DEBATT:
Er det riktig å stenge 2G-nettet, som redder liv i trafikken?
Stenging av 2G-nettet blir et alvorlig tilbakeslag på trafikksikkerhetsområdet, skriver Bilimportørenes Landsforenings Iman Winkelman i dette leserinnlegget.
Dette er et leserinnlegg.
Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Denne uken la Statens Vegvesen frem nye tall som viser at det har vært en økning i antall drepte bilister hittil i år. Ulykkesstatistikken viser også hvorfor det er viktig å vente med å stenge dagens 2G-nett for å unngå at inntil 700.000 biler ikke lenger har et fungerende automatisk nødmeldingssystem.
2025 tegner til å bli et dystert år for trafikksikkerheten i Norge. Etter en nedgang i antall drepte i trafikken i fjor, har mer enn 40 bilister omkommet på veien så langt i år.
Våre medlemmer jobber for økt trafikksikkerhet hver dag. Gjennom å stille tilgjengelig moderne og trygge personbiler på markedet tar bilbransjen et viktig ansvar for å sikre bilførere og bilpassasjerer ved ulykker og uforutsette hendelser.
I disse dager markerer også Volvo og Trygg Trafikk at det er femti år siden Norge innførte påbud om bilbelte.
Dette er en nyttig påminner om at trafikksikkerhetsarbeidet bygger på et nært samarbeid mellom bransjen, myndighetene og Ngo-ene.
Tilbakeslag for trafikksikkerheten
Dessverre opplever vi nå et alvorlig tilbakeslag på trafikksikkerhetsområdet.
Tidligere i år konkluderte myndighetene med at det er forsvarlig å stenge 2G-nettet i Norge. Denne beslutningen innebærer at inntil 700.000 biler på norske veier ikke lenger vil ha et fungerende automatisk nødmeldingssystem (eCall) fra årsskiftet 2027/2028.
De samfunns- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene av å stenge 2G-nettet i Norge er ikke vurdert. Det er heller ikke tatt hensyn til at det er svært usikkert om, og eventuelt når, det vil være tilgjengelige ettermarkedsløsninger for berørte kjøretøy.
Svært uheldig beslutning
I praksis har regjeringen konkludert med at det er forsvarlig å fase ut 2G-nettet uten å ta hensyn til at automatisk nødmeldingssystem har en beviselig og dokumenterbar effekt med hensyn til å redusere antall dødsulykker og antall alvorlig hardt skadde.
Eller som Samferdselsdepartementet selv skrev i et brev til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i fjor høst: Stenging av 2G-nettet er svært uheldig av hensyn til trafikksikkerheten på veinettet.
I Europa har man skjønt dette. Her vil utfasingen ventelig skje flere år etter at Telenor planlegger å slukke 2G-nettet i Norge.
Er det riktig og rettferdig?
For teleselskapene innebærer tidlig utfasing av 2G-nettet i Norge reduserte kostnader og større bunnlinje. Samtidig er det kommunene, helsevesenet og skattebetalerne som må bære byrdene i form av økte ulykkeskostnader.
Er dette egentlig rettferdig, og er det riktig å gi teleselskapene anledning til å fase ut kritisk infrastruktur av direkte betydning for bilistenes liv og helse, når det er samfunnet som må plukke opp regningen for merkostnadene?
Stenging av 2G-nettet bør utsettes
Siden 2018 har automatisk nødmeldingssystem vært et obligatorisk og lovpålagt sikkerhetssystem i alle nye personbiler.
Systemet har bidratt til å redde mange liv gjennom redusert responstid for nødetatene, og i særdeleshet bidratt til å gjøre hverdagen tryggere for mange trafikanter i Norge der avstandene er store – og der store deler av veinettet befinner seg i spredtbygde strøk med lang avstand til nærmeste sykehus.
Vi mener dette er et tungtveiende argument som bør være tilstrekkelig for at myndighetene pålegger teleselskapene å holde 2G-nettet i stand til 2030, eller til tidligst når det foreligger tilgjengelige ettermarkedsløsninger på det norske markedet for den berørte bilparken.
Alle må ta ansvar, også statsråd Tung
I Norge har vi en tydelig nullvisjon om ingen drept hardt skadde og drepte i trafikken. Sammen må vi anstrenge oss for å nå målene.
Da er det avgjørende at statsråd Karianne Tung og teleselskapene også tar sin rettmessige andel av ansvaret.
Les flere debattinnlegg:
-
DEBATT:
Er det riktig å stenge 2G-nettet, som redder liv i trafikken?
-
DEBATT:
– Viser fram kaoset
-
DEBATT:
Elbil-gimmick?
-
DEBATT:
Gal sammenlikning av dekk-resultatene
-
DEBATT:
Forvirrende dekktest
-
DEBATT:
Bilen: den siste lovløse datamaskinen
-
DEBATT:
Løpsk elbil – førerfeil eller selvkjørende bil?
-
DEBATT:
– Kjøp gjerne bil på outlet!
-
DEBATT:
Hvor ren er elbilen egentlig?
-
DEBATT:
Bilveteran refser Årets bil: «At de tør!»
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
-
Debatten om momsfritak:
Advarer mot å heve elbilavgiftene for raskt
-
DEBATT:
Hvorfor er 95 prosent elbil bra nok?
-
DEBATT:
Full moms på elbiler? Så enkelt er det ikke
-
DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå