IKKE DYREST: Teslas merkeverksted på Skøyen i Oslo.

Bilreparasjoner:

Merke­verkstedene er ikke dyrest

– Verkstedkjedene er ikke nødvendigvis lavpris­verksteder, sier forbruker­økonom Magne Gundersen. Ofte er disse verkstedene dyrere enn merkeverkstedene, viser Motors prisundersøkelse av verksteder.

Publisert
BILEKSPERT: Per Morten Merg.

Motor har gjennomført en omfattende prisundersøkelse hvor vi har spurt merkeverksteder samt verkstedkjedene Mekonomen, Bilxtra og NAF-verkstedene om priser på ulike verkstedtjenester.

Prisforespørselen på skifte av hjullager er illustrerende for situasjonen mellom merkeverkstedene og verkstedkjedene:

Bare for én av åtte biler er merkeverkstedet dyrest. Det er Ford-forhandleren Røhne Selmer, som skal ha 9113 kroner for å skrifte hjullager foran på én side på en 10 år gammel Ford Mondeo.

Tesla skal ha 4269 kroner for samme jobb på en Tesla Model Y. Med det er de nesten like rimelige som NAF-verkstedene, som skal ha en drøy hundrelapp mindre.

Se tabell med alle prisene lenger ned!

Ett av de frittstående verkstedkjedene er dyrest i syv av åtte tilfeller da vi spurte åtte merkeverksteder og de tre verkstedkjedene om pris på bytte av hjullageret på åtte biler.

– Tatt grep

Teslas var aller billigst og billigere enn de frittstående verkstedene da vi ba om pris på skifte av hovedlykt og støtfanger på en Tesla Model Y.

Per Morten Merg, daglig leder i bransjenettstedet «Bilbransje 24», er ikke overrasket over at merkeverkstedene ikke er dyrest.

 – Det er lenge siden merkeverkstedene tok grep for å være konkurranse­dyktige mot stadig mer profesjonelle verkstedkjeder. Det gjelder særlig på litt eldre biler, utenfor garantitiden, der kjedeverkstedene tradisjonelt har stått sterkt, blant annet fordi de har blitt oppfattet som billigere, sier Merg.

Merg har sett alle prisene Motor har hentet inn. Han mener prisundersøkelsen er tankevekkende.

– Denne undersøkelsen fremstår som grundig. Det den avdekker, bør være en tankevekker, ikke bare for de involverte verkstedene, men for alle som leverer verkstedtjenester i et marked hvor konkurransen om kundene blir stadig tøffere, sier han.

Han mener bilbransjen kan se nytteferdien i undersøkelser som dette.

– Det bidrar til å disiplinere aktørene, og forhåpentligvis gjøre at de blir enda bedre i møte med sine kunder.

– Sjekk!

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 har også studert prisene Motor har fått fra verkstedene.

– Det er tydelig at frittstående verksteder ikke nødvendigvis er lavprisverksteder, sier han.

Han mener de store sprikene i Motors prisundersøkelse er et tegn på at bileierne må være oppmerksomme på at de får pris på det samme fra ulike verksteder.

Motor har bedt om pris på konkrete verkstedtjenester med åtte biler som verkstedene har fått registreringsnummeret til, slik at de har en konkret bil å forholde seg til.

– Det er likevel all grunn til å sjekke hva som ligger i tilbudet dersom en pris er klart lavere enn alle andre, sier han.

Selv om også forbrukerøkonomen konstaterer at merkeverkstedene kommer godt ut av prisundersøkelsen, påpeker han at det ikke skal være overraskende.

– Merkeverkstedene skal jo kjenne biltypen sin ekstra godt. Dermed bør de i utgangspunktet kunne gjøre jobben mest effektivt. Da burde de egentlig være billigst eller best hele tiden, sier Magne Gundersen.

  • NAFs verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Verkstedpriser

Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske bilverksteder. Dette er fjerde artikkel.

Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte populære bilmodeller.

Bilene:

  • 2021-modell Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har passert 100.000 km.
  • Fem biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
  • To 10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
  • Fire av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.

Disse åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.

Verkstedene:

Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.

De tre verkstedkjedene er:

  • Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
  • Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker med bilutstyr.
  • NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.

 Totalt har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.

Originale/uoriginale deler:

Vi har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker originaldeler.

NAF oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.

Mekonomen oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.

Sulland oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver og hjullager.

Geografiske forskjeller på prisene:

Både Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at forskjellene mellom verkstedene ikke er store.

Bilxtras timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er brukt i priskalkuleringen.

NAFs priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10 prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte prisene.

Endret prisene:

Flere av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.

Mekonomen valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og ville bare la en håndfull priser bli stående.

For noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere deler.

Da Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden, beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.

Populære biler:

De åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv million eksemplarer i Norge.

Her er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på det norske markedet:

  • Tesla Model Y (fra 2021): 85.290
  • Toyota Rav4 (fra 1996): 86.094
  • Nissan Leaf (fra 2011): 81.227
  • Audi e-tron (fra 2019): 31.084
  • Volvo XC60 (fra 2008): 40.044
  • Ford Mondeo (fra 1993): 83.471
  • Volkswagen e-Golf (fra 2014): 48.230
  • Mitsubishi Outlander (fra 2003): 60.566

Salgstallene inkluderer bruktimporterte biler.

Kilde: OFV

Powered by Labrador CMS