NYE TIDER: Ur-minien ble primært solgt med manuelt gir, mens automat har vært et mer vanlig alternativ for Countryman.

Verdenssituasjonen påvirker Mini:

Må ofre det klassiske symbolet på kjøreglede

Mini legger ned produksjonen av manuelle girkasser. Årsaken er alle de manglende lenkene i forsyningskjeden til bilindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Den globale halvledermangelen spredde seg i takt med pandemien. Og Russlands invasjon i Ukraina har forsinket tempoet i oppstartsfasen.

For Mini betyr det et ganske brutalt valg, selv om det kan oppleves som et luksusproblem i den store sammenhengen:

  • Selve symbolet på klassiske kjøreglede for en liten Mini – den manuelle girkassa – må ofres.

Det er Autocar som melder at beslutningen er tatt for å forenkle modellutvalget og møte kundebehovet. Men heldigvis skjer det ikke på permanent basis.

«Produksjonen vil bli gjeninnført i fremtiden når omstendighetene tillater det», forsikrer selskapet.

ELEKTRISK MORO: Mini Electric er kjøreglede i moderne form, selv om en elbil naturligvis ikke kommer med manuelt gir. Men veigrep og førermiljø er andre elementer som definerer kjøreglede.

Inntil nå har alle Mini-modeller vært tilgjengelige med manuelle girkasser, bortsett fra den helelektriske versjonen. Dermed må Mini inntil videre trykke inn clutchen og seile i fri mens andre produsenter viser vei med litt klassisk kjøreglede.

Vi tenker i første rekke på Toyota, som nylig avslørte at sporstbilikonet Supra nå blir tilgjengelig med manuell girkasse (klikk her og les mer).

Men vil du bare betale rundt en fjerdepart, så kan du få det mye moro også i en annen manuelt giret Toyota: Aygo (les mer her).

Tidligere i år ble Mini-fabrikken i Oxford tvunget til å stenge på grunn av delemangel, grunnet situasjonen i Ukraina.

Også Minis eiere, BMW, samt de øvrige tyske produsentene Audi, Mercedes-Benz, Porsche, Skoda og Volkswagen, måtte bremse produksjonen, melder Autocar.