
Se videoene:
Dette er forskjellen på null og fem stjerner i en krasjtest
En Suzuki Baleno beregnet på andre markeder enn det europeiske, smeller inn i barrikadene så man synes oppriktig synd på testdukkene.
Uten det samme sikkerhetsutstyret som kreves på blant annet det europeiske markedet, rammes dukkene kritisk hardt. Spesielt fraværet av sideairbags gir fatale konsekvenser – både for barn og voksne.
Det er Latin NCAP som publiserer videoen av Suzukien, som aldri er blitt solgt i Norge.
Har du lest disse sakene?
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
Samme metoder
Latin NCAP ble opprettet i 2010 og tester sikkerheten til biler beregnet for Latin-Amerika og Karibia etter samme prinsipper og metoder som det mer kjente Euro NCAP her i Europa.
For bilprodusentene er alt annet enn fem av fem stjerner hos Euro NCAP en liten katastrofe.
Mangler airbags
Nye biler på andre kontinenter har ofte langt mindre sikkerhetsutstyr enn vi er vant til i Europa. Og mye av sikkerhetsutstyret vi tar som en selvfølge på en ny bil i 2021, er ofte kostbart tilleggsutstyr her. Som for eksempel airbags og antiskrenssystem.
Under ser du Suzukien i krasjtesten – heng med til scenene fra innsiden av bilen, og legg særlig merke til det som skjer i baksetene, det er der de store forskjellene er å finne:
VIDEO: LATIN NCAP
Honda fikk fem
På grunn av forskjellene i utstyrsnivået, blir det store forskjeller på hvordan bilene takler de ulike kollisjonstestene.
Til sammenlikning har vi lagt ved en video fra europeiske NCAP som viser en Honda Jazz i mange av de tilsvarende testene i fjor vinter.
Hondaen fikk fem av fem stjerner og er det nærmeste vi kommer Baleno i form og størrelse.
Her ser du Hondaen i krasjtest – igjen, legg merke til det som skjer i kupeen:
VIDEO: EURO NCAP
Den store forskjellen er sideairbagene og, ikke minst, senterairbagen som forhindrer at sjåfør og forsetepassasjer krasjer i hverandre ved et sammenstøt fra siden.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
- Dagens versjon av Suzuki Baleno ble lansert i 2015. Året etter ble den testet med europeiske spesifikasjoner av Euro NCAP, og fikk fire av fem stjerner.
- Baleno kom aldri med firehjulsdrift og var dermed heller aldri aktuell for Norge.