ENDA BEDRE: Hyundai Ioniq 5 får en viktig oppgradering av batteriet som gir bedre lading vinterstid.

Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:

Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet

Hyunda Ioniq 5 vil i løpet av første halvår i 2022 få en forvarmemulighet av batteriet som skal gi bedre ladeegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Vintermånedene har aktualisert en problemstilling som vil følge elbilene i uoverskuelig framtid:

Kulda reduserer både rekkevidden og ladeevnen ganske kraftig.

Spørsmål

Modellen som imponerte oss med sine ladeegenskaper i sommerens store elbiltest, Hyundai Ioniq 5, er ikke noe unntak.

Spørsmål rundt ladeegenskapene vinterstid har vært en gjenganger også i dette eierforumet på Facebook.

Flere har reagert på at bilen ikke har levert tilnærmet de samme resultatene som Motor og andre har oppnådd under mer ideelle forhold sommerstid.

IMPONERTE: Ioniq 5 (t.h.) imponerte ved ladestasjonen, mens BMW iX3 imponerte med rekkevidden i sommerens store elbiltest i regi av Motor og NAF.

Koblet til navi

Men nå får bilen som satte poengrekord i Motors biltester, og som vi nylig kåret til årets beste bilkjøp, en etterspurt funksjon.

Bilen vil selv varme opp og optimalisere batteriet før en hurtiglading. Funksjonen er koblet opp mot bilens navigasjonssystem.

Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.

Også eldre biler

Nyheten bekreftes av Øyvind Lillestrøm Knudsen, produkt- og PR-sjef for Hyundai i Norge.

– Vi forventer å implementere dette i første halvår av 2022, sier han til Motor.

  • Han opplyser at det er forventet at det også vil være mulig å få denne funksjonen på biler som allerede er på veien eller som er bestilt.