IKKE DYREST: Teslas merkeverksted på Skøyen i Oslo.Foto: GEIR RØED
Bilreparasjoner:
Merkeverkstedene er ikke dyrest
– Verkstedkjedene er ikke nødvendigvis lavprisverksteder, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen. Ofte er disse verkstedene dyrere enn merkeverkstedene, viser Motors prisundersøkelse av verksteder.
BILEKSPERT: Per Morten Merg.Foto: BILBRANSJE MEDIA
Motor har gjennomført en omfattende prisundersøkelse hvor
vi har spurt merkeverksteder samt verkstedkjedene Mekonomen, Bilxtra og
NAF-verkstedene om priser på ulike verkstedtjenester.
Prisforespørselen på skifte av hjullager er illustrerende
for situasjonen mellom merkeverkstedene og verkstedkjedene:
Bare for én av åtte biler er merkeverkstedet dyrest. Det
er Ford-forhandleren Røhne Selmer, som skal ha 9113 kroner for å skrifte
hjullager foran på én side på en 10 år gammel Ford Mondeo.
Tesla
skal ha 4269 kroner for samme jobb på en Tesla Model Y. Med det er de nesten like rimelige som NAF-verkstedene, som skal ha en drøy hundrelapp mindre.
Se tabell med alle prisene lenger ned!
Ett av de frittstående verkstedkjedene er dyrest i syv av
åtte tilfeller da vi spurte åtte merkeverksteder og de tre verkstedkjedene om
pris på bytte av hjullageret på åtte biler.
– Tatt grep
Teslas var aller billigst og billigere enn de frittstående verkstedene da vi ba om pris på skifte av hovedlykt og støtfanger på en
Tesla Model Y.
Per Morten Merg, daglig leder i bransjenettstedet
«Bilbransje 24», er ikke overrasket over at merkeverkstedene ikke er dyrest.
– Det er lenge siden
merkeverkstedene tok grep for å være konkurransedyktige mot stadig mer
profesjonelle verkstedkjeder. Det gjelder særlig på litt eldre biler, utenfor
garantitiden, der kjedeverkstedene tradisjonelt har stått sterkt, blant annet
fordi de har blitt oppfattet som billigere, sier Merg.
Merg har sett
alle prisene Motor har hentet inn. Han mener prisundersøkelsen er
tankevekkende.
– Denne
undersøkelsen fremstår som grundig. Det den avdekker, bør være en tankevekker, ikke
bare for de involverte verkstedene, men for alle som leverer verkstedtjenester
i et marked hvor konkurransen om kundene blir stadig tøffere, sier han.
Han mener bilbransjen
kan se nytteferdien i undersøkelser som dette.
– Det bidrar
til å disiplinere aktørene, og forhåpentligvis gjøre at de blir enda bedre i
møte med sine kunder.
Annonse
– Sjekk!
Forbrukerøkonom
Magne Gundersen i Sparebank 1 har også studert prisene Motor har fått fra
verkstedene.
– Det er
tydelig at frittstående verksteder ikke nødvendigvis er lavprisverksteder, sier
han.
Han mener de store sprikene i Motors prisundersøkelse
er et tegn på at bileierne må være oppmerksomme på at de får pris på det samme
fra ulike verksteder.
Motor har bedt
om pris på konkrete verkstedtjenester med åtte biler som verkstedene har fått
registreringsnummeret til, slik at de har en konkret bil å forholde seg til.
– Det er likevel
all grunn til å sjekke hva som ligger i tilbudet dersom en pris er klart lavere
enn alle andre, sier han.
Selv om også forbrukerøkonomen
konstaterer at merkeverkstedene kommer godt ut av prisundersøkelsen, påpeker
han at det ikke skal være overraskende.
–
Merkeverkstedene skal jo kjenne biltypen sin ekstra godt. Dermed bør de i
utgangspunktet kunne gjøre jobben mest effektivt. Da burde de egentlig være
billigst eller best hele tiden, sier Magne Gundersen.
NAFs
verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og
utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Verkstedpriser
Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske
bilverksteder. Dette er fjerde artikkel.
Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte
populære bilmodeller.
Bilene:
2021-modell
Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har
passert 100.000 km.
Fem
biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har
gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan
Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
To
10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
Fire
av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.
Disse
åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer
av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er
typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.
Verkstedene:
Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert
bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.
De tre verkstedkjedene er:
Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker
med bilutstyr.
NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.
Totalt
har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til
ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.
Originale/uoriginale
deler:
Vi
har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for
uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker
originaldeler.
NAF
oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.
Mekonomen
oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke
kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av
bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.
Sulland
oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver
og hjullager.
Geografiske
forskjeller på prisene:
Både
Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av
geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i
Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at
forskjellene mellom verkstedene ikke er store.
Bilxtras
timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at
de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er
brukt i priskalkuleringen.
NAFs
priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10
prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte
prisene.
Endret
prisene:
Flere
av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er
innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og
endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.
Mekonomen
valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og
ville bare la en håndfull priser bli stående.
For
noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere
deler.
Da
Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden,
beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene
skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.
Populære
biler:
De
åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv
million eksemplarer i Norge.
Her
er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på
det norske markedet: