
Verdenssituasjonen påvirker Mini:
Må ofre det klassiske symbolet på kjøreglede
Mini legger ned produksjonen av manuelle girkasser. Årsaken er alle de manglende lenkene i forsyningskjeden til bilindustrien.
Den globale halvledermangelen spredde seg i takt med pandemien. Og Russlands invasjon i Ukraina har forsinket tempoet i oppstartsfasen.
For Mini betyr det et ganske brutalt valg, selv om det kan oppleves som et luksusproblem i den store sammenhengen:
- Selve symbolet på klassiske kjøreglede for en liten Mini – den manuelle girkassa – må ofres.
Det er Autocar som melder at beslutningen er tatt for å forenkle modellutvalget og møte kundebehovet. Men heldigvis skjer det ikke på permanent basis.
«Produksjonen vil bli gjeninnført i fremtiden når omstendighetene tillater det», forsikrer selskapet.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner

Inntil nå har alle Mini-modeller vært tilgjengelige med manuelle girkasser, bortsett fra den helelektriske versjonen. Dermed må Mini inntil videre trykke inn clutchen og seile i fri mens andre produsenter viser vei med litt klassisk kjøreglede.
Vi tenker i første rekke på Toyota, som nylig avslørte at sporstbilikonet Supra nå blir tilgjengelig med manuell girkasse (klikk her og les mer).
Men vil du bare betale rundt en fjerdepart, så kan du få det mye moro også i en annen manuelt giret Toyota: Aygo (les mer her).
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
Tidligere i år ble Mini-fabrikken i Oxford tvunget til å stenge på grunn av delemangel, grunnet situasjonen i Ukraina.
Også Minis eiere, BMW, samt de øvrige tyske produsentene Audi, Mercedes-Benz, Porsche, Skoda og Volkswagen, måtte bremse produksjonen, melder Autocar.