
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
Hyunda Ioniq 5 vil i løpet av første halvår i 2022 få en forvarmemulighet av batteriet som skal gi bedre ladeegenskaper.
Vintermånedene har aktualisert en problemstilling som vil følge elbilene i uoverskuelig framtid:
Kulda reduserer både rekkevidden og ladeevnen ganske kraftig.
Spørsmål
Modellen som imponerte oss med sine ladeegenskaper i sommerens store elbiltest, Hyundai Ioniq 5, er ikke noe unntak.
Spørsmål rundt ladeegenskapene vinterstid har vært en gjenganger også i dette eierforumet på Facebook.
Flere har reagert på at bilen ikke har levert tilnærmet de samme resultatene som Motor og andre har oppnådd under mer ideelle forhold sommerstid.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er

Koblet til navi
Men nå får bilen som satte poengrekord i Motors biltester, og som vi nylig kåret til årets beste bilkjøp, en etterspurt funksjon.
Bilen vil selv varme opp og optimalisere batteriet før en hurtiglading. Funksjonen er koblet opp mot bilens navigasjonssystem.
Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.
Også eldre biler
Nyheten bekreftes av Øyvind Lillestrøm Knudsen, produkt- og PR-sjef for Hyundai i Norge.
– Vi forventer å implementere dette i første halvår av 2022, sier han til Motor.
- Han opplyser at det er forventet at det også vil være mulig å få denne funksjonen på biler som allerede er på veien eller som er bestilt.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler