SVÆRT OVERRASKET: Markus Jensen-Langseth i bilen han fikk i stedet for den skadde. Han synes saken er så latterlig at den må frem i lyset.

Ødela del til MG-batteriet

Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000

Markus Jensen-Langseth traff et løst kumlokk med sin MG5. Det endte med en takst på 2,5 ganger bilens verdi.

Publisert Sist oppdatert

1. september i fjor kjørte Markus Jensen-Langseth (37) inn i et veiarbeidsområde i Mo i Rana. Han ville være forsiktig og la seg litt under fartsgrensen i sin da bare fire måneder gamle MG5.

– Dette var i tre–fire-tiden på ettermiddagen, og det var stor trafikk. I en slak høyresving kjørte jeg på et usikret kumlokk som spratt opp under bilen, forteller Jensen-Langseth.

Et av hjulene låste seg, men han klarte å stoppe bilen og gå ut uten å skape en trafikkfarlig situasjon.

– Da så jeg at kumlokket satt fast mellom hjulet og batteripakken, sier Jensen-Langseth.

HER SKJEDDE DET: Disse tre bildene er tatt umiddelbart etter uhellet. Kumlokk-synderen ser du til venstre i det øverste bildet. De to bildene under tok Markus Jensen-Langseth under bilen, på stedet.

Rygget seg klar

Han ble litt oppskaket av hendelsen, men skjønte etter hvert hva han kunne prøve:

– Siden lokket festet seg da jeg kjørte forover, tenkte jeg at det kanskje ville løsne hvis jeg rygget. Og det gjorde det. Jeg tok først noen bilder og prøvde så å kjøre forsiktig av gårde. Ingen varsellamper lyste, bilen lå fint på veien, og jeg hørte heller ingen ulyder, sier Jensen-Langseth, som bor på Hemnesberget, rundt 40 minutter unna.

Vel hjemme kontaktet han Helgeland Bilskade – det lokale bilverkstedet.

– Jeg fikk beskjed om at det var skade på batterikassen, derfor fikk jeg kjøreforbud.

709.556 kr for batteri

Verkstedet tok kontakt med selgeren, Bil i Nord, som igjen kontaktet MG for å få reservedeler.

Svaret lot vente på seg, og tiden gikk. Vi skriver nå oktober.

– Det tok lang tid før vi i det hele tatt fikk noen priser. Kanskje fordi bilen er så ny i markedet, sier daglig leder ved Bil i Nord, Roger Storrødvann.

Men så kom oversikten.

Fasit: 709.556 kroner for batteriet alene.

Med øvrige deler, arbeid og merverdiavgift: 939.738 kroner.

  • MG erkjenner at prisen er svært høy, men presiserer at problemet burde vært løst annerledes. Se svaret fra MG lengre nede i saken.
SUMMENE: Fra forsikringsselskapets dokument.
DELEPRISENE: Også fra forsikringsselskapet.

– Reagerer kraftig

– Jeg visste at summen ville bli høy. Men at den skulle bli SÅ høy, det ante jeg ikke. Dette er vanvittige summer, sier Storrødvann i Bil i Nord.

Verkstedet Helgeland Bilskade reagerte på samme måte. Daglig leder Preben Myrvang måtte dobbeltsjekke. Han sender Motor mailen han fikk som bekreftelse på at det virkelig var sant.

– Jeg har ikke sett sånne summer før. Vi bytter jo batteripakker uten at det mangedobler bilens verdi og reagerer derfor kraftig på dette, sier Myrvang.

Når Motor sjekker nå, i januar, ser vi at startprisen på MG5 er 342.165 kroner.

– Vi kan ikke ha det sånn

Bilen Markus Jensen-Langseth kjørte, betalte han rundt 380.000 kroner for, siden han og familien ønsket Luxury-versjonen. Men denne varianten er utstyrt med nøyaktig samme batteripakke.

Det hører med til historien at det ikke var selve batteriet som fikk den verste støyten, da kumlokket spratt opp under MG5-en – det var batterikassen og en overtrykksventil.

– Jeg synes dette er så latterlig at det må frem i lyset, sier Jensen-Langseth.

Motor har sett alle summene som nevnes i denne artikkelen, via taksten fra Jensen-Langseths forsikringsselskap, Tryg.

KONTROLL I GANG: Bilen på verkstedet.

