«MISTET MYE I STARTEN»: Stian Blindheim, kommunikasjonssjef for Volkswagen, reflekterer over ID.7-resultatene i rekkeviddetesten.

Rekkeviddetesten:

VW ID.7-avvik: «Må finne grunnen til at det skjedde»

ID.7 Pro oppnådde et negativt avvik på 29 prosent i rekkeviddetesten. – Vi vet ikke helt hva som er forklaringen, medgir Volkswagens kommunikasjonssjef.

Publisert Sist oppdatert

Forskjellen i oppgitt og virkelig forbruk, spesielt om vinteren, er frustrerende for mange elbileiere.

Volkswagen stilte med ID.7 Pro på Motor og NAFs vinterrekkeviddetest. Bilen gikk 414 kilometer, med en offisiell WLTP-rekkevidde 583 kilometer. 

Det betyr et avvik på 29 prosent. Noe Volkswagens kommunikasjonssjef Stian Blindheim ikke var helt fornøyd med.

– Vi mistet veldig mye rekkevidde helt i starten. Nå må vi finne grunnen til at det skjedde. Vi vet ikke hva som er forklaringen, sier han.

Fornøyd med forbruket

Hvorfor avviket til ID.7, og mange andre biler i testen, ble såpass stort, har han altså ingen god forklaring på, bortsett fra at det naturligvis er ventet noe forskjell når det er kaldt.

– WLTP-testen gjøres i laboratorium under helt andre forhold enn det vi har hatt under denne vintertesten, sier Blindheim.

Han ser at dette kan være problematisk for nye elbilkunder, som får seg en uventet, negativ, overraskelse når de tar bilen på tur for første gang i kulda.

– Så vi vil gjerne at kundene prøver bilen før de kjøper den, slik at de selv kan oppleve hvordan det blir i praksis. Dette mener jeg forhandlerne våre er flinke til å opplyse om.

Han er samtidig «happy» med forbruket, vekten på bilen tatt i betraktning, som er nær 2,2 tonn. Det noterte forbruket underveis i testen stabiliserte seg på 18 kWt/100 km.

Forflytningsfart

Blindheim tror også at forbruket kombinert med en bra ladefart, inntil 180 kilowatt, gjør at selve forflytningsfarten er god. Det vil si tiden man bruker på en langtur, inkludert ladestoppene.

– Når du kjører over 40 mil i strekk, som vi gjorde på vintertesten, så tar det mange timer, og da tar man uansett pauser. I disse pausene lader man. Det som er viktig, er at vi er flinke til å kommunisere dette, både at WLTP-målingen er gjort under optimale forhold, og at man på en lengre tur uansett tar seg pauser der man like gjerne kan lade.

● Volkswagen ID.7 Pro havnet innledningsvis helt sist på listen over oppnådd rekkevidde versus WLTP, men torsdag morgen mottok Motor et korrigert WLTP-tall som endret bildet. Du ser de oppdaterte tallene i hovedsaken fra testen, via lenken under denne teksten.