MALEN: Slik skal det gjøres, mener Euro NCAP. Bildet viser en Mercedes-Benz CLA. Les testen her:

Euro NCAP-testing:

Smekk til Kia og Jeep, ros til Mercedes

Jeep Compass strøk på en enkel øvelse i året siste gjennomgang fra «krasjtest»-ekspertene i Euro NCAP. Mercedes-Benz CLA imponerte derimot skikkelig.

Publisert

Testinstituttet Euro NCAP har levert intet mindre enn 20 nye tester på tampen av 2025. 

Ikke alle er norgesaktuelle, men vi merker oss Deepal S05, Exlantix ET, Jeep Compass, Kia PV5 (personbilutgaven), Mercedes-Benz CLA, Mitsubish Eclipse Cross og Porsche Cayenne. 

Nederst finner du videoer av disse, og før dette en komplett liste. Stusser du over at vi ikke har inkludert Kia EV4 blant de norgesaktuelle, så har du nesten et poeng – men det er sedanen som er testet, og den vil ikke bli solgt her.

To av de syv – Jeep Compass og Kia PV5 – får fire stjerner. 

Resten høster de ønskede fem, altså maksimal uttelling.

Mercedes skinner

Mercedes-Benz CLA blir på det nærmeste presentert som malen, det nivået andre bør strekke seg etter. «Mercedes-stjernen skinner», heter det. 

Bilen får 94/100 for beskyttelse av voksne passasjerer. Beskyttelsen av barn, som er mye vanskeligere og jevnt over oppnår lavere poengsummer, belønnes med 89, dermed er også dette svært høyt.

Beskyttelse av myke trafikanter: 93Safety assist, eller førerassistanse, i hvilken grad bilen hjelper deg ved utfordringer under kjøring – 85. Det siste er kategorien der poengsummene vanligvis er aller lavest.

Farlig for fotgjengere?

Og det er til dels der Jeep Compass og Kia PV5 svikter. 

Jeepen ble trukket en hel del poeng for regelrett stryk i en øvelse som er inkludert her, og som det må være enkelt å korrigere – bilen oppdaget ikke baksetepassasjerene, eller klarte i hvert fall ikke å advare om at personene bak ikke brukte setebelte. 

Beskyttelsen av voksne (80 prosent) bidro også til trekk.

Kia PV5 strøk på automatisk bremsing for kryssende bil. Verre er det antakelig at modellen svikter i beskyttelse av myke trafikanter ved påkjørsel. Euro NCAP skriver at hofteområdet vil være særlig utsatt ved en slik hendelse, der bruker instituttet karakteristikken «completely poor».

Her er hele listen med hovedtallene, under der igjen finner du videoer av de syv nevnte modellene:

De testede bilene

Modell Stjerner Beskyttelse, voksne Beskyttelse, barn Beskyttelse, myke trafikanter Førerassistanse
Alpine A390474 %85 %80 %77 %
Chery Tiggo 4479 %85 %78 %80 %
Deepal S05594 %87 %78 %76 %
Ebro s400479 %85 %78 %80 %
Exlantix ET590 %85 %76 %79 %
Geely Starray EM-i590 %87 %86 %77 %
Hyundai Nexo590 %85 %76 %80 %
Jeep Compass480 %85 %74 %66 %
Kia EV4 (standard)484 %85 %77 %67 %
Kia EV4 (med sikkerhetspakke)584 %85 %77 %78 %
Kia PV5 personbil483 %85 %64 %65 %
Mazda CX-5590 %89 %93 %83 %
Mercedes-Benz CLA594 %89 %93 %85 %
MG MG4 EV Urban587 %85 %85 %80 %
Mitsubishi Eclipse Cross583 %86 %82 %70 %
Porsche Cayenne591 %89 %81 %79 %
Renault Clio479 %82 %80 %73 %
Toyota Aygo X473 %72 %83 %68 %
Toyota Yaris472 %84 %83 %72 %
Volkswagen T-Roc591 %87 %87 %77 %

Kilde: Euro NCAP

Powered by Labrador CMS