I
juni i fjor hentet Lasse Hopen og samboeren deres nyinnkjøpte bil i Orkanger – en
Kia e-Soul fra 2019. Allerede på veien hjem til Trofors i Nordland merket de at
noe var galt med bilens navigasjonssystem.
–
Systemet viste ikke hvor vi var. Men vi tenkte ikke noe på det der og da. Alt
var jo nytt, sier Hopen.
Ganske
snart ble det likevel klart at noe måtte gjøres med elektronikkmodulen som
styrer navigasjon, radio og telefonbruk.
– Jeg
skulle ta imot en telefon og hørte dem som ringte inn, men de hørte ikke meg,
forteller Hopen.
Samtidig levde navigasjonen sitt eget liv. Ifølge skjermen befant bilen seg i Tyskland. Eller i et land i Afrika. Eller, som du ser på bildene: midt på Nordpolen.
Bruktimport-garanti
Dermed
begynte paret å nøste i problemet. De fant et overraskende hinder:
Kiaen
er bruktimportert. Det skal i prinsippet ikke være et problem, siden en
generell garanti på sju år gjelder uansett.
Det er ett unntak. Én del av bilen som har garanti på fem år. Men bare tre år hvis den er bruktimportert. Gjett hvilken.
Ergo
måtte modulen skaffes. Da fikk Hopen og samboeren overraskelse nummer to.
–
167.000 kroner, sa de den kostet! Helt horribelt. Skulle tro den var av gull, sier
Hopen.
–
Og dette er en del som koster mellom 3000 og 6000 på et bilopphuggeri, legger
han til.
Motor har skrevet en rekke saker om deler og reparasjoner som har vært overraskende kostbare. Har du lagt merke til noe selv? Send gjerne en mail til redaksjonen@motor.no.