NY STIL: Citroëns nye designutrykk videreføres med C5 X – og trolig i helelektrisk versjon på tampen av 2023.

Bilene vi venter på i 2023:

Møter framtiden med fortidens meritter

Spør du ungdommen, så er det ikke mange som tenker på Citroën som noe utpreget komfortabelt. C5 X i elektrisk versjon vil få dem på andre tanker.

Publisert

Da Motor prøvekjørte ladehybridversjonen av C5 X i Barcelona for første gang i mars i år, var konklusjonen klar:

  • Mer komfort får du neppe til en halv million.

I helelektrisk versjon vil garantert komforten løftes enda et hakk. Forhåpentlig­­vis ikke prisen.

Bilentusiaster

Med C5 X viderefører Citroën en modellrekke som har satt dype spor i mange bilentusiasters bevissthet – og i enkelte eieres lommebøker.

Den langstrakte, særpregede kombinasjonen av stasjonsvogn og limousine, forbinder vi kanskje mest med den virkelige legenden, DS – «padda» på folkemunne.

LITT NEDTUR: Interiørmessig er det et litt for gammeldags design og for mye svartlakkert plast, etter Motors mening.

Imponerer

Men definitivt også etterfølgeren CX. Mange mener nok at også de to neste modellene ut, XM og C6, fortjener å nevnes i kongerekka. Og selvsagt har vi ikke glemt Traction Avant, selve «gangsterbilen». Men da er vi plutselig nærmere hundre år tilbake i tid.

Fra nyere tid er det på sin plass å nevne at Citroën har lansert både Cactus og C5 Aircross, og ikke minst elbilen ë-C4, med den spesielle støtemdeperteknologien som vi nå finner i C5 X. Alle imponerer på fjæringskomfort i sine klasser.

ROMSLIG: Bakseteplassen er gedigen, og skapt for lange turer. Bilen er 4,80 meter lang, men ser lengre ut.

Likevel tror vi C5 X blir den virkelige øyeåpneren for Citroëns gjenoppståtte komfortfokus. Tunge elbiler blir fort stive og stumpete over ujevnheter som for eksempel fartsdumper. Da er det bare å glede seg til C5 X.

Rekkevidde

Citroëns teknologi med små puter som ligger inne i støtdemperne og utlikner ujevnhetene, kan fort sammenliknes med den berømte og delvis beryktede hydrauliske fjæringsteknologien Citroën introduserte på 50-tallet.

Så gjenstår det først og fremst å se hvor langt av gangen Citroën ønsker vi skal få oppleve dette innen vi må lade. Rekkevidden har så langt vært et minus ved de ellers gode elbilene fra det store Stellantis-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, DS med flere).

Og, ikke minst: Det gjenstår å se om Citroën faktisk klarer å skipe de første bilene til Norge innen 2024.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.