ALPELAND-EL: En Tesla Model X på vei over Grimselpasset i Haslidalen i Sveits.

Skandale i Sveits:

Best å skrote alt fossilt? Elbil-rapport holdt skjult

Det er jevnt over mest miljøvennlig å skrote fossilbilene og heller få alle til kjøre elektrisk, slo sveitsiske forskere fast. Landets myndigheter ville ikke offentliggjøre funnene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge forskningsrapporten vil det i ni av ti tilfeller være best for miljøet å sende diesel- og bensinbiler rett til vraking. 

Her er det tatt hensyn til bilenes totale livsløp. 

Altså er for eksempel produksjon av elbiler, inkludert batteriene, regnet inn. Det samme er miljøkostnadene ved vraking av deler av den eksisterende bilparken.

«Ikke klare svar»

Forskningen hadde sveitsiske myndigheter betalt rundt 1,2 millioner norske kroner for, men resultatene havnet likevel i en skuff, skriver sveitsiske Republik – også gjengitt av svenske Vi Bilägare

Den offisielle begrunnelsen var at forskningen ikke gir klare svar. 

Det hadde riktignok gått noe tid siden innhentingen av data, men dette er likevel feil. Svarene var ganske krystallklare, les selv her og vurder. 

Det kan tilføyes at elbiler er blitt mer effektive, ikke mindre, siden dataene ble skaffet til veie.

«Kan misforstås»

Republik har fått tak i de ikke fullt så offisielle begrunnelsene, via myndighetenes korrespondanse om rapporten. 

Brev og meldinger til og fra Den sveitsiske energimyndigheten viser at det var andre grunner til at forskningen ble holdt tilbake: 

Temaet blir omtalt som «potensielt sensitivt». Videre heter det at resultatene «kan misforstås», i en periode da myndighetene generelt «blir vurdert ganske negativt». 

Det uttrykkes frykt for å bli oppfattet som elitister – at funnene vil bli lest som en oppfordring til å spise kake, hvis det ikke finnes brød.

Kjørelengde viktig

Her er funnene fra rapporten:

● Rundt 90 prosent av bensin- og dieselbiler i Sveits kan/bør byttes ut med elbiler, fra et miljøsynspunkt. Seks prosent av bilene har så effektive motorer, at det ikke vil lønne seg. For fire prosent av bilene er utfallet usikkert.

● Kjørelengde er avgjørende: Er den på over 8000 kilometer per år, har det ovenstående enda sterkere gyldighet. Er den på under 4000–5000 kilometer per år, vil det antakelig ikke lønne seg å bytte ut bilen. Snittet i Sveits er cirka 12.500 km årlig.

● Nye biler er ikke automatisk unntatt. Har disse høyt forbruk, eller kjøres langt, er også konklusjonene gyldige.

Undervurdert på flere vis

Et nærmere blikk på metodene viser flere interessante momenter:

Forskerne har kun sett på totalt CO2-utslipp. Det er ikke tatt hensyn til faktorer som lokal forurensing.

De har forholdt seg til WLTP, som jevnt over angir lavere forbruk enn vanlig, praktisk kjøring. For eldre biler brukes den gamle NEDS/NEFZ, ganget med 1,2. Dette gjør at fossilbiler relativt sett kommer bedre ut, miljømessig, enn elbiler. Fordelene ved å bytte til elbiler er altså undervurdert i konklusjonene. 

Det er også brukt WLTP for ladehybrider. I Norge er vi ganske flinke til å lade disse bilene, ifølge flere undersøkelser. I Mellom-Europa er det like velkjent at situasjonen er helt annerledes – bilene lades sjelden. Derfor er også fordelene ved å bytte ut slike biler undervurdert i denne studien, til dels ganske kraftig.

Forskerne kalkulerte naturlig nok med en sveitsisk energimiks. Sveits bruker en større andel olje og gass enn for eksempel Norge, landets miks er derfor ikke like grønn.