
Prøvekjørt: Volvo C40 Recharge Twin (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
Med C40 utfordrer Volvo myten om at bil på svensk først og fremst er praktisk fornuft. Med noen små tekniske grep og et sporty design har deres andre elbil fått noen ekstra mil rekkevidde.
PLUSS:
Design, kjøreopplevelse
MINUS:
Støy, bakseteplass
GENT (Motor): XC40, Volvos aller første elbil, har los på en plass blant Norges fem mest solgte biler i 2021. Tvillingmodellen C40 kommer med kvaliteter som strengt tatt burde være enda mer appellerende:
Litt smekrere design, litt kvikkere, litt lavere forbruk, litt bedre rekkevidde, litt mer hengervekt.
Selv bruker Volvo begrepet «ekspressivt» om designet. Det betyr på godt norsk å uttrykke sterke følelser.
Og den påstanden er en god munnfull, for det er slett ikke noe Ioniq 5-utskeielser i eksteriøret på denne vogna.
Men det kan gjerne være vellykket uten et oppsiktsvekkende ytre.
Fra bakkeplan og en meter opp er denne bilen nesten identisk med XC40. Men i øverste etasje er forskjellene betydelige.
Og interessante.


Har du lest disse prøvekjøringene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Prøvekjørt: VW ID.Buzz (elbil)
Her er vår dom over VWs elektriske folkevognbuss
-
Prøvekjøring: Opel Astra
Lekker Opel skal vekke gammel kjærlighet
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Dette er et av årets beste bilkjøp
-
Prøvekjørt: Nissan Qashqai
Akkurat i disse dager er denne verdt sin høye pris
-
Prøvekjørt: Mercedes EQB
Denne Mercedesen skal ta opp kampen mot Tesla
-
Prøvekjørt: Volvo C40 Recharge Twin (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
Små svar
Det markante skillet fra XC40 kommer gjennom en skrånende hekk. Begge modeller klassifiseres stadig som SUV-er i kompaktklassen. Men der XC40 kan gi assosiasjoner til fortidige lego-klosser, kommer C40 med det crossover-designet som er tidens bilmote.
For Volvo gir det mer enn et fremtidsrettet uttrykk på en tidsriktig modell.
XC40 triller på norske veier med en WLTP-rekkevidde på 417 km.
C40 kommer til levering over jul med WLTP-anslag på 441 km.
Begge har 78 kWt batteri (75 netto), firehjulsdrift og to elektriske motorer som samlet gir 408 hestekrefter.
Hvordan kan «samme bil» ha så ulik rekkevidde?
Svarene er mange. Og små.








Standard panorama
C40 er 6,5 cm lavere enn forgjengeren, tross identisk bakkeklaring (17,5 cm) og nesten lik høyde fremme i kupeen (omlag 100 cm). Men i baksetet – hvor også beinplassen er snau for en voksen – er C40 seks cm lavere enn XC40. Det føles riktignok ikke så galt, for panoramataket som er standard, hjelper mye på romfølelsen.
Silhuetten med takspoileren øverst og den tradisjonelle spoileren nederst på bagasjelokket understreker og forsterker en form som gjør luftmotstanden mindre.
Og rekkevidden lengre. Volvos eksperter mener designelementene alene gjør rekkevidden to prosent bedre, altså i underkant av 10 km.
C40 kommer med varmepumpe som også bidrar positivt. Forvarming av batteriet i kaldt vær (og batterioppvarming før ankomst til hurtiglader når den er lagt inn som stopp i reiseruten) er dessuten supplert med to små finesser som viser hvordan man kan knipe rekkevidde med enkle grep:
Nye hjullagere har mindre friksjon enn på første generasjon XC40, og på bremsene bak er det montert en liten fjær som skal sikre at kaliperne (anordningen som holder bremseklossene) alltid vil slippe.
Og som pynt på rekkeviddekaka: Forbruket er noe lavere, med et WLTP-spenn mellom 20 og 22 kWt/100 km (mot 23,7 og 25 på XC40).
Voilà, slik er 417 km løftet til 441 km rekkevidde på varianten som kommer med norske spesifikasjoner (den kontinentale utgaven har 444 km offisiell rekkevidde).
Lyd og ulyd
Alt dette til tross: C40 har samme bagasjevolum når man måler til baksetekantens høyde (413 liter), og den kan trekke 1800 kg hengervekt (XC40 kan p.t. trekke 1500 kg).
Vi har testkjørt bilen på flate belgiske veier i området rundt Volvo-fabrikken i Gent.
Kjøreopplevelsen er utmerket, med kvikk respons som på elbiler flest (akselerasjonen er forbedret 0,2 sekunder fra XC40 til 4,7 sekunder på 0–100 km/t).
C40 er ikke bare den første Volvoen som utelukkende kommer i helelektrisk utgave, det er også den første skinnfrie modellen. Det kommer flere stoffalternativer i løpet av 2022, akkurat som den kommer i seks andre fargemuligheter enn lanseringsfargen Fjord Blue.
Vi har tidligere klaget på hjulstøyen på XC40 og heiser ikke flagget for lyddempingen i C40, heller. På grov asfalt er det rett og slett uvanlig bråkete, noe som riktignok ble ytterligere forsterket med 20-tommers dekk på bilene vi testkjørte. C40 leveres med 19-tommers dekk som standard. Vi er litt usikre på om problemet skyldes ekstremt grov asfalt på enkelte av teststrekningene (lyden var ok på veier med helt nytt underlag), og kommer tilbake til støyopplevelsen når vi får testet bilen på norske veier.
Apropos lyd: Harman Kardon-anlegget som er standard i Volvos modeller, er ett av de bedre på markedet.




Les flere Volvo-saker på Motor:
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Prøvekjørt: Oppgradert Volvo V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Volvo-eiere advares:
– Kast tilbud om ekstra-garanti
-
Iverksatt umiddelbart:
Volvo stanser produksjon og salg i Russland
Aldri billig
Bilen har det nye infotainmentsystemet som Volvo har utviklet sammen med Google og er basert på Android Automotive. Infotainmentsystemet er koblet til tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store – med en stemmestyrt navigasjon hvor lydinstruksene konsekvent kommer tre sekunder før du faktisk skal foreta manøveren. Det er fint å være forberedt, men tidsgapet krever litt tilvenning.
C40 kommer med innebygd SIM-kort og leveres ferdigkoblet til internett. Volvo tilbyr ubegrenset databruk til bruk av bilens funksjoner, og den vil kunne motta software-oppdateringer «over the air» (OTA).
En Volvo har aldri vært billig. Og C40 er ikke noe unntak.
C40 Recharge Twin koster 554.900 kroner, eks. frakt og levering. Men den kommer med tre års service og tre års full kaskoforsikring inkludert. Servicebehov på en ny elbil er kanskje ikke all verden, men servicepakka (som inkluderer veihjelp, utskifting av luftfilter, bytte av dekktetningsmasse, rengjøring av sensorer på vindusrutene, årlig bytte av vindusviskere og bytte av bremseskiver/klosser) har fort en verdi mellom 40.000 og 50.000 kroner.
Det gjør fortsatt ikke bilen billig, men for en bil som defineres i premiumsegmentet, er ikke prisen avskrekkende.
Volvo selger den også gjennom sin abonnementsløsning uten innskudd – med en månedspris fra 6890 (tre års binding) eller 7890 kroner (tre år) med en årlig kjørelengde på 10.000 km. For hver 5000 km økte kjørelengde ryker du på noen ekstra hundrelapper i månedsprisen.
PS: Innfellbart hengerfeste er tilvalg, med en pris på 9520 kroner.



Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»