VENTER PÅ REPARASJON: Her står Lars Kramers BMW X3 i skrivende stund. Snart blir den reparert.

BMW X3:

Pris for å fikse én lykte­spyler: 50.000 kroner

En defekt BMW-lyktespyler, påpekt under EU-kontroll, bekymret ikke Lars Kramer noe særlig. Men så kom prisanslaget.

Publisert Sist oppdatert

Asker-mannen Lars Kramer (43) eier en BMW X3 fra 2011 med noe over 180.000 på baken. Han har vært en fornøyd bileier siden han overtok kjøretøyet i 2016, tross noe småtteri underveis.

Nettopp småtteri håpet han også at det var da han fikk en såkalt kode-2-feil for defekt lyktespyler under en periodisk kjøretøykontroll, tatt ved Bilia på Høvik i Bærum kommune.

Måtte bytte alle ledninger

– Jeg skal selge bilen, men tenkte det var greit å få den gjennom EU-kontroll først. Det var da jeg fikk beskjeden, sier Lars Kramer til Motor.

– Mannen på verkstedet ringte tilbake og sa at han hadde en litt kjedelig nyhet.

Kramer fikk høre dette: Hvis én ledning er ødelagt, må hele nettet byttes. Noe annet hadde ikke mekanikeren anledning til å gjøre.

Og prisen? 56.085 kroner.

Dessverre er det også slik at hvis bilen først er utstyrt med lyktespyler, da må denne virke.

– Hyggelig og ordentlig

– Mekanikeren var en veldig ordentlig og hyggelig fyr. Han sa «jeg skjønner at dette var litt mer enn du hadde sett for deg», og han hadde også undersøkt med BMW sentralt om dette var noe de kunne fikse på goodwill, sier Kramer om kontakten med Bilia.

DET FØRSTE TILBUDET: Trykk for å se større.

Dette avslo BMW, men verkstedet senket prisen til 50.000 kroner. Kramer forhørte seg hos ikke-merkeverksteder og fikk et annet tilbud på 41.000 kroner. Det ønsket ikke Bilia å matche.

– Jeg synes det er litt klønete at man må bytte alt. Dette er en bil som har vært på alle servicer. Det er også litt interessant at jeg har googlet meg frem til at dette er en kjent feil, sier Kramer.

Årsaken var fjernet

Det har han rett i. Ikke bare er det en kjent feil – den er til og med rettet, får Motor vite da vi forhører oss nærmere. En del som skal bidra til å drenere vann bort fra ledningsnettet, ble tilgjengelig for disse BMW-ene fra høsten 2019.

Våren 2020, etter alt å dømme på første, mulige service – og lenge etter at garantien var gått ut – ble delen montert.

Men på Kramers X3 var det antakelig for sent. Bileieren ler litt når han får høre at årsaken til feilen allerede er fikset. Uansett har han tenkt å takke ja til tilbudet fra Bilia.

– Ja, det gjør jeg av tre grunner. For det første har fristen for EU-kontroll gått ut, så alternativet er å taue den til et annet verksted. For det andre slo de jo av 6000. Og for det tredje føles det mest trygt å la dem gjøre det, sier Kramer.

BMW skjønner kunden

Bilia på Høvik vil ikke si noe om saken og sender oss til Bilia sentralt – som igjen sender oss til BMW. Kommunikasjonsdirektør Marius opplyser at BMW ikke kommenterer enkeltsaker.

SVARER FOR BMW: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

– Men på generell basis faller en bil fra 2011 utenom alle garanti­bestemmelser. Og når våre autoriserte BMW-verksteder presenterer en reparasjonsløsning, så må det være en fullgod løsning man kan garantere for. Så har vi selvsagt forståelse for at man kan oppleve at slike reparasjoner kan bli kostbare, skriver Tegneby i en epost til Motor.

– Veldig mye jobb

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF utdyper slik om problemet:

– Det går ikke an å bytte enkeltledninger, skjøter eller kontakter, det blir bare tull. Ledningsbunten er dyr i seg selv, og dessuten er jobben omfattende. Derfor koster det mye, sier han.

– Dette er dyrt på alle biler. Men sammenliknet med det bagatellmessige problemet som skal løses, blir jo summen fryktelig høy, sier Bergerud.

  • Kramer opplyser til Motor at han regner med å få rundt 120.000 kroner for bilen, når han selger den. Reparasjonen av én lyktespyler tilsvarer i så fall over 40 prosent av bilens verdi.