Selskapets kommunikasjonssjef Ole Irgens sier dette:

– Vi kan ikke ha det sånn. Dette er helt absurd høye delepriser, og det betyr at bilen må skrotes. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre fabrikantene til å lage biler som er enklere å reparere. I mellomtiden er det kundene som blir skadelidende.

MG: dyrt, men misforståelse

MG medgir at batteriene er svært kostbare.

– Komplette batterier er uforholdsmessig dyre fra leverandør. Nøyaktig årsak vet vi ikke helt, men de fleste går som kjent til produksjon av nybil. I et slik tilfelle, hvis noen faktisk skal ha et komplett batteri, vil det bli manuelt vurdert. Det er ikke gjort i denne saken, skriver MGs servicemarkedssjef Knut Martin Andersen til Motor.

Andersen understreker at det har skjedd en misforståelse i behandlingen av skaden på Jensen-Langseths MG5. Du kan lese den fulle forklaringen i en ramme helt til sist i saken, men oppsummert:

Det var ikke nødvendig å skifte hele batteripakken, bare batterikassen. Dette er ifølge MG en kurant reparasjon – Andersen beskriver det som en todagersjobb, og opplyser at selve batterikassen koster cirka 17.000 kroner, pluss moms.

– Vi anser batterireparasjon som fremtidens «clutchjobb» på verkstedet, etter hvert som bilene blir gamle, skriver han.

Servicemarkedssjefen og MG vil nå ta en runde med forhandler om hva som har skjedd og kommunikasjonen dem imellom.

Kondemnert

Og hvordan det gikk med bilen? Den ble naturligvis kondemnert. Markus Jensen-Langseth fikk ny MG5, bare i annen farge, i begynnelsen av desember. Han understreker at han ellers er en fornøyd MG-sjåfør.

I ERSTATNINGSBILEN: Markus Jensen-Langseth og familien har ingenting å utsette på verken bilen eller servicen underveis.

– Det er en veldig grei bil for en liten familie med en stor hund. Den ligger godt på veien, og jeg er fornøyd med rekkevidden, sier Jensen-Langseth, som også er full av lovord om behandlingen fra verksted og selger.

– Jeg fikk til og med låne bil gratis. Det er langt forbi hva man har lov til å forvente, sier han.

PS:

Motor spør Roger Storrødvann i Bil i Nord hvor den vrakede bilen befinner seg akkurat nå.

– Jeg skal gå og kikke, den sto jo her hos oss i påvente av avgjørelse ... Nei! Den står her, de har f... ikke hentet den ennå!

– Bilen må jo bli kjøpt av noen. Og brukt, sukker han.

Svaret fra MG:

Komplette batterier er uforholdsmessig dyre fra leverandør. Nøyaktig årsak vet vi ikke helt, men de fleste går som kjent til produksjon av nybil.

I et slik tilfelle, hvis noen faktisk skal ha et komplett batteri, vil det bli manuelt vurdert. Det er ikke gjort i denne saken. Uansett vil en komplett batteripakke med arbeid ligge nære, og om ikke over, en kondemnasjonspris på en rimelig bil som MG5.

Vedrørende selve saken, så har det vært en misforståelse ute og gått.

I e-poster med forhandler fra oktober i år har vår serviceavdeling anbefalt skifte av batterikasse. Ikke komplett batteripakke. Det er skade på batterikassen rundt en ekspansjonsventil/lokk. Det er ikke ansett at batteriet har innvendig skade, basert på bilder og forklaring.
Det er en kurant reparasjon.
På denne bakgrunnen er det ikke tatt noen større vurdering på prisen på komplett batteri. Skifte av batterikasse er cirka en todagersjobb, og batterikassen koster ca 17.000 + mva. Man må i tillegg skifte noen isolasjonsplater, pakninger, med mere. Vi lagerfører ikke alle delene til et MG5-batteri hos oss, men delene kan skaffes.

Denne type reparasjon av ytre påført skade har vært utført flere ganger på MG. Det krever at forhandler har sertifisert personell. Vi har i høst og frem til jul kjørt EV HV kurs 1-4, som sertifiserer teknikere fra forhandler til å åpne og reparere HV-batterier. Dette er et femdagerskurs.

Vi anser batterireparasjon til å være fremtidens «clutchjobb» på verkstedet, etter hvert som bilene blir gamle.

Vi tar nå en runde med vår forhandler om hva som har skjedd og kommunikasjonen oss imellom.