Uten det samme sikkerhetsutstyret som kreves på blant annet det europeiske markedet, rammes dukkene kritisk hardt. Spesielt fraværet av sideairbags gir fatale konsekvenser – både for barn og voksne.
Det er Latin NCAP som publiserer videoen av Suzukien, som aldri er blitt solgt i Norge.
Latin NCAP ble opprettet i 2010 og tester sikkerheten til biler beregnet for Latin-Amerika og Karibia etter samme prinsipper og metoder som det mer kjente Euro NCAP her i Europa.
For bilprodusentene er alt annet enn fem av fem stjerner hos Euro NCAP en liten katastrofe.
Annonse
Mangler airbags
Nye biler på andre kontinenter har ofte langt mindre sikkerhetsutstyr enn vi er vant til i Europa. Og mye av sikkerhetsutstyret vi tar som en selvfølge på en ny bil i 2021, er ofte kostbart tilleggsutstyr her. Som for eksempel airbags og antiskrenssystem.
Under ser du Suzukien i krasjtesten – heng med til scenene fra innsiden av bilen, og legg særlig merke til det som skjer i baksetene, det er der de store forskjellene er å finne:
VIDEO: LATIN NCAP
Honda fikk fem
På grunn av forskjellene i utstyrsnivået, blir det store forskjeller på hvordan bilene takler de ulike kollisjonstestene.
Til sammenlikning har vi lagt ved en video fra europeiske NCAP som viser en Honda Jazz i mange av de tilsvarende testene i fjor vinter.
Hondaen fikk fem av fem stjerner og er det nærmeste vi kommer Baleno i form og størrelse.
Her ser du Hondaen i krasjtest – igjen, legg merke til det som skjer i kupeen:
VIDEO: EURO NCAP
Den store forskjellen er sideairbagene og, ikke minst, senterairbagen som forhindrer at sjåfør og forsetepassasjer krasjer i hverandre ved et sammenstøt fra siden.
Dagens versjon av Suzuki Baleno ble lansert i 2015. Året etter ble den testet med europeiske spesifikasjoner av Euro NCAP, og fikk fire av fem stjerner.
Baleno kom aldri med firehjulsdrift og var dermed heller aldri aktuell for Norge.