
Prøvekjørt: Tesla Model Y
Endelig en Tesla alle kan elske
Tesla Model 3 er blitt så vanlig på norske veier at vesentlig bedre Model Y knapt registreres i trafikken. Men eierne vil elske nykommeren.
PLUSS:
Plass, SUV-preg, krefter
MINUS:
Design, dekkstøy, for sportslig?
Motor har kjørt en mørkegrå Model Y rundt i Teslatunge Oslo og omegn. Det er som å kjøre en Golf på 90-tallet eller en Corolla på 80-tallet.
Det er ingen som bryr seg.
Knapt noen som snur seg.
En Model Y er nærmest umulig å skille fra storselgeren Model 3, med mindre de står ved siden av hverandre.
Dét kan nok oppleves litt kjedelig for de tusener som har ventet år og dag på bilene som nettopp har rullet inn på norsk jord, og som nå står til klargjøring ute på utleveringsstedene.
Mot høye odds
Men først og fremst er dette et kompliment og en anerkjennelse. Tesla har etablert seg som en volumselger på det kravstore norske markedet. Mot ganske høye odds.
Og overordnet alt som er skrevet fram til hit: Kommende eiere vil elske denne bilen.
Har du fått med deg disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning



Nesten alt
Et knippe norske medier har fått kjøre Model Y noen timer på norske veier. Ikke nok til å gjøre fullgode tester av forbruk, rekkevidde og lading. Men tilstrekkelig til å få et solid førsteinntrykk.
Og vi ble begeistret etter disse timene. Vi visste fra før at Model 3 har en rekke gode kvaliteter.
Model Y har i tillegg nesten alt vi savner ved Model 3:
- Mer bagasjeplass, høyere sitteposisjon og bedre bakkeklaring.
Og den har bevart alt det vi setter pris på ved Model 3:
- Førermiljøet, som oppleves som eminent etter litt tid, overfloden av krefter og de skarpe kjøreegenskapene.
100 liter mer?
Det er naturlig at mye føles likt. Modellene deler tross alt 75 prosent av komponentene. Men de siste 25 prosentene betyr langt mer i praksis enn på papiret.
Det handler primært om plass. Til bagasje og til mennesker. Tesla har foreløpig ikke klart å oppgi bagasjekapasitet utover et totalvolum på 2158 liter.
Men Model 3 har et volum på 340 liter i bagasjerommet og en frunk på 85 liter. Totalt 425 liter.
Model Y som femseter har en større frunk, en dypere brønn under lastegulvet, et lite ekstra rom i sideveggen, samt et flatt rom inntil bakseteryggen som rommer for eksempel en pent kveilet ladekabel.
Som sjuseter forsvinner naturligvis mye av den ekstra plassen til oppbevaringen av de to ekstra setene.
Vi vil anslå at Model Y som femseter totalt sett har nærmere 100 liter mer bagasjevolum, målt etter tradisjonelle metoder – altså ikke inkludert høyden over bakseteryggen.
Skipose
Og nettopp der – i rommet bak bakseteryggen og opp til taket – er det kjærkommen plass de dagene bilen må fylles helt opp.
At nettopp dét er et problem for Tesla, har Motor skrevet om her.
Et nedfellbart baksete i 40-20-40-konfigurasjon gjør at man får den etterlengtede gjennomlastingsluken til primært en skipose, samtidig som man kan sitte to passasjerer i baksetet.
Plassen til sjåfør og passasjerer oppleves også vesentlig bedre enn i Model 3. Vi har ikke gjort direkte sammenlikninger med målebåndet, men det er ikke så mange centimeterne som skiller i selve oppholdssonen i kupéen.
De faktiske målene kan du se i faktaboksen høyere opp i denne saken.
Men fordi man setter seg mer rett inn i bilen og får en annen vinkel på knærne, blir inntrykket av plass og luft annerledes.



Les mer om elbil her:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
Direkte styring
Kjøreegenskapene er et spennende diskusjonstema som kommende eiere etter hvert vil få grunnlag for å mene noe om.
Model Y kjører som en Model 3. Det er kanskje ikke like positivt for alle. Vi vil forstå dem som vil hevde at Model Y har litt for skarpe kjøreegenskaper. I en lav Model 3 er det inspirerende med en svært direkte styring og et understell som konstant gir deg tilbakemeldinger.
I en høyere og mer komfortorientert SUV forventer mange en smule mer demping og distanse fra underlaget. Det mer omfangsrike karosseriet og den økte bakkeklaringen på Model Y påvirker både tyngdepunkt og følsomheten for vind. Noen vil kanskje føle at det blir litt mye korrigering med rattet.
Og da er vi litt over på de forbedringene vi vil etterlyse ut over de som allerede er foretatt. Vi tenker først og fremst på disse:
- Bedre støydemping. Dekkstøy har alltid vært et tema rundt Model 3. Det samme vil skje med Model Y. Vi aner litt mer romling fra hjulhusene bak, ettersom de ligger mer åpent inn i kupeen enn på en lukket sedan som Model 3. Frekvensene er ikke ubehagelige, men det totale lydnivået er høyere enn hos de fleste konkurrentene. Vår testbil var oppgradert til 20-tomshjul, standard er 19-toms. På noen biler utgjør dette en hørbar forskjell, på andre ikke.
- Nytt eksteriør. Alt på Model Y er hentet fra Model 3 – som ikke var spesielt spennende da den kom, og som vi ser drøssevis av på gata. Det er mye sunn økonomi i å masseprodusere flest mulig like komponenter, men Model Y trenger et friskere utseende i kampen mot konkurrentene, primært koreanerne Ioniq 5 og Kia EV6.
20-toms
Vår testmodell Model Y Long Range har en meget omfattende standard utstyrspakke, med blant annet svart vegansk skinnaktig interiør og panorama glasstak.
Tilleggsutstyr er kun de nevnte 20-tomshjulene og metallic lakk, som utgjør en merpris på henholdsvis 18.500 og 10.000 kroner.
- Totalpris blir da 578.000 kroner, inkludert dokumentavgift (11.842 kroner) og vrakpant (2400 kroner).
- Vinterhjul koster 25.000 kroner og hengerfeste 10.000 kroner.
Totalt 613.000 kroner for en tilnærmet komplett utstyrt bil.
Det finnes rimeligere konkurrenter, avhengig av hvordan kronene telles. Model Y har ikke best plass. Neppe heller best detaljkvalitet.
Men den har de tradisjonelle Tesla-kvalitetene i form av et enestående ladenettverk, klasseledende rekkevidde, mest krefter og instrumentbetjening som gjør konkurrentene en smule fossile. I tillegg har den fått plassen og funksjonaliteten som gjør den til den beste Teslaen for oss nordmenn.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte