DEN FØRSTE: Nye CLA med såkalt «EQ Technologie», her i en patagionoarød versjon av AMG Line Plus-utgaven.
Alle foto: MERCEDES-BENZ
Første i ny generasjon:
Øker fabrikk-kapasiteten før CLA-lansering
Mercedes-Benz har slitt med dårlige konjunkturer, men venter spent på det som kommer. Nå har de satt inn et ekstra fabrikk-skift for å møte etterspørselen etter nye CLA.
Elbil-oppstarten til Mercedes bød på lekrere modeller enn pene salgstall. Men nå er EQ-begrepet på museet.
Og den første modellen i en serie nylanseringer er på vei ut av garasjen. Produksjonen av CLA, den minste av dem som kommer, startet opp i april.
– Ordreinngangen er veldig oppløftende, sier produksjonssjefen Jörg Burzer til Automobilwoche.
Mercedes har allerede varslet at nye GLC blir presentert på IAA-utstillingen i september. Noen viktigere modell enn denne EQC-erstatteren kommer ikke fra dette merket i overskuelig fremtid.
CLA kommer med inntil 792 km rekkevidde, forbruk ned mot 12,0 kWt/100 km, 800 V-teknologi og et batteri på 85 kWt netto (på 250+ og 350 4MATIC), i tillegg til et helt nytt univers av førerstøtte og teknologiløsninger. Og som du ser av bildene under: Mercedes har til og med gravd ut plass til en frunk.
Ikke like hett
Både CLA og GLC er bygget på den nye MMA-plattformen som Mercedes-konsernet har utviklet primært for elektriske biler. Men den kan også brukes på biler med forbrenningsmotor, noe som blir avgjørende viktig for de europeiske produsentene i en overgangsfase.
Elbil-feberen er nemlig ikke like het alle steder som i Norge.
Mercedes halser etter etter erkerivalen BMW i elbilrushet, og den kampen hardner til ytterligere når MMA-serien til Mercedes nå kommer samtidig som BMW lanserer sin Neue Klasse.
München-merket slipper de to første modellene av seks (3-serie og iX3) nettopp på IAA om to måneder.
Noen hundretusen
Sedanmodellen CLA bygges ved Rastatt-fabrikken ved for Stuttgart, men de elektriske versjonene skrus sammen i Untertürkheim, rett ved hovedbølet i Stuttgart.
Automotive News skriver at 200 slike elbiler produseres per dag, noe de regner til en årstakt på omlag 50.000 biler.
Ifølge Burzer er den samlede CLA-kapasiteten på noen hundretusen biler årlig, like fullt har deler av forhandlernettverket fått beskjed om at det ikke blir levering før sent på våren neste år.
Det kan si vel om etterspørselen som produksjonskapasiteten, men det hører med til denne historien at produksjonen av fossilutgavene ikke starter for fullt før mot slutten av året.
En shooting brake-versjon av CLA er også på beddingen, i tillegg til neste generasjon GLA – altså SUV-versjonen av den aktuelle CLA-modellen, som dermed vil erstatte den EQA-vogna som går i Norge.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Norge venter
De første CLA-bilene kom med en betydelig skavank:
«Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å lade ved 400 V-ladestasjoner, og derfor vises disse heller ikke i navigasjonen,» kunne man lese på en rekke Mercedes-hjemmesider da de la ut modellen.
Det innebar med andre ord at bilen – med sitt 800 V-system – ikke kunne bruke ladestolper som ga 400 V.
Det fikk den norske importøren til å trekke i lanseringsbrekket:
– For 2026-bestillinger vil det være en omformer tilgjengelig som muliggjør lading på både 400V- og 800V-ladestasjoner. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst, sier André Jaskiewicz, informasjonssjef hos Mercedes-importør Bertel O. Steen.
Det betyr at den norske importøren venter med å ta inn CLA til omformer-problematikken er løst, noe som gjør at den kommer for salg her noe senere enn i de fleste andre europeiske markedene.