HVORDAN KOM VI HIT? Bildet viser skjermen i Kiaen – med en noe forvirrende stedsangivelse.

Er bilen på Nordpolen?

Denne Kia-delen koster 167.000 kroner

Kiaen tror den er i Afrika den ene dagen og på Nordpolen den neste. Og det kan koste 167.000 kroner å finne veien hjem.

Publisert Sist oppdatert

I juni i fjor hentet Lasse Hopen og samboeren deres nyinnkjøpte bil i Orkanger – en Kia e-Soul fra 2019. Allerede på veien hjem til Trofors i Nordland merket de at noe var galt med bilens navigasjonssystem.

UTENFOR ALLFARVEI: Kiaen har neppe beveget seg hit.

– Systemet viste ikke hvor vi var. Men vi tenkte ikke noe på det der og da. Alt var jo nytt, sier Hopen.

Ganske snart ble det likevel klart at noe måtte gjøres med elektronikkmodulen som styrer navigasjon, radio og telefonbruk.

– Jeg skulle ta imot en telefon og hørte dem som ringte inn, men de hørte ikke meg, forteller Hopen.

Samtidig levde navigasjonen sitt eget liv. Ifølge skjermen befant bilen seg i Tyskland. Eller i et land i Afrika. Eller, som du ser på bildene: midt på Nordpolen.

Bruktimport-garanti

Dermed begynte paret å nøste i problemet. De fant et overraskende hinder:

Kiaen er bruktimportert. Det skal i prinsippet ikke være et problem, siden en generell garanti på sju år gjelder uansett.

Det er ett unntak. Én del av bilen som har garanti på fem år. Men bare tre år hvis den er bruktimportert. Gjett hvilken.

Ergo måtte modulen skaffes. Da fikk Hopen og samboeren overraskelse nummer to.

– 167.000 kroner, sa de den kostet! Helt horribelt. Skulle tro den var av gull, sier Hopen.

– Og dette er en del som koster mellom 3000 og 6000 på et bilopphuggeri, legger han til.

Bekrefter prisen

Motor spør Kia om summen er riktig. Svaret er ja.

– Prisen du gir oss, stemmer nok. Men det finnes en mye bedre løsning for kunden, forteller Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.

KIA E-SOUL: Parets 2019-modell.

Det kommer vi tilbake til. I mellomtiden er det nemlig nettopp bilopphuggeri som er blitt løsningen.

Bilfirmaet i Orkanger sendte paret videre til Xos Auto, som sto for den opprinnelige importen av bilen til Norge.

Daglig leder Roger Hansen fant delen brukt for 3000, og Kia-merkeverkstedet skal om kort tid installere den for ytterligere 4000 kroner.

Vil følge opp

– Kia og Hyundai har egentlig sju års garanti på alt. Men ikke Kia, på denne delen. Det hadde ikke jeg fanget opp, sier Hansen.

– Dette er andre eier av denne bilen siden den kom til Norge. Jeg har likevel et ansvar overfor dem som har kjøpt bilen seinere, sier han.

– Betyr det at du ordner opp igjen, hvis noe skulle skje med denne delen på nytt innenfor garantiperioden?

– Ja, det gjør det.

Det liker Lasse Hopen å høre.

– Og det er viktig å få belyst saken. Man skulle jo tro at en garanti gjelder hele bilen, sier han.

Kias bytteordning

Kia har som nevnt et alternativ til denne fremgangsmåten, en byttedelsordning.

– Dette bruker forhandlerne i praksis ofte. Det er billigere for kunden og mer bærekraftig, skriver kommunikasjonssjef Christian Lagaard i en epost.

– Da leverer man inn den gamle delen som en slags pant, og man får en overhalt del tilbake. Dette koster cirka 25.000 kroner, opplyser Lagaard.

● Her kan du lese om Kias garantiordninger – både for biler som er kjøpt i Norge, og for bruktimporterte.

Vet du om spesielt dyre bildeler?

Motor har skrevet en rekke saker om deler og reparasjoner som har vært overraskende kostbare. Har du lagt merke til noe selv? Send gjerne en mail til redaksjonen@motor.no.

Her er noen av sakene vi har skrevet så langt:

Må betale 25.000 kroner for ny bilnøkkel

Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000

Pris for å fikse én lyktespyler: 50.000 kroner

Hvor mye tror du denne delen koster?