NESTEMANN: ID.Aero kommer først i Kina, men kanskje også i Norge i 2023.
NESTEMANN: ID.Aero kommer først i Kina, men kanskje også i Norge i 2023.

VW lanserer ID.Aero:

Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina

I bølgen av elektriske sedaner som nå gjøres klare ved verdens bilfabrikker: Her er Volkswagens første elektriske i denne modellklassen, med verdenspremiére i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Bilen kan komme på norske veier sent neste år.

Volkswagen ID. Aero er sjette bil i tyskernes elektriske ID-serie, og blant de fem foregående har særlig kompakt-SUV-en ID.4 (med coupé-varianten ID.5) funnet mange kjøpere.

Etter at halvstore SUV-er har veltet ut fra fabrikkene, er nå turen til kommet til sedanklassen.

SUV-ene har vært regnet som en bilklasse hvor produsentene kan være ganske trygge på at de får avkastning på investeringene; særlig fordi formatet er populært i mange av de store markedene.

Men SUV-ene har én utfordring: de er tunge. Og når vekt er en viktig faktor i utslippsregnestykkene, er det lett å flytte blikket mot klasser som har bedre aerodynamiske egenskaper, færre kilo å drasse på og potensielle kjøpere med tykke lommebøker.

Voilà, ID. Aero, en firedørs sedan.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HÅNDTAKET …: </span>Konseptutgaven av ID. Aero er vist under dørhåndtak, med opplyste berøringsflater – i den optimale aerodynamikkens navn.
HÅNDTAKET …: Konseptutgaven av ID. Aero er vist under dørhåndtak, med opplyste berøringsflater – i den optimale aerodynamikkens navn.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KONSEPTFARGE: </span>ID. Aero blir presentert i fargen Polar Light Metallic, men detaljer om fargepaletten er langt unna.
KONSEPTFARGE: ID. Aero blir presentert i fargen Polar Light Metallic, men detaljer om fargepaletten er langt unna.

Som en vind

Som det følger av navnet: Mye handler om aerodynamikk og minimal luftmotstand. Volkswagen flagger en såkalt luftmotstandskoeffisient på 0,23. Det er på ingen måte oppsiktsvekkende lavt, men det beste VW hittil har presentert i ID-serien. ID.4 ligger på 0,28, den mer slepne ID.5 er på 0,26. Men de mest strømlinjeformede nye Mercedes-modellene ligger ned mot 0,19.

Likevel skal bilen klare opptil 620 km rekkevidde med det samme 77-kWh-batteriet liggende i dørken som ID.4 og ID.5.

Hovedforklaringen ligger i designet.

ID. Aero har den nye sedanens utsøkte linjer, bundet sammen med en hvit lysstripe som omgir kjøretøyet – og med en opplyst VW-logo i fronten.

Dørhåndtakene inngår i lysstripen. Det vil si: Det er ingen dørhåndtak. De er erstattet av opplyste berøringsflater.

10 prosent lengre

Med en lengde på nesten fem meter (VW har ennå ikke oppgitt detaljene) er den omtrent som en Tesla Model S – og dermed nær 10 prosent lengre enn ID.4 og ID.5.

Korte overheng og lang akselavstand betyr at det skal være plass i massevis, også i bagasjerommet, selv om bilens form trolig inviterer mer til opplasting av golfbager enn hundebur og barnevogner. Drivenheten er plassert på bakakselen, kjølekomponenter og klimaanlegg foran, men klare tall om volum i kupé og oppbevaringsrom kommer senere.

ID. Aero har en tiltalende silhuett, mens designsignaturen først og fremst er i fronten:

Støtfangeren foran er visuelt delt i to, med VW-logoen i midten, og med den omtalte, stiplete lysstripen som fortsetter rundt bilen. Som en understrekning av det samme designuttrykket fortsetter den nedre delen av støtfangeren – i svart høyglans – videre i sideskjørtene og til den bakre diffuseren. Bilen ruller på 22-toms hjul.

Panoramataket er også sort, med en kromfarget ramme. Den lange taklinjen ender i en spoiler som skal bidra med sitt til å minimalisere luftmotstanden.

Made in China

Modellen som nå vises frem, er laget spesielt for det kinesiske markedet, og Volkswagen skal produsere to utgaver av ID. Aero i Kina. De første bilene kommer for salg i andre halvår av 2023.

Kina, verdens suverent største bilprodusent, er naturlig nok ekstremt viktig også for Volkswagen, som nå står midt i en total omstrukturering av virksomheten i landet. Den tidligere toppsjefen Ralf Brandstätter er satt inn for å lede omstillingen i VWs aller største marked. Tilbake i 2019 solgte de over fire millioner kjøretøy i Kina, senere har satsingen på elektriske biler hatt høy prioritet – blant annet med etablering av over 120 såkalte «ID.Stores» rundt om i Kina.

Volkswagen, som partner i tre forskjellige fellesforetak med den kinesiske staten, har et 30-talls fabrikker i Kina.

Sent i 2023 starter produksjonen av biler for det europeiske og amerikanske markedet ved den nye elbil-fabrikken i Emden i Niedersachsen, der Volkswagen i år har startet volumproduksjon av ID.4.

Gleder seg

– Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. Aero i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i importselskapet Harald A. Møller.

PS: ID. Aero kommer som ID-modell nummer fem i Norge, ettersom ID.6 ikke selges her. Importøren oppgir derimot at ID. Aero er modell nummer åtte, men inkluderer da ID.4 GTX, ID.5 GTX og ID. Buzz Cargo som frittstående modeller.