KAN LEGGES NED: Audi Q8 e-tron bygges på Volkswagen-gruppens fabrikk i Brussel. Bilde er fra produksjonsstarten av modellen.

Tok 200 bilnøkler:

Audi-arbeiderne har levert nøklene tilbake

Uten at det har løst konflikten mellom ledelsen og arbeiderne ved Audis fabrikk i Brussel.

Publisert

Konflikten mellom arbeiderne og ledelsen ved Audi-fabrikken i Brussel toppet seg for kort tid siden, da fagforeningen konfiskerte 200 bilnøkler.

– Vi har bare tatt nøklene for å kunne gjennomføre sosiale samråd i ordnede former. Hvis ledelsen ved fabrikken nå vil fjerne bilene uten nøklene, kan vi verken garantere ro eller sikkerhet, sa Jan Baetens til nyhetsbyrået Belga, ifølge nettstedet Carup, for to dager siden.

Konflikten har vart lenge, og bakgrunnen er at Volkswagen-konsernet må kutte kostnader. Og en av mulighetene de ser på, er å legge ned fabrikken i Brussel.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Eskalerte

Signalet nå er at dagens produksjon av Audi Q8 e-tron stanses, og konflikten eskalerte da det viste seg at det ikke var planlagt produksjon av en ny modell på anlegget.

Baetens mente dette i praksis betyr at fabrikken legges ned. Fagforeningen har foreslått at fabrikken kan bygges om for å håndtere skraping av biler, pluss produksjon av elektriske kjøretøy til flyplasser.

Ledelsen svarte på nøkkelkonfiskeringen med å stenge fabrikken og true med søksmål.

Lønninger holdes tilbake

På tirsdag ble nøklene levert tilbake, melder The Brussels Times.

– For vår del er denne hendelsen over, sier ledelsen til avisen.

Uten at det har roet ned konfliktnivået. 

Fabrikken er fortsatt stengt, mens representanter for arbeiderne sier de ikke umiddelbart har noen planer om sette i gang med å bygge biler, som de stanset i forrige uke.

Ledelsen har siden mandag holdt igjen lønninger. Fagforeningen håper møter onsdag gjør at lønningene blir utbetalt. 

En representant fra fagforeningen advarer om at dersom arbeidsstyrken ikke mottar garantier eller kompensasjon, kan situasjonen forverres, og han oppfordrer ledelsen til å handle ansvarlig.

PS: Fabrikken i Brüssel ble åpnet i 1949 og har blant annet vært stedet for produksjon av A1 – inntil elektriske e-tron-modeller overtok.