Historisk sett er navnet Mercedes-Benz knyttet til begreper som kvalitet og presisjon. Selv bruker de setningen «Das Beste oder nichts» i markedsføringen, altså det beste eller ingenting.
Men tyske ADAC – Europas største bileierorganisasjon – er ikke nådig i kritikken av en av de nyeste Mercedesene på markedet, C-klasse (les Motors test her).
Lager lyder
I en ny undersøkelse av produksjons- og interiørkvaliteten til 580 bilmodeller, er nye C-klasse den bilen som har størst tilbakegang, sammenliknet med modellen den erstatter.
Blant annet reageres det på den økte bruken av hardplast, for eksempel i dørlommene. Det bemerkes hvordan ting som ligger oppbevart her, sklir rundt og lager lyder.
Prisene stiger
Også to andre tyske biler får nesten like kraftig refs: Audi A3 og VW Golf. Generelt må det store VW-konsernet – som også inkluderer merker som Skoda og Cupra – tåle kritikk for at kvalitetene på produktene har gått ned, samtidig som prisene har gått opp.
BEDRE FØR: Golf 8 (foran) har ikke samme høye kvalitetsnivå som forgjengerne, mener Europas største bilorganisasjon.Foto: VOLKSWAGEN AG
Positivt for BMW
ADAC skriver blant annet at nye C-klasse og Audi A3 Sportback ikke lenger oppfyller kravene til en premiummodell. Det er særdeles kraftig kost.
BMW, derimot, får svært positiv omtale med 3-serien. Men best av alle i kategorien «ny mot eldre modell»: Renault Zoe.
Mest framgang – og tilbakegang – i kvalitetsfølelse:
Mest framgang: Renault Zoe, Mazda 3, Nissan Leaf, BMW 3, VW T-Roc.
Mest tilbakegang: Mercedes C-Klasse, Audi A3 Sportback, Hyundai i20, Opel Mokka, Peugeot 308.
KVALITET: Mazda skiller seg ut positivt blant de asiatiske bilmerkene, og spesielt Mazda 3 har meget høy kvalitetsfølelse.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Saumfart bilene
ADAC har undersøkt de 580 ulike modellene etter 34 kriterier. Mange av kriteriene handler om det som i biltester kalles «opplevd kvalitet», altså følelsen i overflatematerialer, knapper og brytere.
De har også saumfart skjøter, lister og tetninger – og naturligvis vurdert både lakkvalitet og understellsbehandling. Men den reelle kvaliteten, bilenes driftsikkerhet, er ikke tema i denne analysen.
Dette er de beste og dårligste bilene i de ulike klassene:
(Inndelingen av bilklassene er ikke alltid like logisk, sett fra Norge. For eksempel er Mazda CX-5 plassert i klassen under en jevnstor og opplagt konkurrent som Toyota RAV4).
STORSKJERMØR: Lille Honda e har skjermer i hele bilens bredde, og høy kvalitet – i motsetning til den større SUV-en CR-V.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Småbiler:
Best:BMW i3, Mini Cooper, Honda e, Skoda Kamiq, VW Polo.
Kommentar: Mazdas høye kvalitetsnivå er nevnt i alle Motors tester, og underbygges her. Det gjør også kontrasten til øvrige asiatiske merker.
Mellomklasse:
SKUFFER: Honda CR-V er en gammel norgesfavoritt vi stort sett bare ser eldre utgaver av på veiene. I siste versjon har den dårligere kvalitetsfølelse enn Model 3, i følge ADAC.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Best:Audi A4/A5, BMW 3/4-serie, Porsche Macan, Mercedes EQC/GLC, Volvo V60.
Dårligst:Honda CR-V, Tesla Model 3, Subaru Outback/Forester, Toyota RAV4/Suzuki Across, Mitsubishi Outlander.
Kommentar: Tesla har et rufsete kvalitetsrykte, men her vurderes altså den gamle norgesfavoritten fra Honda som dårligere.