slutten av januar, dukket det opp flere overraskende resultater.

Ikke minst i sammenlikningen av mer eller mindre identiske modeller med tohjulsdrift og firehjulsdrift.

Merkelig resultat

Mest oppsiktsvekkende var naturligvis resultatene til Skoda Enyaq, der modellen med bakhjulsdrift gikk 56 kilometer kortere enn modellen med firehjulsdrift.

På papiret skal forskjellen være 32 kilometer – i favør bilen med bakhjulsdrift.

Vi fant resultatet såpass merkelig at vi gjentok testen noen dager senere med en annen bakhjulsdrevet Enyaq – og kom omtrent på meteren like kort.

Store forskjeller

Den minimale forskjellen på de to Kia-modellene er også interessant. De øvrige bilene holder seg stort sett innenfor en slags normal, selv om for eksempel tallene for de teknisk sett like produktene fra VAG (VW, Audi og Skoda) spriker.

Tallene i vår tabell viser forskjellen på modellene med tohjulsdrift og firehjulsdrift.

Men den kan ikke bli annet enn en indikator når man skal gjøre en seriøs sammenlikning mellom modeller med ulike vinteregenskaper.

For det er tildels andre og store forskjeller, som du kan lese mer om under tabellen:

Her er forskjellen på to- og firehjulsdrift

Bilmodell Hjuldrift Testet rekkevidde Differanse
Skoda Enyaq iV802 (bakhjul)347 km
Skoda Enyaq iV80X4403 km+ 56
Kia EV62 (bakhjul)429 km
Kia EV64423 km- 6
Hyundai Ioniq 52 (bakhjul)409 km
Hyundai Ioniq 54369 km- 40
VW ID.42 (bakhjul)414 km
VW ID.44353 km- 61
Audi Q42 (bakhjul)380 km
Audi Q44349 km- 31
Polestar 22 (forhjul)400 km
Polestar 24340 km- 60

  • Med firehjulsdrift får du bedre framkommelighet, høyere motoreffekt og ofte høyere tilhengervekt. På Polestar 2 skiller det for eksempel 177 hestekrefter. Og på alle produktene fra VW-konsernet (Audi, Skoda, VW) skiller det 200 kilo hengervekt.
  • Minusene med firehjulsdrift er rundt 100 ekstra kilo som – generelt – skaper rekkeviddetapet og litt mer dekkslitasje. I tillegg kommer ofte dårligere svingradius og litt mindre bagasjevolum. På Kia EV6 skiller det for eksempel 32 liter i frunken (bagasjerom under panseret). Ikke så mye på papiret, men plutselig veldig nyttig når man må finne plass til en ladekabel.
  • Prisen er naturligvis også en faktor. På Ioniq 5 skiller det 30.000, det er omtrent normen. Motor mener at firehjulsdriften er verdt merprisen, med mindre du har behov for å tyne rekkevidden til bristepunktet.
  • Leveringstid er også en kritisk faktor i kjølvannet av koronapandemien. Enkelte av de mest etterspurte modellene med firehjulsdrift har estimert leveringstid i 2023.