MILLIONBIL: Audi e-tron er en av Norges mest populære bilmodeller. I denne versjonen koster den over én million kroner.
MILLIONBIL: Audi e-tron er en av Norges mest populære bilmodeller. I denne versjonen koster den over én million kroner.

Nøkkel-problemer på Audi e-tron:

Slik står millionbilen parkert midt i Oslo

Designet på nøkkelen skaper problemer for flere Audi e-tron-eiere. Bagasjelokket går lett opp når det ikke skal opp.

Publisert

Slik sto denne Audi e-tron GT parkert nesten midt i Oslo, på Skillebekk på Frogner. Bagasjelokket er helt åpent, slik at hvem som helst har fri tilgang til bilen.

Hadde det regnet, ville det også blitt svært vått.

– Dette skjer ofte når jeg bøyer meg, nøkkelen er i lomma, og jeg kommer borti knappen som åpner bagasjelokket, sier eieren, når han kommer ut for å lukke bagasjelokket.

Da har Motor stått i over en halv time og observert bilen.

– Overrasket

Like før eieren kom, gikk noen ungdommer forbi og snakket om hvor merkelig det ser ut når en ny, fin bil står med bagasjelokket oppe nesten midt i Oslo.

Dette er ikke første gangen Motor observerer Audi e-tron-modell, en av Norges mest populære biler, med åpent bagasjelokk. Flere e-tron-eiere sliter med det.

– Jeg ble overrasket første gangen det skjedde, sier eieren av GT-utgaven til over en million kroner.

Men det er bare et lite steinkast fra bilen til leiligheten hans, nærme nok til at knappene på nøkkelens fjernkontroll virker.

I sosiale medier forteller flere Audi e-tron-eiere om samme problem, flere mener utformingen på nøkkelen er for dårlig. Men meningene er delte; det er mange i forumene som også mener at dette virkelig ikke er et problem.

Kan kjøpe deksel

– Det er helt håpløst, sier en annen e-tron-eier, Ole Andreas Gløersen, som sender Motor bilde av nøkkelen.

Flere synes det er rart Audi ikke endrer på dette.

Løsningen til flere eiere er å kjøpe et deksel, slik at man ikke så lett skal komme borti samme knapp to ganger.

– Ikke omfattende

Et deksel anbefaler også importøren Harald A. Møller.

– Det er mulig, dersom kundene ønsker det, å kjøpe et deksel som reduserer muligheten for at dette skal skje, sier kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther i Møller Mobility Group.

– Hva tenker dere om dette problemet?

– Dette er ikke noe vi opplever som et omfattende problem. Men vi er kjent med at enkelte kunder har opplevd at nøkkelen har ligget i bukselommen, og deretter blitt aktivert ved at knappen har blitt trykket inn to ganger med rask frekvens.

– Hva gjør dere med dette problemet?

– Vi ber forhandlerne melde inn dersom de får henvendelser fra kunder. Dessuten er det viktig at kundene vet at nøkkelen kan aktiveres dersom knappen presses inn.

Audi e-tron-eieren på Frogner er glad han har naboer som varsler ham.

– Flere ganger har naboene mine sagt fra til meg at lokket står åpent.